Kort sagt:

+ Prisgunstig

+ Image/utseende

+ Førermiljø


- Føles tung

- Litt for svak motor

- Overstyringstendens

Qashqai er en helt ny bil fra Nissan, som har slått bra an i Norge etter lanseringen i våres. 974 biler var solgt ved utgangen av juli, hovedsakelig av modellen med forhjulsdrift. Ved oppstarten kunne bilen kun fåes med firehjulsdrift i kombinasjon med en toliters bensinmotor med trinnløs CVT-girkasse. Om kort tid blir det også mulig å få den med en toliters turbodieselmotor, koblet til en sekstrinns manuell girkasse. Qashqai konkurrerer dermed både med typiske SUV-alikes, som Dodge Caliber og Golf Cross, og såkalte folke-SUV-er som Toyota RAV4 og Suzuki Grand Vitara. Den konkurrerer dermed også med Nissans siste i denne klassen - den nye versjonen av X-Trail.

I og med at Qashqai har solgt såpass godt siden introduksjonen, tyder det på at dette er en bil folk vil ha - uavhengig av om den har for- eller firehjulsdrift. Med drift kun foran, er det imidlertid ikke stort mer enn SUV-imaget bilen har å by på utover det en vanlig personbil kommer med, rent bortsett fra økt bakkeklaring.

Kjøreegenskaper

De fleste Qashqai-utgavene som er solgt til nå, har forhjulsdrift, til tross for at bilen har et "SUV-sk" utseende. Den høye dekkprofilen bidrar til en noe nummen styrefølelse, og gjør at bilen føles tyngre enn sine reelle kilo. Kommer du litt kjapt inn i sving, og må foreta en brå innbremsing, krenger bilen over. Uønsket overstyring kan bli resultatet. Holder man seg unna de kritiske grenseområdene for veigrep, oppleves imidlertid Qashqai som komfortabel og trygg, med et ryddig ESP-system.

Motor

Den 1,5 liter store turbodieselen yter 86 hestekrefter ved 4 000 omdreininger. Maksimalt dreiemoment er 240 Nm ved 2 000 omdreininger. Dermed drar motoren greit fra 2 000 til opp mot 4 000 omdreininger, men føles likevel tungpustet innimellom. Men girkassa, som har seks trinn, er godt tilpasset motoren - og bidrar til å få det beste ut av den.

Ytelser

Kraftressursene i motoren imponerer ikke, men er tilstrekkelige til hverdagsbruk. Vi fant ikke overskuddskraft å snakke om i noe turtallsleie. Selv ved 2 500 omdreininger, med gasspådrag, virker det som om motoren må trekke pusten før kraften kommer. Og da kommer heller ikke mer enn det strengt nødvendige.

Eksteriør

Qashqai-designet er forsåvidt nyskapende, og bidrar med nytt særpreg i klassen. I Vi Menn Bil-redaksjonen var reaksjonene på bilen høyst delte. Karakteristikkene varierte fra kjedelig til tøff. Noen valgte å se på linjene skrått bakfra, og framhevet bilen som penest fra denne vinkelen.

Interiør

Førermiljøet er en av Qashqais klare styrker. Førsteinntrykket når man setter seg til rette, er at interiøret virker med påkostet enn bilprisen tilsier. Qashqai har relativt lav høyde i baksetet, men samtidig god skulderbredde. Lasteplassen bak seteryggen er 410 liter. Ulempen ved nedfelling av seteryggen er at gulvet blir veldig skrått når bakseteryggene legges ned, noe som stjeler plass.

Komfort

Qashqai ruller på grove SUV-dekk. Det fører til en viss støy fra hjulene. Noe vindstøy ble også notert under testen av bilen, men samlet støy medfører ingen særlig trekk i komforten. Standardsetene fungerer godt, og både dashbord og ratt gir en god kvalitetsfølelse sett i forhold til prisen man betaler.

Sikkerhet

Per dags dato har ikke Nissan Qashqai vært i kollisjonstest hos EuroNCAP. Som standard sikkerhetsutstyr, har bilen ESP, ABS med bremseassistet, aktive hodestøtter på forsetene og seks kollisjonsputer. To av dem er foran, i tillegg til at det også er side- og kollisjonsgardiner.

Pris/utstyr

Qashqai er omtrent like stor som Toyota RAV-4, eksempelvis, og du får den fra drøye 245 000 kroner med den minste dieselmotoren. Vil du ha firehjulsdrift må det legges på 65 000 kroner til, for utgaven med bensinmotor på 141 hestekrefter og CVT-girkasse. Prisen på den største turbodieselen, som er på vei i kombinasjon med firehjulsdrift, er ennå ikke klar. Med utstyret som trengs, blir prisen på 1.5 dCi-utgaven fort 340 000. I og med at modellen har vært såpass kort tid på markedet, er det usikkert hvordan den vil gjøre det som bruktbil.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Kjøreegenskapene henger ikke helt med i svingene, og Qashqai byr ikke på så mye nytt av spenstige løsninger. Men bilen er et godt alternativ for den som vil ha SUV-image og ikke trenger sportslige kjøreegenskaper for å kose seg bak rattet. Framkommeligheten har vi ikke fått testet på vinterføre ennå, men vi har liten grunn til å tro at den er stort bedre enn på en hvilken som helst personbil - om man da ser bort fra litt ekstra bakkeklaring. Trolig ville de forhjulsdrevne utgavene hatt godt av differensialbrems, for å bedre klatreevnen.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!