Topp 10 ADAC

Plass og bilmodell (klikkbare Klikk-tester)

ADAC-poeng

1. VW Passat sedan 1.4 TSI EcoFuel gass

92 poeng

2. Toyota Prius 1.8 Hybrid Executive

92 poeng

3. VW Passat stv 1.4 TSI EcoFuel DSG gass

92 poeng

4. Toyota Prius 1.8 Hybrid

92 poeng

5. Honda Insight 1.3 Hybrid Comfort

91 poeng

6. Toyota Prius 1.5 Hybrid Executive

89 poeng

7. Toyota Prius 1.5 Hybrid Sol

89 poeng

8. Volvo V70 2.4 Bi-Fuel CNG gass

87 poeng

9. Mercedes C 180 Kompressor BlueEFFICIENCY

84 poeng

10. Audi A8 2.8 FSI e multitronic

83 poeng

I følge ADAC har de beste bilene:

  • Gassdrift
  • Hybriddrift
  • Er store biler!

Det er for tiden stor fokus på bilers CO2-utslipp. Årsaken er enkel: CO2-utslippene skader vårt globale klima, og situasjonen er dramatisk.

Sjekk ditt faktiske CO2-utslipp med vår kalkulator: Klikk her.

Flere skadelige stoffer

Men dermed har man lett for å glemme at det kommer betydelig flere skadelige stoffer ut av eksosrøret. Karbonmonoxider (CO), hydrokarboner (HC), nitrogenoxider (NOx) og diverse store og små partikler.

Dette er stoffer som gjør til dels stor skade i nærmiljøet, altså der hvor bilen kjøres.

Les også: Diesel er trøbbel i byer

Den tyske bileierorganisasjonen ADAC (tilsvarer vårt NAF) har derfor siden 2003 årlig gjennomført totalt 900 hundre såkalte EcoTest, miljøtester, for å få et riktigere bilde av hvordan utslippene fra bilparken virkelig er.

Og hvilke biler man som forbruker kan ha faktisk god samvittighet for å velge.

900 biler i resultatsortert tabell fra ADAC finner du her.

Toyota Prius III 2009 lansering i Stockholm=

BEST I PRAKSIS: Ettersom Passat med gassdrift ikke finnes på norske prislister, kan vi trygt fastslå at nye Toyota Prius III har miljøførsteplassen i praksis. © Haakon Førde

Topp 10 solgte i Norge

Norske bestselgere (kilde: OFV, juli 09)

og beste ADAC-motor

ADAC-poeng

1. VW Golf 1.9 TDI BlueMotion Trendline

77 poeng

2. Toyota Avensis 1.8 Sol

82 poeng

3. Ford Mondeo 1.8 SCi Ambiente

77 poeng

4. VW Passat 1,9 TDI BlueMotion

82 poeng

5. Skoda Octavia 1.4 TSI Elegance DSG

81 poeng

6. Opel Insignia 2.0 CDTI ecoFlex Edition

80 poeng

7. Nissan Qashqai 1.6 acenta 2WD

76 poeng

8. Toyota Auris 1,33 Life

78 poeng

9. Ford Focus 1,4

72 poeng

10. Volvo V70 2.0D Summum

74 poeng

Reelle forbruksverdier i EcoTest

Tyskerne er kjent for sin grundighet. Og ADAC er, i likhet med oss, skeptiske til realitetsfaktoren i den såkalte EU-syklusen for angivelse av bilers CO2-utslipp.

Derfor kjører ADAC sine egne sykluser i tillegg til EU-syklusen når de måler forbruk, utslipp og avgasser.

Blant annet tar de høyde for at klimaanlegget i bilen er i bruk, hvilket betyr at også klimaanleggets effektivitet har innvirkning på bilens totale miljøfaktor.

Les også: Taklast gjør bilen tørst

Overraskende resultater - Audi A8 er (nesten) snill

ADAC presenterer sine resultater i et utførlig poeng/stjernesystem for hver enkelt bilmodell ned på motorvariantnivå. Systemet er laget slik at det er mulig å sammenlikne bilmodeller uavhengig av størrelse og klasse. Nesten.

De åtte første plassene kommer neppe som noe stor overraskelse, da de er dominert av hybridbilene fra Toyota og Honda, samt gassdrevne modeller fra VW og Volvo.

Atskillig mer overraskende er plassene fra 6 til 55. De er alle dominert av store biler! På 10. plass finner vi intet mindre enn luksussedanen Audi A8 2,8 FSI e multitronic (10. plass - 83 poeng).

Store biler bra for miljøet? Tja

Det må være lov å si at dette er en overraskelse når bilen har et forbruk (ADAC-målt) på ikke mindre enn 0,92 liter per mil?

Årsaken finner vi i ADACs underlagsmateriell. Mens øvrige skadestoffer måles uavhengig av biklasse, har ADAC lagt inn en kompensasjon for bilklasse når de beregner skadegraden av CO2.

Det er årsaken til at vi høyt oppe på tabellen også finner biler som

  • BMW 520d stasjonsvogn (13. plass - 83 poeng)
  • VW Passat 1,9 TDI BlueMotion (16. plass - 82 poeng)
  • Toyota Avensis 1,8 Sol (19. plass - 82 poeng)

Les også: Økonomiracere bruker mer enn de skal

Småbiler kun tre stjerner

Ja, selv en sportssnobbebil som BMW 630 Ci automat (50. plass - 79 poeng) rangeres høyere enn den første småbilen på listen, som er Fiat Grande Punto 1.4 med gassdrift (56. plass - 78 poeng)

Totalt er det kun en liten håndfull småbiler som klarer ADACs krav til fire miljøstjerner, som er minimum 70 poeng.

Det betyr heldigvis ikke at småbiler er verstingene. De er bare sånn midt på treet hele bunten. Stort sett med tre stjerner.

For nederst på ADACs lilste finner vi de absolutte verstingene:

Den komplette og resultatsorterte tabellen fra ADAC finner du her.

Her er grisebilene

Det finnes nemlig fortsatt en liten håndfull biler som av ADAC kun får 1 stjerne, dvs under 30 poeng. Felles for samtlige er at de er dieselbiler, og de er godkjent etter den nå utdaterte Euro 3-normen.

I dag er det Euro 4 som gjelder. Mange av de beste bilene på markedet i dag tilfredsstiler allerede den kommende og strengere Euro 5-normen.

  • Ford Tourneo Connect Kombi 1.8 TDCi kort med 29 poeng
  • Opel Zafira 2.2 DTI Edition med 29 poeng
  • Renault Grand Espace 3.0 dCi Initiale automat med 27 poeng
  • Hyundai Terracan 2.9 CRDi GLS automat med
  • KIA Carnival II 2.9 CRDi EX med 25 poeng
  • BMW X3 3,0d automat med 22 poeng
  • Opel Vivaro Life 2.5 CDTI med 19 poeng
  • Mitsubishi Pajero Classic 2.5 TD med 19 poeng

Les klikks Pajero-test her: Mitsubishi Pajero er en av 4WD-modellene som nekter å gi opp terrengegenskaper og mekanikk som kan fikses hos nærmeste grovsmed.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!