Kort sagt:

+ God plass

+ Kurante kjøreegenskaper

+ Et visst miljøimage


- Usportslig

- Krever bevisst kjøring for å oppnå besparelse

- Gammel og støyende motor

- Noe stump i bakhjulsopphenget

Volkswagen var først ute med å pakke inn miljøtilnærming ved hjelp av gammel teknologi i et eget varemerke. BlueMotion-utgaven har det aller meste av det en vanlig Passat byr på, rent bortsett fra muligheten for firehjulstrekk. Kort sagt er BlueMotion-utgaven en helt vanlig stasjonsvogn i mellomklassen, men skiller seg fra den vante hopen ved at den er senket (15 millimeter foran og åtte millimeter bak, red.anm.), har hardere hjul (0,4 bar) og en relativt tett grill - i tillegg til ytterligere et par enkle grep.

Politisk korrekt nok har importøren Harald A. Møller AS lagt en CO2-kvote for det første året inn i dealen når man kjøper BlueMotion. Konsekvensen er at man kjører såkalt klimanøytralt disse tolv månedene. Etterpå må man hoste opp avlatet selv. Våre målinger viser uansett at innsparingspotensialet i BlueMotion er brukbart, men at det handler aller mest om gassfot.

Kjøreegenskaper

BlueMotion-utgaven byr ikke på noen store overraskelser sett i forhold til en vanlig Passat. Styrefølelsen virker hakket skarpere, noe som utelukkende må tilskrives dekk og understell. Det betyr også at komforten er noen små hakk dårligere, men alt i alt skal man kjenne godt etter for å finne noen forskjeller. Noen sportslighet er det dog ikke å spore i denne utgaven heller - Passat-vanen tro.

Motor

1,9-literen er en gammel traver som i seg selv framstår litt pussig i et moderne miljøfrieri. Med det aldrende Pumpedüse-innsprøytningssystemet er den like hard i gangen som den alltid har vært, men trekkraften er helt grei så lenge man holder seg i riktig turtallsleie, altså mellom 1900 og 3000 omdreininger. Makseffekten finnes ved 4000; over dette er det ingenting å hente. Om man skal få ut sparepotensialet av motoren, lønner det seg uansett å ligge på lave turtall. Dette kan sjåføren få hjelp til av girskiftindikatoren bilen er utstyrt med. Ved 1500 omdreininger i 70 km/t på landevei, gir den beskjed om å innta høyeste gir. Dette spenner opp til maksfarten på 190 km/t.

Ytelser

BlueMotion-Passat er utstyrt med en langsteget femtrinns girkasse. Endringene i utveksling er gjort på de tre høyeste trinnene, dermed påvirkes ikke akselerasjonsevnen vesentlig. Forbikjøringer krever litt tilvenning i forhold til girbruk, siden de ligger høyere og lenger fra hverandre. Siden det femte giret er såpass høyt, har også BlueMotion-versjonen høyere toppfart enn en tilsvarende 1,9-liter TDI med vanlig utveksling. Minuset er noe mindre fleksibilitet.

Eksteriør

Passat er en bil som i utgangspunktet ikke vekker særlig oppsikt. Det gjelder også BlueMotion-varianten, som utseendemessig ikke avsløres på stort annet enn merket bakpå og at den kommer med standard dekk- og felgstørrelse.

Interiør

Enkle stoffseter preger interiøret i BlueMotion-testbilen, som vi kjørte forbrukstest på gjennom 140 mil. Enkelheten til tross: Det fungerer greit. Ergonomien er så bra at de aller fleste bør kunne finne seg godt til rette. Midtkonsollen er imidlertid så bred at den stjeler litt for mye hvileplass for høyrebeinet på riktig lange turer - dette gjelder alle Passater. Funksjonaliteten som stasjonsvogn er imidlertid klasseledende, med en god bakseteløsning som gir et svært bagasjerom.

Komfort

Kraftkilden foran bidrar som nevnt til at støynivået i kupeen er høyere enn vi kunne ønske oss, men VW skal ikke ha spart noe støydemping i jakten på forbruksmarginer. Derfor er totalopplevelsen at BlueMotion-Passat har en helt gjennomsnittlig komfort som duger også på langturer - selv med et relativt enkelt seteoppsett.

Sikkerhet

Standardutgaven av Volkswagen Passat fikk full EuroNCAP-pott for beskyttelse av voksne, fire av fem stjerner for beskyttelse av barn og to av fire for fotgjengersikkerhet. Av standard sikkerhetsutstyr, finnes seks kollisjonsputer, ESP med tilhengerstabilisator, automatiske beltestrammere foran, aktive hodestøtter foran og ISOFIX-fester for barnesete.

Pris/utstyr

BlueMotion kommer med en standardutstyrsliste som holder mål dersom man ikke stiller høye krav. Men glem fancy navigasjonsløsninger og individuell tilpassing som sportsunderstell (sistnevnte selges ikke i kombinasjon med BlueMotion). Da er startprisen snaue 299 000 kroner, og kjørecomputer og cruisekontroll er inkludert i den summen. Ikke så rart, siden begge er avgjørende for at føreren skal kunne kjøre mest mulig forbruksfornuftig. Testbilen hadde i tillegg et bitte lite knippe ekstragoder, som klimaanlegg og iPod-uttak. Dermed ender prisen til slutt på 324 180 kroner. Metallic og takrails utgjør faktisk over 8000 kroner av tillegget. VW tar seg som vanlig godt betalt for tillegg.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

BlueMotion-versjonen er en hverdagsbil som kan gi det lille ekstra av drivstoffbesparelse. For at det skal bli pluss på bunnlinja, kreves det imidlertid at føreren har et meget bevisst forhold til gassbruk. Forbruksmåling utført langs E18/E39 på strekningen Drammen-Mandal, med meget påholden gassfot og bruk av cruisekontroll, ga et gjennomsnittlig forbruk på 0,43. En litt mer kjøreglad stil videre mot Stavanger resulterte i 0,47. Turen tilbake, Stavanger-Drammen, langs samme veistrekning, foregikk uten noe som helst forbruksfokus. Forbruket ble da 0,52 - eller en økning på rundt regnet 18 prosent. Interessant nok var forbuket identisk med VWs tall for blandet kjøring. Konklusjonen er derfor at du må kjøre meget tålmodig og forsiktig for å nærme deg forbrukstallet som VW selv oppgir for langkjøring, nemlig 0,44.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!