Kort sagt:

+ Behagelig fjæring, god plass, bra førermiljø


- 2002-2006 modeller må sjekkes ekstra grundig, ikke av de sportsligste alternativene

Når den nyere Mercedes-historien skal skrives, vil nok merkeentusiastene gjerne hoppe bukk over den første versjonen av denne E-klasse generasjonen. Modellen debuterte i 2002 og ble produsert frem til 2009, men fikk en betydelig teknisk oppgradering og facelift høsten 2006.

Det enkle valget for en bruktbilkjøper er å gå for en facelift-modell, siden det hefter en dårlig historikk ved de tidligere årsmodellene.

Mercedes selger på kvalitet og et forutsigbart bilhold, men lite av det stemte for E-klasse i starten.

Ved siden av mindre problemer og irritasjonsmomenter, særlig i forhold til elektronikk og ekstrautstyr, er det også større typefeil med E-klasse fra 2002-2006: Rust, feil på motorstyring og innsprøytning, slitasje i hjuloppheng, feil på elektrisk anlegg og kranglete automatkasser er det som nevnes hyppigst.

Mercedes E bruktbil=

TA PLASS: E-klasse stasjonsvogn har rom for det aller meste. © FOTO: Mercedes-Benz

SJEKKPUNKTER

  • Service- og oppgraderingshistorikk
  • Rust
  • Motorstyring/innsprøytning
  • Drivverk/girkasse
  • Hjuloppheng
  • Elektronikkfeil
  • Funksjon på ekstrautstyr

Kan være bra og billig

Hvorfor skal man ikke da styre unna denne modellen fullstendig? Jo, fordi Mercedes etter hvert skjønte alvoret og har gjennomført betydelige serviceaksjoner underveis.

Dermed vil en godt vedlikeholdt og oppdatert E-klasse fra disse årene fortsatt være et bra kjøp, forutsatt at du gjør en grundig sjekk før du kjøper.

Spesielt viktig for rustbeskyttelsen er det at alle Mercedes personbiler for Skandinavia er blitt hulromsvokset og tilleggsvokset fra 2004. Mercedes begynte med galvanisering av karosserier i 2002-2003, og det norske importøren kommenterer at det ble en forbedring i denne prosessen fra 2006.

Det tyske kontrollorganet Dekra melder at av E-klasse med 100-150 000 km kjørelengde, går 72,6 % av bilene gjennom den tekniske undersøkelsen uten feil. 17,6 % av de kontrollerte Mercedes E-klasse har større feil eller mangler.

Gjennomsnittet for bilklassen er 77 og 13 %. Det er hjulopphenget som har den største feilkvoten, med 18,5 % av bilene, mot klassesnittet på 9,6 %.

Mercedes E bruktbil=

NØKTERNT: Instrumentbordet er ryddig og oversiktelig. © Terje Bjørnsen

Bra etter facelift

Det er et svært godt utvalg av brukte Mercedes E-klasse på markedet da vi sjekket i november 2014.

På bruktmarkedet er det diesel som dominerer med over 80 % av utvalget. Sedan er noe vanligere enn stasjonsvogn, og ikke uventet har hoveddelen av de brukte E-klassene gått over 150 000 km.

200 CDI og 220 CDI med 150-200 000 km på telleren koster fra ca. 100-220 000 kroner. Tilsvarende motoralternativer med 100-150 000 km ligger i prisområdet 120-240 000 kroner.

En 220 CDI etter facelift (årsmodell 2007-2008) med mellom 50-150 000 km koster fra ca. 190-240 000 kroner.

Om du ender opp med en velholdt E-klasse, er det fortsatt mulig å nyte det Mercedes er best i klassen på av samtidige biler: Komfort. Det den mangler av sportslighet, tar den igjen på behagelig fjæring. E-klasse er også rommelig, og har komfortabel førerplass.

Har du innspill til brukt Mercedes-Benz E-klasse? Bruk kommentarfeltet under artikkelen!

Mercedes E bruktbil=

BRA DIESEL: 220 CDI har bra ytelser og lavt forbruk. © Terje Bjørnsen

ANBEFALTE MOTORVERSJONER

220CDI/150-170 hk: Kraftig turbodiesel med god akselerasjon og god drivstofføkonomi. Forbruk: 0,6-1,0 l/mil

E200/163 hk: 1,8-liters bensinmotor med kompressor og fin kraftutvikling. Forbruk: 0,7-1,3 l/mil.

E240/177 hk: Kultivert 2,6-liters V6-motor, Forbruk: 0,8-1,4 l/mil

MODELLHISTORIKK

2002: Ny E-klasse vinteren 2002

2003: Ny stasjonsvogn (T-modell) i Detroit 2003

2005: E350 overtar etter E320 og E280 erstatter E240

2007: Høsten 2006 får E-klassen en gjennomgripende teknisk oppgradering og facelift

2009: Ny E-klasse lanseres som sedan på våren, stasjonsvogn på høsten

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!