Bruktbilguide: BMW 5-serie 2003-2010

Pent innpakket sportslighet

BMW 5-serie som ble produsert mellom 2003 og 2010 er en bruktbil som oppfyller de fleste forventningene du har til en BMW.

LETTBENT: En brukt BMW 5-serie vil gi deg mye kjøreglede.
LETTBENT: En brukt BMW 5-serie vil gi deg mye kjøreglede.
Sist oppdatert

Det er et svært godt utvalg av denne generasjonen BMW 5-serie på markedet. Dieselversjoner dominerer nesten fullstendig, med ca. 85 % andel. Den vanligste motoren er 520d, men du finner også godt med større sekssylindrete dieselversjoner som 525d og 530d.

Da vi sjekket markedet i november 2012, var det et bra utvalge av brukte BMW 5-serie. Diesel dominerer bruktmarkedet, med over 80 % av utvalget, mens Touringversjonen har et lite overtak på sedan når det gjelder karosseri.

Stor og sportslig

Da BMW 5-serie debuterte i 2003 gikk diskusjonene om design høyt. I likhet med mange andre av de omdiskuterte BMW-modellene fra denne epoken, har 5-serie modnet godt og få kommenterer bilen negativt i dag.

Viktigere for en bruktbilkjøper er at du får nettopp de egenskapene du forventer om du kjøper en brukt 5-serie. Bilen er rommelig, særlig Touringversjonen er populær om du trenger mye og fleksibel plass.

Selv om den er stor, mister du aldri den BMW-typiske sportsligheten og førerengasjementet.

I tillegg har den behagelig førerposisjon og god totalkomfort, mens iDrive-betjeningen ikke høstet mange lovord før faceliften i 2007, der det også ble gjort visse justeringer på utseendet i front og hekk.

På BMW-typisk vis har det hele tiden vært gjort justeringer og forbedringer, da spesielt på motor og drivverk.  

PERLE: De sekssylindrete BMW-motorene har en nydelig gange.
PERLE: De sekssylindrete BMW-motorene har en nydelig gange. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Billigst med bensin

SJEKKPUNKTER

  • Skader på frontrute
  • Funksjon på iDrive
  • Skader på Runflat-dekk
  • Bremseslitasje
  • Forhjulsoppheng
  • Automatkasse
  • Avgassverdier
  • Rust på bakluke

Skal du ha en billig BMW 5-serie bør du se etter tidlige årsmodeller med bensinmotor. Basismotor da 5-serie ble lansert var 520i med 2,2-liters rekkesekser og 170 hk, senere erstattet med 523i med 2,5-liters sekser på 177 hk.

Dette er blant de mest kultiverte og sportslige motorene du finner i en normal bil, og det er kun noe høyere forbruk og mindre trekkraft på lave turtall som er negativt i forhold til dieselversjonene. Du betaler du fra ca. 130-170 000 kroner for en bil med 100-150 000 km og ca. 150-200 000 for en med 50-100 000 km.

Er du overbevist om at diesel er eneste vei til frelsen, dominerer 520d i versjoner på 150, 163 og 177 hk.

Ser du etter en slik, ligger prisnivået for en bil med 100-150 000 km på rundt 160-300 000 kroner. Vil du ha en bil med lavere kilometerstand, koster biler med 50-100 000 km fra ca. 200-330 000 kroner.

Dessverre er versjonene med BMWs utmerkede firehjulsdrift xDrive sjeldne og grunnet kombinasjon med store motorer også kostbare; her varierer prisene fra ca. 250 000 til 400 000 kroner for biler med 50-150 000 km.

Relativt robust

NØKTERNT: Instrumenteringen er klassisk BMW, ikke noe unødvendig pynt og veldig ryddig.
NØKTERNT: Instrumenteringen er klassisk BMW, ikke noe unødvendig pynt og veldig ryddig. Foto: Terje Bjørnsen

Det er litt varierende rapporter når det gjelder feil og mangler på denne versjonen av BMW 5-serie. I startfasen var det en del barnesykdommer på elektronikksiden - bl.a. iDrive betjeningen -, som nå burde være fikset gjennom serviceaksjoner. En bil med godt dokumentert historie blir uansett aldri feil.

I følge det tyske kontrollorganet Dekra, holder BMW 5-serie av denne generasjonen seg omtrent på gjennomsnittet. Ikke like bra som hovedkonkurrenten Audi A6, men biler med mellom 100 000 til 150 000 km går 76,1 % gjennom kontrollen uten feil, mens 12,9 % har større feil eller mangler. Snittet for bilklassen ligger på 77 % og 13 %.

Selv om denne 5-serien trekker på årene, finnes det fortsatt et godt utvalg med under 100 000 km på telleren.

Hos Dekra gjør 5-serie med 50-100 000 km en brukbar figur: 86,7 % av bilene går gjennom kontrollen uten feil, mot 86,4 % for klassen. 7,5 % har større feil, nesten helt likt med snittet på 7,6 %

Bremseslitasje og slakk i forhjulsoppheng er ikke uvanlig, og man skal også sjekke at automatkassen oppfører seg tilforlatelig. Feil på den kan bli kostbart.

Av mindre gjengangere er frontruten utsatt for steinsprang, runflat-dekk kan slippe luft og være dyre å erstatte. Om bilen har iDrive er det greit å gjøre en kontroll av funksjonene. Dessuten nevner Dekra for høye avgassverdier og tilfeller av rust på bagasjeromsluken.

Har du innspill til brukt BMW 5-serie? Bruk kommentarfeltet under artikkelen.

ANBEFALTE MOTORVERSJONER

520d/150-177 hk: kraftig og sparsom dieselmotor med pen gange. Forbruk: 0,55-0,9 l/mil

SKINN: Gode seter og bra sittekomfort, skinnseter er et viktig utstyrselement i en bil som dette.
SKINN: Gode seter og bra sittekomfort, skinnseter er et viktig utstyrselement i en bil som dette. Foto: Terje Bjørnsen

520i/170 hk: Nydelig rekkesekser med gode ytelser, men moderat trekkraft. Forbruk: 0,8-1,4 l/mil

TOURING. Samme kjøreglede, mer fleksibilitet.
TOURING. Samme kjøreglede, mer fleksibilitet.

523i/177 hk: Rekkesekser med kultivert gange og gode ytelser. Forbruk: 0,75-1,35 l/mil

525d/177-197 hk: Sekssylindret dieselmotor med pen gange og gode ytelser. Forbruk: 0,6-1,0 l/mil

530d/218-235 hk: Kraftig sekssylindret dieselmotor med svært gode ytelser. Forbruk: 0,6-1,1 l/mil

MODELLHISTORIKK

2003: Ny BMW 5-serie debuterer i mars 2003

2004: Stasjonsvogn (Touring) kommer på våren 2004

2005: Nye motorer i 525i og 530i, 523i erstatter 520i. 520d med 150 hk

2006: 520d får 163 hk

2007: Facelift: Lett utvendig oppfriskning, nye bensinmotorer med direkteinnsprøytning, samt Brake Energy Regeneration for mer effektiv batterilading.

2010: Ny BMW 5-serie kommer i mars og i september (Touring)

Denne saken ble første gang publisert 02/11 2014, og sist oppdatert 15/01 2024.

Les også