Salg av bruktbil mellom privatpersoner er det temaet Forbrukerrådet får flest henvendelser om. Rådet får rundt 10 000 henvendelser i året som angår bruktbil.

En fallgruve som mange selgere av bruktbiler ikke er klar over, er at kjøperen har to års reklamasjonsrett i henhold til kjøpsloven.

Det fikk Anett Gundersen erfare. Hun annonserte sin Opel Astra til salgs "som den er" og uten garanti. I kontrakten sto det at bilen var EU-godkjent, men at registerreim og vannpumpe burde vurderes byttet.

- Jeg fikk en kjøper på bilen og vi underskrev kontrakten, men kort tid etter påpekte han feil og mangler som han mente jeg måtte betale for, forteller Gundersen.

Ifølge Ringerikes Blad tok kjøperen bilen til en NAF-test der det ble påvist motorskade.

Gundersen nektet å etterkomme kravene og viste til at bilen ble solgt "som den er" - uten garanti. Saken havnet til slutt i Forbrukertvistutvalget der Gundersen ble pålagt å betale skaden beregnet til 10 000 kroner.

- Jeg fikk sjokk. At jeg skulle ende opp med å måtte betale kjøperen et større utlegg hadde jeg aldri drømt om, sier Gundersen.

=

Faksimile: Ringblad.no

"Selges som den er" hjelper ikke

Ifølge Ringerikes Blad ble Gundersen i Forbrukertvistutvalget pålagt å betale for reparasjonen fordi bilen var i vesentlig dårligere stand enn klageren hadde grunn til å regne med.

- Jeg er jo ikke bilkyndig, derfor annonserte jeg den til salgs som den sto og uten garanti. Bilen var EU-godkjent og jeg underskrev kontrakt med kjøper. Jeg trodde derfor jeg hadde mitt på det tørre, men fikk smertelig erfare at så ikke var tilfelle.

Forbrukerrådet får ikke understreket godt nok viktigheten av at folk uten inngående fagkunnskap om bil bruker fagfolk dersom de velger å selge bil privat.

- Ved å bruke frasen "selges som den er" i annonsen begrenser selgeren sitt eget ansvar, men det blir ikke borte, sier Ann Hege Skogly, Kommunikasjonsrådgiver for forbrukeres rettigheter i Forbrukerrådet.

Kjøper kan kreve reklamasjon dersom for eksempel standarden på bilen ikke står i stil med forhold som alder, pris og kjørelengde.

6857# Forbrukerra°det=

EKSPERT: Ann Hege Skogly, Kommunikasjonsrådgiver for forbrukeres rettigheter i Forbrukerrådet. Foto: cf@kolonihaven.no - CF- Wesenberg

Så mange opplysninger som mulig

Ifølge kjøpslovens paragraf 19 som omhandler ting solgt "som den er" foreligger det mangel når:

* Tingen ikke svarer til opplysninger som selgeren har gitt om tingen, dens egenskaper eller bruk og som kan antas å ha innvirket på kjøpet,

* Selgeren ved kjøpet har forsømt å gi opplysning om vesentlige forhold ved tingen eller dens bruk som han måtte kjenne til og som kjøperen hadde grunn til å regne med å få, såframt unnlatelsen kan antas å ha innvirket på kjøpet, eller

* Tingen er i vesentlig dårligere stand enn kjøperen hadde grunn til å rekne med etter kjøpesummens størrelse og forholdene ellers.

- Folk flest kan jo ikke mye om bil, derfor er det veldig viktig at man benytter fagfolk dersom man skal selge bil. Det er også svært viktig at man skriver kontrakt og oppgir så mange opplysninger som overhodet mulig i kontrakten, sier Skogly.

- Jo flere opplysninger man gir, desto tryggere står man som selger ved en tvist, sier Skogly.

- Aldri selge bil privat igjen

På Jevnaker sitter Anett Gundersen noen erfaringer rikere og noen kroner fattigere.

- Denne saken har kostet meg mye tid, penger og frustrasjon, sier Gundersen. Hun fraråder å selge bilen privat - med mindre man kjenner både bilen og kjøpsloven inngående.

- Ingen av de jeg har snakket med kjente til risikoen ved å selge bilen privat. Jeg solgte bilen "som den er" og uten garanti nettopp fordi jeg ikke har peiling på bil. Hadde jeg visst at kunne bli avkrevd penger for forhold ved bilen som jeg ikke kjente til, hadde jeg aldri solgt bilen privat, sier Gundersen.

- Jeg kommer i hvert fall aldri til å selge en bruktbil privat igjen. Det tør jeg rett og slett ikke.

