SUV-er i 400.000-kronersklassen er populær vare i Norge. De gir firehjulsdriften mange liker og noen trenger og en høyreist sittestilling som gir følelsen av oversikt.

Dessuten sender de en melding til andre om at eieren er av den sporty typen.

Miljøvennlighet står derimot ikke høyest på lista for bilene i denne klassen. De er relativt tunge og lite aerodynamiske, og med det følger både relativt høyt forbruk og - logisk nok - utslipp som ikke favoriseres av neste års statsbudsjett.

Segmentet domineres av modeller med turbodieselmotorer, bare et lavt prosenttall velger bensin.

Tilbudet av slike biler har heller aldri vært større. Hele 18 forskjellige modeller står på vår liste, og ytterligere tre premiumalternativer har kommet til i høst - nemlig Audi Q5, Mercedes GLK og Volvo XC60.

De er så ferske at vi ikke har testet dem skikkelig ennå, og prismessig sprenger de seg også ut av denne rangeringen. Men stol på at vi kommer tilbake med tester av dem også.

Under følger lista med Klikk.no/bils fem favoritter i klassen.

Se videotest med Ford Kuga mot konkurrenter

Les også: Ny smell for luksus-SUV

Salgssjefene

På salgsoversikten fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) kan vi se en viss sammenheng mellom våre egne favoritter og folkets valg. I september ble det solgt 225 VW Tiguan, mens veteranen Toyota RAV4 fulgte hakk i hæl med bare ni færre.

Så følger Mitsubishi Outlander og Honda CR-V på de neste plassene (se klikkbar tabell nederst). Det rimer nokså godt med vår rangering her, selv om en bil som BMW X3 kunne ha blandet seg inn dersom vi også hadde inkludert de dyreste i klassen.

Året sett under ett, er Outlander og Tiguan klare salgsledere.

1. Honda CR-V

Designen var litt problematisk å svelge i starten, men det har modnet. Utseendet er også den faktoren som får CR-V til å skille seg ut i et segment der mange modeller dligner på hverandre.

Vårt valg i denne bilen blir den 2,2 liter store turbodieselmotoren med 150 hestekrefter. 985 av 1730 hadde valgt dette alternativet ved utgangen av september, og med det har CR-V en av de høyere bensinandelene i klassen.

Turbodieselmotoren er sterk, og stort sett støysvak - med unntak av noe knatring ved gasspådrag. Gode kjøreegenskaper, fin kvalitetsfølelse og særpreg er andre plusspunkter på CR-V-lista.

Les vår test av CR-V her

2. VW Tiguan

Til tross for at vi på mange måter synes den er litt kjedelig, er det vanskelig å komme utenom Tiguan i denne oversikten.

Bare 11 av de første 2087 kjøperne har valgt bensinmotor til sin Tiguan, noe vi for så vidt forstår godt. Selv om heller ikke den velkjente, to liter store dieselmotoren er noen miljøvinner, gir den utvilsomt den beste kost/nytte-vurderingen.

Motoren gir den nødvendige kraften, selv om den heller ikke nå kan betraktes som direkte støysvak - til tross for bytte fra pumpedyse- til common rail-dieselinjektorer.

Kjøreegenskapene er hva vi liker aller best ved bilen, i tillegg til at Tiguan byr på et fint, om enn noe sterilt, førermiljø. Plassmessig er det derimot ikke all verden å skrive hjem om. Om plass er viktigst, velger du derfor noe helt annet.

Les vår test av Tiguan her

3. Mitsubishi Outlander

Outlander er salgssjefen i klassen, og følger opp de gode tallene fra modellens første år.

Bilen kom på markedet i februar/mars i fjor, og har siden vært en suksesshistorie for Mitsubishi i Norge. Gjennom flere runder har den også overbevist i våre tester, selv om Outlander også har sine klare minus.

For eksempel at rattet ikke kan dybdejusteres, at det er litt vel mye plastic fantastic og at Volkswagen-dieselen under panseret knatrer vel mye (du får den også med en sterkere 2,2-liter nå, red. anm).

God plass, praktiske løsninger, sju seter og stabilt gode kjøregenskaper til en kurant pris er faktorene som sikrer tredjeplassen her.

Les vår test av Outlander her

4. Ford Kuga

Har også figurert som testvinner i Vi Menn Bil. Da la motorredaksjonen størst vekt på dynamiske kjøreegenskaper. På dette området er Kuga etter vår mening klasseledende. Kuga kjører nemlig som en personbil, og det er mye som minner om Focus - kombibilen Kuga er bygd på.

Om vi legger alle faktorer til grunn, blir det imidlertid en fjerderangering i denne runden, i et særdeles tett felt der alle fem biler på hver sine vis kunne ha tatt førsteplasser.

Vi liker kjøreegenskapene og det friske utseendet best. På minussiden havner et noe pregløst interiør og begrenset plass. Akkurat som VW Tiguan og Toyota RAV4 er ikke Kuga noen plassvinner.

Les vår test av Kuga her

© Egil Nordlien

5. Toyota RAV4

RAV4 har vært med lenge, og kom for en tid tilbake i en ny utstyrsutgave kalt CrossSport. Den største utseendemessige forskjellen er at RAV4 er blitt strippet for reservehjulet på bakdøra.

Modellen merker tidens tann i et segment med tøff konkurranse, men har åpenbart sin trofaste menighet. Fra å være markedsleder har RAV4 gått noe tilbake på salgsoversiktene, men klarer seg likevel forbausende bra.

1491 av 1761 så langt er dieselmotoriserte, og vi mener også at diesel er det beste valget her. 2,2-literen med 136 hestekrefter er det vanligste valget, i tillegg finnes en versjon med 177. Motoren er sterk, men også RAV4 sliter noe med sjenerende støy fra motorrommet.

Driftssikkerhet og kvalitet er og blir de fremste argumentene for RAV4, som også er plassmessig utfordret.

Les vår test av RAV4 her

© Foto: Ståle Frydenlund

Klikk på bilene under for å lese våre tester av dem!

Merke/modell

Solgt sept.

Hele 2008

Nissan Qashqai

-

2575

Mitsubishi Outlander

182

2289

Volkswagen Tiguan

225

2087

Toyota RAV4

216

1761

Honda CR-V

122

1730

Nissan X-Trail

81

1198

Suzuki Grand Vitara

59

673

BMW X3

26

570

Subaru Forester

70

429

Ford Kuga

68

385

Jeep Patriot

17

178

Peugeot 4007

11

137

Hyundai Santa Fe

8

117

Land Rover Freelander 2

-

112

Hyundai Tucson

14

90

Chevrolet Captiva

6

90

Jeep Compass

6

74

Opel Antara

7

68

Kia Sportage

1

53

Citroën C-Crosser

4

35

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!