Også elektronikken lyver

- Dessverre er det ikke bare oppgitte forbrukstall som er optimistiske. Våre erfaringer er at også kjørecomputerne i nye biler viser forbrukstall som er bedre egnet til å glede der og da enn når tanken skal fylles igjen, sier Klikk Motors testsjef Kjell Magne Aalbergsjø.

Aalbergsjø har de siste årene kjørt et 50-talls biler gjennom en nøye oppmålt og kontrollert rute på drøyt 300 km. Den nye loggførte statistikken viser at for en stor del viser computerne 5-6 % under enn reelt målt forbruk.

- Men en god del som ligger over målt forbruk, og det er ingen klar konsekvens for eksempel innen forskjellige merker, påpeker Aalbergsjø. Derved frifinner han også produsentene fra mistanken om organisert computertrimming.

Computertrimming?

Lavt forbruk og lave utslippsverdier er stadig viktigere for produsentene, både overfor myndighetene og i markedsføringen overfor kundene. I slike situasjoner er det ikke utenkelig at produsenter optimaliserer sine produkter opp mot gjeldende normer og regelverk for å kunne fremstå best mulig i markedsføringen.

I klartekst: En bil som er optimalisert med tanke på lavt forbruk i den standardiserte EU-syklusen, vil ikke nødvendigvis være den bilen som bruker minst i praktisk bruk når den kommer ut på landeveien.

Det tyske bilmagasinet Auto Bild har testet en rekke bilmodeller som skal klare seg med under halvliteren på mila ifølge fabrikkens tall.

For eksempel skal en VW Golf Plus BlueMotion greie seg med 0,48 l/mil. En BMW 320d med 177 hk er oppgitt til å klare blandet kjøring med 0,49 liter diesel per mil.

Se våre tester av BMW-modeller her.

Se våre tester av VW-modeller her.

Tallene stammer fra tester utført i et laboratorium på en såkalt rullende landevei etter en fastsatt syklus; denne består av en fastsatt "runde" med simulert bykjøring og raskere kjøring.

Ut på veien

Auto Bild har omsatt labtest til virkelighet. Strekningen er 155 km, hvorav 40 km er bykjøring, 61 km på landevei og 54 km på motorvei i inntil 120 km/t. Og brått stemmer ikke tallene mer - særlig for enkelte av modellene.

Sjekk oppgitte forbrukstall i vår store database.

Størst avvik i forhold til oppgitte tall har Mini Cooper D Clubman. På papiret skal den klare seg med 0,41 l/mil. I Auto Bilds test trenger den 0,57 l/mil, det vil si 39 prosent mer enn oppgitt.

Bedre i Norge?

I rettferdighetens navn skal det sies at tallene ser penere ut for norske forhold. Da det norske bilmagasinet auto motor & sport kjørte Mini Coope D Clubman gjennom testruten, oppnådde de et norsk blandet forbruk på reelle 0,48 liter/mil.

Det er riktignok fortsatt 17 % over oppgitt blandet forbruk på 0,41 liter/mil, men det er samtidig godt under Auto Bilds EU-syklus-simulering som tilsier 39 % overforbruk.

Karakter: ærlig

Men det finnes også bilmodeller som får stempelet "ærlige" av Auto Bild. Den nevnte VW Golf Plus BlueMotion klarer seg med 0,51 l/mil, bare 0,03 l/mil mer enn oppgitt.

Peugeot 308 SW HDi med 110 hk er enda mer edruelig når det gjelder oppgitte tall. Testen gir et forbruk på 0,53 l/mil, fattige 0,02 l/mil mer enn oppgitt.

Del dine erfaringer med oss

Har du opplevelser med biler med forbrukstall som overhodet ikke stemmer med oppgitte tall, eller humørsyke forbrukscomputere som viser det det passer dem? Bruk denne tråden på vårt forum.

Tall for utvalgte biler fra Auto Bilds test:

Fabrikktall, l/mil

Testforbruk, l/mil

Avvik, l/mil

Mini Cooper D Clubman

0,41

0,57

0,16

BMW 320d Coupé

0,49

0,63

0,14

Toyota Prius

0,43

0,53

0,10

Audi A3 1,9 TDIe

0,45

0,51

0,06

VW Golf Plus 1,9 TDI BlueMotion

0,48

0,51

0,03

Peugeot 308 SW HDi

0,51

0,53

0,02

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!