En moderne bil er fintunet i vindtunnel for å ha så lav luftmotstand som mulig. Kurver justeres, kanter slettes ut, takavslutninger formes slik at lufta "slipper taket" i bilen.

Så hva skjer når du tukler med designen, med lastestativ, takboks og sykkelstativ med tilhørende tohjulinger? Det anerkjente tyske bilmagasinet Auto Bild har sjekket - med ekte tysk sans for alle detaljer.

Auto Bild har brukt en Ford Mondeo 2,0 TDCI (140 hk) som testrigg. Den er en av Klikk Bils absolutte favoritter blant stasjonsvognene i mellomklassen.

Les tester av Ford Mondeo her:

Ford Mondeo 2,0 TDCI 140 hk

Ford Mondeo 2,0 TDCI Econetic

"Snill" takboks

En god nyhet for alle som har takboks på bilen store deler av året: Den er snillere enn sitt rykte.

Mens test-Mondeoen bruker 0,621 l/mil i 100 km/t uten utvendig last av noe slag, drikker den 0,647 l/mil i samme hastighet med takboks på. Merforbruket er på 4 prosent - og dermed klart lavere enn de rundt 10 prosentene mange regner som normalt ekstraforbruk med takboks.

Auto Bilds måling stemmer for øvrig godt overens med erfaringene i Klikk Bil-redaksjonen med bruk av takboks. Vi har også sett at rundt 5 prosent ekstra er et riktig påslag for norsk landeveisfart for normalt store familiebiler med normalt store motorer.

Et helt annet resultat får du hvis du kjører i tysk autobahnfart: I 160 km/t er forbruket tett på 1,1 l/mil med takboks.

Les også:

Så mye bruker bilene egentlig: Klikk Bils egne målinger av 58 testbiler

TESTBIL: Det var en slik Mondeo det tyske magasinet brukte for å finne ut hvor mye ekstra drivstoff bilen bruker når den har last på taket.

"Slemme" sykler

En sykkel er en miljøvinner når du selv sørger for framdriften. Setter du den på taket av en bil, er saken en helt annen.

Mens Mondeoen altså bruker 0,621 l/mil uten utvendig last i 100 km/t, øker forbruket til 0,745 l/mil med to sykler på taket. Merforbruket er 20 prosent. Og i 160 km/t øker forbruket til hele 1,355 l/mil.

Må du ha med sykler, men ønsker å spare miljø og lommebok, er et bakmontert sykkellastestativ det rette valget. Da er forbruket 0,677 l/mil i 100 km/t, og knappe 1,1 l/mil i 160 km/t.

Full pakke = stor tørst

Aller dyrest blir det selvsagt hvis du går for full pakke, med takboks, sykler på taket og sykler bak.

I 100 km/t øker forbruket fra 0,621 l/mil uten utvendig last til 0,811 l/mil med boks og sykler nær sagt overalt på bilen. Begge forbrukstall gjelder for 100 km/t, og merforbruket er altså på over 30 prosent.

I 160 km/t stiger forbruket til horrible 1,482 l/mil, en økning på over 50 prosent.

Tør vi foreslå å leie sykkel når du kommer fram i stedet?

Flere artikler om forbruk:

Slik sparer du mye penger: Legg om kjørestilen, og forbruket faller

Bensin mot diesel: Hva bør du velge?

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!