Den første Audi A4 kom i 1994, og ble erstattet av denne A4-utgaven høsten 2000 som 2001-modell. Høsten 2001 kom bilen også i Avant-utgave (stasjonsvogn) som 2002-modell. Høsten 2004 fikk bilen en stor facelift, som du lettest ser på ny design i fronten.

Denne Audi A4-versjonen skapte seg et godt rykte takket være robust teknikk og bankboksaktig interiør. I tillegg har den også et avansert bakhjulsoppheng sørger for sikre og sportslige veiegenskapene, sammen med en velfungerende stabilitetskontroll. Den har også bra resultater i EeuroNCAPs kollisjonstest.

Motorutvalget er bredt, i Norge er de avgiftsgunstige bensin- og turbodieselene mest populære. 1,6, 2,0 og 1,8 Turbo er mest vanlig på bensinsiden, mens 1,9 og 2,0 TDI-motorer i ulike effektversjoner gjør en effektiv jobb på dieselfronten.

Denne A4-modellen utmerker seg med en svært solid karosseristruktur. Dessuten gir interiøret et gedigent inntrykk. Setene er behagelige og har god støtte, betjeningen er det lett å finne ut av, mens det automatiske klimaanlegget fortjener toppkarakter.

Bilen kjører eksemplarisk, med en harmonisk kombinasjon av komfort og presisjon. Quattro-modellene er et strå hvassere enn de forhjulsdrevne, og med S-line-pakken blir A4 rene sportsbilen. Imidlertid forsvinner også fjæringskomforten.

POPULÆR BRUKTBIL: Audi A4 er en populær bil, men holder den sammen etter noen år?

POPULÆR BRUKTBIL: Audi A4 er en populær bil, men holder den sammen etter noen år? © FOTO: Terje Bjørnsen

VURDERING

+ Solid kvalitet, god sitteposisjon, lettvint betjening, sikre veiegenskaper, god fjæringskomfort, lavt forbruk (TDI), effektivt klimanlegg

- Middels bakseteplass, dårlig oversikt fra førerplass, noe motorstøy (diesel), stiv fjæring på S-line

SVAKHETER

Feil på Multitronic girkasse

Feil på hjuloppheng

Synkronisering i girkasse

Slitte bremseskiver

Feil på hjulvinkler

ANBEFALTE MOTORVERSJONER

1,9 TDI/115-130 hk: Rask, kraftig og sparsom, merkbar diesellyd. Forbruk 0,5-0,8 l/mil

2,0 TDI 140 hk: Rask, kraftig og sparsom, merkbar diesellyd. Forbruk 0,5-0,8 l/mil

2,0/130 hk: Kultivert og kraftig, støy på høye turtall. Forbruk 0,7-1,1 l/mil

1,8 turbo/150-163 hk: Rask, god trekkraft. Høyt forbruk ved frisk kjøring. Forbruk 0,8-1,3 l/mil

Avantmodellen er mer fleksibel enn sedanen, dessuten finnes A4 også i cabrioletutgave. På de mindre motorene er Multitronic trinnløs automat et behagelig alternativ til manuell kasse. Plassmessig er ikke Audi A4 blant de største bilene i familieklassen, men har akseptabel baksete- og bagasjeplass med 460 liter for sedan og 440-1355 liter for Avant.

A4 har hatt en relativt problemfri modellhistorie. I motsetning til en del andre tyske biler, gikk A4 gjennom innføringsfasen uten at det ble avdekket vesentlige typefeil. I Svensk Bilprovnings besiktningsstatistikk over 2005-modeller gjør Audi A4 det meget bra, med Avant-modellen på en 13. plass med 0 % underkjente biler. Sedanen har 1 %, mens sedan diesel har 4 %, noe som tilsvarer gjennomsnittet for kontrollerte 2005-modeller.

Hos den tyske bilkontrollinstansen Dekra kommer Audi A4 meget godt ut av 2009-undersøkelsen, med en førsteplass i mellomklassen for kjørelengde 100-150 000 km, og 2. plass for kjørelengder mellom 0-100 000 km. I ADACS veihjelpsstatistikk for modellår 2003-08 ligger Audi A4 på en 2. plass i sin klasse, med spesielt få feil for 2006- og 2007-modeller.

De vanligste årsakene til A4-stopp er feil på tenning og motorstyring, turbo (diesel inntil 2005) og bensinpumpe (bensin inntil 2004).

Heller ikke hos What Car på de britiske øyer er det mange problem å melde om. I likhet med en del andre rapporter nevnes det at du skal være obs på den trinnløse Multitronic-girkassen som i noen tilfelle har tatt kvelden tidligere enn den burde. Biler som har gått langt bør også få en oppsjekk av hjuloppheng og vær på vakt overfor manuelle girkasser med dårlig synkronisering.

Du finner tester av bilene fra den gang de var nye i boksen til høyre.

VIKTIGSTE VERSJONER

Modell

Drivstoff

Hk

0-100, sek

Toppfart, km/t

Forbruk EU-mix, l/mil

1,6

B

102

12,6

190

0,77

2,0

B

130

9,9

201

0,79

1,8T

B

163

8,6

228

0,82

2,0 TFSI

B

200

7,3

241

0,77

1,9 TDI

D

115

11,2

201

0,57

1,9 TDI

D

130

9,9

207

0,55

2,0 TDI

D

140

9,7

212

0,61

© Terje Bjørnsen

Modell-historikk

2000: Ny A4 lansert i november

2001: Stasjonsvognsutgave Avant i september, flere motorvarianter

2002: 2,0 FSI i mai, 1,8T med 163 og 190 hk. S4 med 4,2-liters V8 og 344 hk

2003: Seks-trinns kasse for 2,4 V6 og 1,9 TDI 130 hk (juni)

2004: I januar 1,9 TDI med 115 hk, mot tidligere 100 hk. Høsten 2004 stor facelift, med bl.a ny front og 2,0 TDI med 140 hk.

2006: 2,7 TDI V6 med 180 hk i mai, 2,0 TFSI med 200 hk bensinmotor i august

2007: Også med 2,0 TDI med 170 hk. Ny sedanmodell lanseres på bilutstillingen i Frankfurt i september og den gamle versjonen fases ut.

2008: Slutt for Avant-versjonen når ny Audi A4 Avant lanseres på bilutstillingen i Geneve.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!