Fra og med 29. april i år blir det store endringer i varebilreglementet. Nye, ombygde varebiler klasse 2 må fra 29. april tilfredsstille EUs krav til varebil, det vil si være klassifisert som varebil (N1) i EUs typegodkjenningssystem. I praksis vil det si at alle toseters varebiler må være N1-klassifisert fra fabrikk.

Flere populære varebiler vil dermed ikke lenger være tilgjengelige med grønne skilter, og muligheten til å bygge om biler, samt å bygge dem tilbake igjen til personbiler senere, blir i praksis borte. Det rammer blant annet populære varebiler som Nissan Pathfinder, Mercedes GL, Mercedes G-klasse (Geländewagen) og Mercedes R-klasse.

Det blir heller ikke mulig å kjøpe Toyota Land Cruiser V8 som varebil etter 29. april. Toyota Norge vil imidlertid få levert vanlige Land Cruiser med N1-klassifisering fra fabrikk. Bilen vil bli produsert som femseters utgave, men blir bygget om til toseters varebil lokalt med skillevegg.

Hvis bileieren ønsker å sette inn baksetene på et senere tidspunkt, må man betale tilleggsavgift (avgiftsfritt etter 10 år) på samme måte som tidligere.

FORSVINNER SOM VAREBIL: Mercedes R-klasse er blant de store Mercedes-ene som det ikke lenger blir mulig å få registrert med grønne skliter etter 29. april. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Grefsenkollen 05012011 VW Sharan=

FORSVINNER SOM VAREBIL: VW Touran. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Ut med Sharan, inn med Galaxy

Også Ford og Volkswagen i Norge rammes av regelendringene for varebil.

- Vi regner med å få Ford Galaxy med N1-klassifisering fra fabrikk, sier Anne Sønsteby, informasjonsdirektør i Ford Motors Norge AS.

Men muligheten til å få Ford S-Max med grønne skilter lukkes.

- Vi satser på Galaxy som varebil. Den større enn S-Max og på grønne skilter er prisforskjellen mellom de to modellene liten, sier Sønsteby.

Galaxy-konkurrenten VW Sharan blir derimot ikke å få som varebil etter 29. april. Men VW Touran består som varebil.

- VW Touran med gammel typegodkjenning forsvinner, men vi selger den som varebil med ny typegodkjenning. Den kan imidlertid ikke bygges om til personbil som tidligere, forteller Jan Erik Haugen, informasjonssjef for Volkswagen i MøllerGruppen.

FORSVINNER: Ford S-Max forsvinner som varebil etter 29. april, men Ford Galaxy består. FOTO: HM Arkiv © Egil Nordlien HM Foto

Pajero består, amerikaner forsvinner

Mitsubishi Pajero og Mitsubishi Outlander vil i første omgang bli rammet av regelendringen, men ifølge Rune Gjerstad, administrerende direktør i Mitsubishi Motors, regner selskapet med å få på plass en avtale med fabrikken som gjør at både Pajero og Outlander kan fås som varebil med den nødvendige typegodkjenningen.

Chevrolet Tahoe har vært en relativt populær amerikaner på grønne skilter, men snart forsvinner den muligheten.

- Chevrolet Tahoe vil ikke bli godkjent som varebil, men vår Chevrolet Silverado EXT Cab og Chevrolet Cargovan AWD vil fortsatt være godkjente som varebil etter 29. april, sier Roger Øverbye salgssjef og daglig leder i Bergheim Auto-Salg Oslo AS.

=

FORSVINNER SOM VAREBIL: Chevrolet Tahoe. FOTO: GM

Disco danser videre

En skulle kanskje tro at en bil som Land Rover Discovery ville forsvinne med de nye reglene, men slik er det ikke.

- Vi vil kunne selge Discovery 4 varebil klasse 2 som tidligere i Norge også fra 29. april, sier Rune Pedersen, Country Manager i Jaguar Land Rover Norge.

Til nå har selskapet bestilt Discovery med en eller to bakseterader (opptil 7 seter) for ombygging til varebil klasse 2 i Norge, men nå blir det endringer.

- Vi bestiller Discovery N1 - femseter fra fabrikken med én bakseterad. Da kan bilene bygges om til varebil, og typegodkjennes nasjonalt. Prosessen er ikke helt ferdig ennå, opplyser Pedersen.

- I tillegg kan vi som tidligere selge Defender 110 Station Wagon som varebil bygget om fra fem eller syv seter. Defender har allerede vært EU godkjent som N1 siden 2011, så her er det ingen endring.

Nydalen 18032010 Land Rover Discovery 4=

FORTSETTER SOM VAREBIL: Land Rover Discovery 4. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!