Test: Opel Insignia Sports Tourer 2,0 CDTi Cosmo, 2009-modell

Din neste stasjonsvogn?

Det er lenge siden en Opel stod på ønskelista sist.

BM2809
28/09
bilmix
BM2809 28/09 bilmix Foto: Andreas Handeland
Sist oppdatert

At Insignia har gjort det moro å selge Opel igjen er det ingen tvil om, det bekrefter også salgsstatistikkene. Enda bedre er det når man har en norgesvennlig stasjonsvogn i modellutvalget også, og det er her vår testbil kommer inn. Med 130 dieselhester, automatgir og et godt utstyrsnivå bør den være som skapt for norske forhold.

Det er ikke hvem som helst Insignia Sports Tourer skal bryne seg på. Folkefavoritten Volkswagen Passat er både rommelig, komfortabel og på mange måter eksklusiv, og Toyotas nye Avensis er også bra på en rekke områder - dessuten er jo kvalitetsryktet skuddsikkert. Har Opel en joker i ermet? Hva skal til for at konservative nordmenn skal vrake salgsvinnerne?

Kjøreegenskaper: 5

Insignia er en ordentlig kjørebil, og stasjonsvognen følger opp til tross for at den er noen centimeter lengre enn kombicoupeen. Sjelden har vi kjørt en mellomklasse-familiebil med like gode allround-egenskaper som Insignia har å by på. Ikke bare er den meget presis og til dels underholdende, men komforten er ivaretatt på en imponerende god måte.

Den er trygg, forutsigbar og velbalansert - nesten på tysk premiumnivå - men lider komfortmessig bittelitt av noen enorme 19-tommere som vår testbil var utstyrt med. Men generelt sett er dette en bil det er lett å kose seg med, spesielt dersom svingene kommer tett.

BM2809
28/09
bilmix
BM2809 28/09 bilmix Foto: Andreas Handeland

Motor: 4

Tolitersdieselen har ytelser helt på det jevne, og 130 hester og 300 Nm er ikke synonymt med rakett-ytelser i en stor familiebil. Men kraften oppleves tilstrekkelig i de fleste situasjoner, og girkassen jobber tilfredsstillende sammen med motoren. Spesielt støysvak eller kultivert er den ikke sett i klassesammenheng, men den er bedre enn 1,9-literen var i forgjengeren Vectra.

Spesielt miljøvennlig er CDTi-motoren ikke; et blandet forbruk på 0,69 liter per mil imponerer ikke i disse miljøtider - det gjør heller ikke CO²-utslippet på 182 gram per kilometer.

Les test av Insignia kombi med 130 hester og manuelt gir

Ytelser: 4

Både under akselerasjon og ved forbikjøringer oppleves Insigniaen som sterk. Det relativt sett høye dreiemomentet kompenserer for lite effekt, og for de fleste vil det nok være lite å hente på å velge 160-hesters-utgaven av samme motor - den koster i overkant av 30 000 kroner mer. 110-hesteren oppleves på den annen side som slapp og "strupet", så det underbygger inntrykket av at 130-hesteren oppleves som den rette motoren for norske forhold.

Automatkasser har tradisjonelt ikke vært Opels sterkeste side, men sekstrinnkassen i testbilen gjør en god jobb. Den er tilstrekkelig rask, og anvender de rette turtallsområdene der dieselmotoren har mest kraft å by på når det er ønskelig.

Det går an å ha det moro med diesel også

Eksteriør: 5

Fra å være halvtraust og noe gammelmodig, har Opel tatt et solid kvantesprang med Insignia. Også i stasjonsvogn-utgave ser bilen både tøff, lekker og fremtidsrettet ut. De høyt plasserte bakvinduene bidrar til at bilens form får et sporty, nesten litt coupeaktig preg, og detaljene avslører en langt mer jålete Opel enn vi er vant med. Og er det en ting vi ville valgt å krysse av for når det gjelder tilleggsutstyr, er det de snertne LED-frontlyktene - de gjør utrolig mye med bilen, og har selvsagt også en praktisk funksjon.

Men de dynamiske og spreke linjene går litt på bekostning av det praktiske, for Insignia er ikke den mest rommelige familiefrakteren i klassen.

Interiør: 4

Interiøret i Insignia holder ikke helt den samme standarden som det frekke skallet utenpå, men likevel er det mange hakk bedre enn i de utgående Vectra- og Astra-modellene. Det kantete designet er ofret til fordel for runde behagelige linjer, samtidig er materialkvaliteten og den generelle opplevelsen langt bedre enn før. Litt mye hardplast og imiterte aluminiumspaneler er det riktignok fortsatt å finne i Insignia.

Ergnomien bak rattet er meget god, og det meste kan stilles slik at man enkelt finner en fin positur. Setene kunne riktignok hatt noe bedre komfort, men man vender seg fort til at de er litt hardere enn forventet på forhånd.

Plassen i baksetet er litt mindre enn hos de største i klassen, men vil nok oppleves som god nok for de aller fleste. Bagasjerommet på 540 liter er derimot ikke spesielt imponerende, men dette skyldes nok i stor grad takhøyden. Selv om Sports Tourer er åtte centimeter lengre enn combien er, byr den kun på ti liter mer lastekapasitet i henhold til oppgitt VDA-volum. 540 liter er eksempelvis 63 liter mindre enn det Volkswagen oppgir i Passat - det merkes for en stor barnefamilie.

Komfort: 4

Insignia kan som nevnt by på god komfort selv om den er en av de mest kjøreglade familiebilene i sitt prissegment. Understellet er ikke for stramt, og det er forbausende lite slag som forplanter seg inn i coupeen til tross for at bilen står på sportslige 19-tommers hjul.

BM2809
28/09
bilmix
BM2809 28/09 bilmix Foto: Andreas Handeland

Motoren er ikke av de mest høyrøstede på markedet, men den gir fra seg mer dieselknatring enn vi kanskje hadde forventet av en tilsynelatende ny motor. De brede dekkene i 245-format høres, men ikke nok til at det blir et nevneverdig irritasjonsmoment.

Sikkerhet: 5

Det er ikke lenge siden Opel Insignia ble kjørt i kollisjonstest hos EuroNCAP. Det var riktignok combimodellen, men det er lite som indikerer at en stasjonsvognmodell skal oppføre seg veldig annerledes i en smell. En litt røff behandling av fotgjengere, samt for dårlig sikkerhetsinformasjon med henhold til festing av barneseter og deaktivering av airbag, satte en stopper for maksimal score. Dette til tross for meget begrensede skader på dummy-dukkene i kollisjon. Men testen viser likevel at Insignia er blant de tryggeste bilene å befinne seg i hvis uhellet er ute.

Pris/ utstyr: 5

Ønsker du å bli Insignia-eier, koster inngangsbilletten minimum 274 900 kroner, med en 1,6-liters bensinmotor med 115 hester under panseret. Stasjonsvognutgaven koster 20 000 kroner mer. Vår bil med 130-hesters diesel og automatgir har en hyggelig startpris som Sports Tourer på 388 500 kroner med den velutstyrte Cosmo-pakken, og det beste av alt er at det ikke koster voldsomt mye for ekstrautstyr heller. Vår bil har full pakke med navigasjon, skinninteriør, 19-tommers felger, bi-xenon, parkeringshjelp og en rekke annet snadder, og koster 433 800 kroner. Det er mye bil, og ikke minst utstyr, for pengene. Et litt lavere drivstofforbruk hadde satt prikken over I'en.

BM2809
28/09
bilmix
BM2809 28/09 bilmix Foto: Andreas Handeland

Denne saken ble første gang publisert 27/06 2009, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også