Kort sagt:

+ Startpris på under 400 000 kroner

+ Fin dieselmotor

+ Ryddig og smakfullt interiør

+ Gode kjøreegenskaper

+ Sikkerhet i toppklasse


- Prisene på ekstrautstyret

- Relativt lav morofaktor

Volvo V70 er for mange selve symbolet på en sikker og påkostet herregårdsvogn med god kvalitet. Konkurrentene i samme segment heter Audi A6, BMW 5-Serie og Mercedes E-Klasse, men også Fords siste Mondeo stiller som en outsider sammen med Saabs størstemann, 9-5.

Selv med en mindre dieselmotor under panseret, gir Volvo V70 godt med premiumfølelse for pengene, og faktisk respektable ytelser sett i forhold til vekt og effekt. I tillegg byr bilen på meget fine veiegenskaper, sikkerhet i toppklasse og komfort man ikke kan annet enn å like. Røverkjøp?

Kjøreegenskaper

Noe har skjedd med Volvo. Nye V70 - bygd på Ford Mondeo-plattform - kjører nemlig forbausende bra, og er vesentlig mer lettbeint og balansert enn forgjengeren. Testbilen hadde ikke det justerbare understellet som finnes på ekstrautstyrslista til både Volvo og Ford, men likevel gjorde den en meget god figur, både på dårlige grusveier og hårnål-svingende landeveier. Veigrepet er upåklagelig, og ESP-systemet reagerer hurtig hvis uhellet skulle være ute.

Motor

Tolitersdieselen med 136 hester og 320 Nm skal i denne utgaven erstatte de større femsylindrede kraftpakkene i Volvo-programmet - det gjør den med suksess i våre øyne. Denne motoren finner vi også i en rekke andre produkter fra både Volvo og Ford, og generelt gjør den en god jobb uavhengig av modell. Den er jevn og fin i kraftutviklingen, og har heller ikke noe plagsomt støynivå. Girkassen er manuell med seks trinn, og virker utmerket i tråd med motorens karakteristikk og momentkurve.

Ytelser

Volvo V70 er ingen lettvekter med sine 1664 kilo. Nettopp derfor er det flott å se at en firesylindret dieselmotor kan gjøre en såpass frisk jobb, uten at man nødvendigvis savner en femte sylinder. Bilen bruker 11,4 sekunder på å nå 100 km/t. Bilen er riktignok høyt giret til dieselbil å være, men samtidig er det enkelt å finne bra med moment når man legger inn et nytt gir.

Eksteriør

Designet til V70 er safe, uten kontroversielle preg, men det ser unektelig bra ut, og levner liten tvil om at bilen hører hjemme i premiumsegmentet. Fronten er spisset litt mer enn før, mens sideprofilen er tradisjonell og herregårdsaktig. Det er vel hekken som har vekket mest oppmerksomhet, med sine trekk fra legenden P1800, 90-tallets 480 og nåtidens minstemann, C30.

Interiør

Det er lett å trives bak spakene i en V70. Vår testbil har riktignok ekstrautstyr for noen kroner, men selv i standardutgave er kvalitetsinntrykket godt, blant annet på grunnlag av materialkvaliteten på dashbordet og i midtkonsollen. V70 er blant de mest rommelige stasjonsvognene på markedet; både baksete- og bagasjeplassen er gull verdt for en familie på tur.

Komfort

Volvoens interiør gjør at man rett og slett får lyst til å kose seg og være lovlydig og høflig i trafikken. Setene er et eksempel til etterfølgelse med sin myke polstring og sine justeringsmuligheter, og takket være en fleksibel fireveisjustering av rattet i tillegg, finner man kjapt en perfekt sittestilling. Man hører lite støy fra motor og vei inne i bilen, selv om motoren på høyt turtall fortsatt sladrer litt om at den er en diesel.

Sikkerhet

Nye V70 gjør ikke skam på Volvos gode sikkerhetstradisjoner; den scorer meget godt i EuroNCAPs nylig utførte test. Full pott for sikkerheten til voksne, fire av fem stjerner for barnesikkerhet, og to av fire stjerner for sikkerheten til fotgjengere ved en evnt. påkjørsel. Det meste av sikkerhetsutstyr inkludert ESP er standard, mens en rekke elektroniske hjelpeprogrammer som eksempelvis blindsonevarsling er tilleggsutstyr.

Pris/utstyr

Lavere utslipp betyr lavere avgifter, som igjen gir utslag på bilens prislapp. Klarer du deg med minste motor, koster den fra 399 900 kroner. Det er ikke veldig mye mer enn en påkostet stasjonsvogn fra klassen under, men man ryker fort på noen titusener i ekstrautstyr. Da snakker vi ikke om livsnødvendige ting, men småsnadder som kan gjøre den velutstyrt og langt enklere å få solgt igjen når den tid kommer. Volvo har generelt god annenhåndsverdi på bruktmarkedet, den trenden vil nok bestå også med den nye modellen som framstår som vesentlig mer moderne enn før.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Selv om ikke V70 2,0D er spesielt underholdende, liker vi den overraskende godt. Prislappen gjør det mulig for potensielle stasjonsvognkjøpere å snuse på en dårligere utstyrt premium-V70 for prisen av en velutstyrt Passat eller Mondeo. Har du først bestemt deg for en V70, sparer du over 40 000 kroner på å velge 2,0D framfor 2,4D - det er et stort prisgap for 27 hester du neppe vil savne i lillebror. Alt i alt overrasker billigutgaven positivt, og det er liten tvil om at den vil bli en attraktiv modell for flere stasjonsvognlystne kjøpere i tiden som kommer.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!