Test: Subaru Impreza 2.0R 2007

Tviholder på boxer

Subaru har fjernet koffertlokket på Impreza, og samtidig laget en mer kjørbar og komfortabel bil.

Sist oppdatert

Den nye Subaru Impreza utfordrer de veletablerte i kompaktklassen med et ess i ermet: Kombinasjonen av permanent firehjulstrekk og rimelig automatgir til en oppnåelig pris. Den nye modellen har også blitt bedre på en del punkter - men er det nok til å stjele kunder fra konkurrentene, med Volkswagen Golf i spissen?

Den nye Impreza har gått fra å være en relativt trang sedan, til å bli en forholdsvis rommelig kombi. Kjøreegenskapene er omtrent som før, gode og stabile, spesielt på norsk vinterføre. Savnet etter den kommende dieselmotoren (høsten 2008) merkes her til lands, men en forbedret og arbeidsvillig boxermotor på 150 sterke hester gjør bilen absolutt konkurransedyktig under ventetiden.

Kjøreegenskaper

Subaru har jobbet en del med hjulopphenget (multilink) på den nye Impreza-modellen. Først og fremst for at bilen skulle bli mer komfortabel, men også for å bedre driftsikkerheten. I kjent Subaru-stil kjører også nye Impreza meget bra. Takket være firehjulstrekket oppfører bilen seg stabilt og trygt uansett veidekke, og styringen er akkurat så presis som den burde være. Understellet kjennes noenlunde stivt ut ved normal kjøring, men henger ikke helt med på notene når bilen blir satt under voldsomt press. Veldig sportslig vil vi derfor ikke kalle bilens oppsett, men samtidig er bilen presis og forutsigbar hele veien.

Motor

Subaru tviholder på sin boxer-teknologi, og det er ingen dårlig ting. Boxermotoren har både høyere dreiemoment og et lavere tyngdepunkt enn en tradisjonell motor, og skaper også med sin spesielle lyd et særpreg. Toliteren produserer 150 hester, mot forgjengerens 160, men samtidig har dreiemomentet økt fra 186 til 196 Nm. Dreiemomentkurven er jevnere enn før, noe som merkes spesielt på lave turtall og igjen resulterer i bedre kjørbarhet. Boxermotorene har ikke vært kjent som de mest drivstoffgjerrige på markedet, men på den nye modellen har dette sunket med inntil 10 %, selvfølgelig i takt med reduksjonen av CO2-utslipp. Den manuelle girkassen med fem trinn gjør bilen sprek, men den sliter litt med å gi silkemyke skift. Automatkassen Subaru regner med å selge mye av sjalter helt greit, men klarer ikke å utnytte bilens krefter slik den manuelle kassen gjør. På en annen side har bilen lavere forbruk og utslipp med automat, kontra med manuelt gir.

Ytelser

Boxermotoren sørger for å sette bra med fart på nye Impreza. Bilen er vesentlig kjappere til beins med manuell kasse med sine 9,6 sekunder til hundre mot automatens 11,6, så hvis ytelser står høyt på prioriteringslista er dette det beste valget. Automatkassen girer kjapt oppover på girene, men er ikke like effektiv ved kickdown i forbikjøringer og lignende. Ellers er utvekslingen fint tilpasset motorens momentkurve, og man har følelsen av å kjøre en godt over middels kjapp bil så lenge man velger manuelt gir.

Eksteriør

Imprezaen har forandret seg ganske radikalt fra forgjengeren sin, nemlig ved å bli en kombimodell i likhet med flesteparten av sine konkurrenter. Nykommeren er kanskje ikke penest i klassen, og med et litt spesielt preg blir det definitivt en bil men enten liker - eller ikke liker. Den tøffere Sport-modellen skiller seg ut med 17-tommers felger mot standardmodellens 16-tommere, diffuser og andre støtfangere.

Interiør

Selv om en Impreza-modell er enkel og lite forseggjort innvendig, er det et hyggelig sted å befinne seg. Man sitter godt i setene, som uavhengig om det er en standard- eller Sport-modell gir gode støtte både i sidene og under lårene. Rattet minner om det vi finner i Legacy/ Outback, mens linjene på dashbordet stammer fra toppmodellen Tribeca. Transformeringen av bilens form har gjort at bakseteplassen er vesentlig bedre enn før - faktisk kan tre voksne sitte bak uten problemer. Bagasjeromsåpningen bak er nesten like bred som rommet i seg selv, så selv om volumet i antall liter er sunket, er det lettere å utnytte det som er av plass.

Komfort

Subaru har jobbet mye med komfortopplevelsen i nye Impreza. Det nye hjulopphenget av typen Multilink gjør at veistøy blir mer effektivt fjernet enn før - og det merkes. Heller ikke vindsus utenfra påvirket komfortopplevelsen i særlig grad. Setene gir som sagt bra med støtte, selv om sitteputen med fordel kunne blitt justert litt opp i forkant. Boxermotoren er veldig stillegående og skaper lite vibrasjoner på tomgang. Når den derimot får litt turtall brummer den dypt og forholdsvis barskt, men vi vil kalle dette vellyd i stedet for direkte støy - plagsomt er det overhodet ikke.

Sikkerhet

Sikkerheten har vært et sterkt fokusområde for Subaru under utviklingen av nye Impreza. Vridningsstivheten er i følge Subaru selv meget hard, og veltebøyler rundt kupeen i midtre dørstolpe er integrert i konstruksjonen. Bremseeffekten skal være forbedret med mellom 30-50 % kontra den forrige modellen, og et nytt ABS-system er også på plass. Subaru har tidligere fått "pepper" for at det ikke var noe ESP-system standard på deres modeller. Dette er nå rettet på, og alle Impreza-modeller har derfor fått deres VDC som standardutstyr. Systemet inneholder både antispinn og antiskrens, og reagerer lynkjapt dersom uhellet er ute. Subaru Impreza er ikke kjørt i noe test hos EuroNCAP, så hvordan den vil oppføre seg i en krasj kan vi ikke si noe om.

Pris/ utstyr

Subaru har valgt å redusere effekten (hk) noe på den nye modellen. Dette gjør også at utslippene av CO2 har blitt lavere, og bilen er mindre straffet av statens avgifter (opptil 30 000 kroner). Derfor kan en Impreza 2,0R med 150 hester og manuelt gir prises til 299 900 kroner. Her er også det meste av tenkelig utstyr til en slik modell inkludert, blant annet xenonlys, lyktespylere, cruisekontroll, automatisk klimaanlegg, tåkelys og stereo med fire høytalere. Ønsker du deg automatgir, koster dette 9 000 kroner i tillegg. Sport-utgaven koster 325 900 kroner, og har i tillegg utstyr som nøkkelfritt låsesystem, multimediaanlegg, navigasjon, sotet glass, startknapp, 17-tommers hjul, sportsseter, frontspoiler, sideskjørt og diffusor bak.

Denne saken ble første gang publisert 30/08 2007, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også