Om Forbrukertvistutvalget

Forbrukertvistutvalget er et offentlig organ med myndighet til å avgjøre visse typer forbrukersaker som først har vært behandlet ved Forbrukerrådet. Utvalget er et domstollignende organ, bl.a. ved at vedtakene er bindende og har samme virkning som en dom. En vesentlig forskjell er at saksbehandlingen er skriftlig, og at partene ikke møter når saken tas opp til avgjørelse. På samme måte som domstolene, skal Forbrukertvistutvalget være nøytralt og forsøke å finne den avgjørelse som er riktig, ut fra sakens opplysninger, regelverk og tidligere praksis. Det stilles ikke krav om gebyr for å få en sak behandlet i Forbrukertvistutvalget.

Flest klager på bil

I 2011 var det totalt 1258 saker som ble ferdigbehandlet i Forbrukertvistutvalget (FTU). Ifølge utvalgets egen statistikk handlet hele 356 av disse om kjøp av bil. Det er nesten dobbelt så mange saker som neste kategori på lista, håndverkertjenester

Her er noen vedtak i Forbrukertvistutvalget som omhandler salg av bruktbil mellom privatpersoner:

Uriktige opplysninger om kilometerstanden

* Saken gjaldt kjøp av en 1997-modell Volvo V40 fra en privat selger. Klageren reklamerte som følge av uriktige opplysninger om kilometerstanden. Utvalget fant at det forelå en mangel, og klageren fikk medhold i krav om heving.

Ulovlige dekk

* Klage på en rekke feil ved 1990-modell Chevrolet Starcraft G20, som ble solgt "som den er". Det fremgår av EU-kontrollseddel at den hadde gått 308 546 kilometer. Klageren forteller at hun før kjøpet fikk opplyst per telefon at bilen var strøken. Det er den, ifølge henne, ikke. Hun reklamerte over en rekke forhold som dårlige vindus- og dørpakninger og vannlekkasjer. Klageren opplyser at hun før kjøpet også fikk avkreftet at det var fuktproblemer ved bilen. Klageren har fremlagt NAF-rapport av 22.09.2011. Det er i denne gjort en rekke anmerkninger, blant annet at gasspedal henger seg opp, vann/fuktighet i vognbunn, feil dekkdimensjon og at det lekker luft/vann inn ved begge frontsidevinduene. Anslått til en utbedringskostnad på kr 50-90 000 kroner. På denne bakgrunn anfører klageren at bilen er mangelfull og krever prisavslag stort kr 30 000,-.

Innklagde avviser kravet under henvisning til at klageren selv valgte å ikke undersøke bilen før overdragelsen. Han mener de fleste av de påberopte forholdene ville blitt avdekket om klageren hadde undersøkt og prøvekjørt bilen, slik han oppfordret henne til. Innklagde fremholder også at det før overdragelsen ble opplyst at det var lekkasje i pakningene. Videre viser han til at bilen er solgt "som den er".

Utvalget fant at kun to ulovlige dekk utgjorde mangel ved bilen. Delvis medhold i krav om prisavslag.

Ulovlig ombygging

* Klage på en rekke feil ved 1991-modell Volkswagen Taro, herunder ulovlig ombygning. Det fremgår av kontrakten at bilen er solgt "som den er". Utvalget fant det ikke sannsynliggjort at det forelå kjøpsrettslig mangel ved bilen. Ikke medhold.

Tvist om oppgjør

* Saken gjaldt kjøp av en 1995-modell BMW fra privat selger. Partene ble etter kjøpet enige om heving, men det oppstod tvist om oppgjøret. Utvalget kom til at innklagde hadde krav på noe kompensasjon som følge av at bilen ble hensatt på en campingplass, men klageren fikk delvis medhold i krav om tilbakebetaling av resten av forskuddsbetalingen.

Klage på en rekke feil

* Klage på en rekke feil ved 1992-modell Nissan 200sx kjøpt privat. På denne bakgrunn anfører klageren at bilen er mangelfull og krever heving av kjøpet med tilbakebetaling av kjøpesummen på kr 85 000,- samt renter. Han anfører både at innklagde har holdt tilbake opplysninger om høyt oljeforbruk og at bilen er i vesentlig dårligere stand enn det som ble opplyst. Innklagde avviser kravet, og mener det ikke foreligger noen kjøpsrettslig mangel ved bilen. Hun fremholder at det før kjøpet ble opplyst om blant annet slitte dekk, høyt oljeforbruk, ikke godkjent ratt og røyk fra eksosen.

Utvalget fant det ikke sannsynliggjort at de påklagde forhold utgjorde kjøpsrettslige mangler ved bilen. Ikke medhold.

Manglende opplysninger

* Klage på feil ved lambdasonder på 2002-modell Audi A2. Utvalget fant at innklagdes manglende opplysning om at varsellampe tilknyttet dette hadde lyst, utgjorde en mangel ved bilen. Medhold i krav om erstatning.

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!