Familiebil og økonomi

De mest økonomiske familiebilene

Dagens trendbiler kan bli dyre å selge om tre år. Se hvilke ekspertene anbefaler.

BILØKONOMI: Er en av de største postene i et vanlig familiebudsjett. Riktig valg av nybil kan redusere utgiftssiden betraktelig.
BILØKONOMI: Er en av de største postene i et vanlig familiebudsjett. Riktig valg av nybil kan redusere utgiftssiden betraktelig. Foto: Illustrasjonsfoto: colourbox.no
Sist oppdatert

De mest populære familiebilene i dag - i hvertfall de bilene nesten alle drømmer om - er enten SUVer, eller såkalte crossovere eller store, firehjulsdrevne stasjonsvogner.

- Men: Ekspertene fra landets storflåtefirmaer som Autolease og Leasplan sier til Dagens Næringsliv at dette også er bilene som høyst sannsynlig kommer til å falle mest i verdi om man ser for seg å selge om tre-fire år.

Moderne motorer betyr lavere avgifter

En vesentlig del av biløkonomien utgjøres av kapitalbinding og verditap. Dermed sier det seg selv at desto dyrere bilen er, desto større er normalt verditapet i kroner og øre.

En nyere trend er imidlertid at de mer miljøvennlige bilene, også av biler med litt størrelse, samtidig er dem som kommer best ut på nypris i dag. Årsaken er et avgiftssystem som tar hensyn til forbruk og CO2-utslipp .

I kombinasjon med at disse bilene da samtidig har de mest moderne motorene og teknologiene, danner det seg nye bilder av hvilke biler som mest sannsynlig kommer til å holde seg godt i bruktmarkedet.

DRØM: Den gedigne plassen i en Mercedes E-klasse stasjonsvogn. Men du får omtrent det samme i en Skoda Superb stasjonsvogn fra drøyt 300.000 kroner.
DRØM: Den gedigne plassen i en Mercedes E-klasse stasjonsvogn. Men du får omtrent det samme i en Skoda Superb stasjonsvogn fra drøyt 300.000 kroner.

Trenden går mot miljøvennlige små stasjonsvogner

Men det er enda flere trender som jobber i spann, som begrepet "downsizing".

Begrepet innebærer i utgangspunktet at bilprodusentene nå lager stadig flere små motorer - små i betydning slagvolum - som likevel gir samme ytelsen som man er vant til at større motorer gjør.

Ta for eksempel å bruke en 1,4 liters motor i det store slagskipet Skoda Superb.

En parallell trend pågår tildels i skjæringen mellom den tradisjonelle store familiebilen - som en VW Passat - og klassen under.

Biler som VW Golf stasjonsvogn og Kia cee'd stasjonsvogn er i dag nesten like store som for eksempel Passat og Ford Mondeo var for bare noen år siden.

Resultatet er en fornuftig downsizingtrend også i valgt av bilklasse.

Tips: Trygt å følge strømmen

KOMPAKTKLASSE: Men plass som i en mellomklasse - VW Golf stasjonsvogn.
KOMPAKTKLASSE: Men plass som i en mellomklasse - VW Golf stasjonsvogn. Foto: VW

Selvsagt gjelder de generelle mekanismene i bilmarkedet fortsatt:

  • Biler fra de store renommerte merkene, som VW og Toyota, er fortsatt sikreste kort.
  • En nøktern utstyrspakke lønner seg best. Å velge mye ekstrautstyr til en nybil er fortsatt regnet som rent tapsprosjekt.
  • De tryggeste fargene er sort, sølv og blått, hvitt er ok på hybrider
  • Velg liten dieselmotorer før bensinmotor, og desto lavere CO2 desto bedre (gjennomsnittet for nye biler er nå under 140 gr/km)

Merk at det uansett klasse er det bilene med små motorer og miljøteknologi som er sikreste kort. De enkleste miljøvariantene er slike som VWs BlueMotion, Skodas Greenline, Fords Econetic og Volvo Drivé.

BMW er mer avansert i sin Efficient Dynamics-teknologi, og det samme gjelder selvsagt de foreløpig få hybrid-bilene du finner på markedet, som Toyota Prius og Honda Insight.

Skal du velge nybil i nærmeste framtid, er det blant disse bilene (og evt. likeverdige biler fra konkurrentene) du gjør tryggest kjøp rent økonomisk.

OBS. Alle frapriser er fra Opplysningsrådet for Veitrafikkens prisliste for februar 2010, og er uten frakt og leveringskostenader.

Kompaktklassen:

SJU ÅRS GARANTI: Alle Kia-modeller har nå sju års garanti. Se i artikkelen i linken under hva garantien gjelder.
SJU ÅRS GARANTI: Alle Kia-modeller har nå sju års garanti. Se i artikkelen i linken under hva garantien gjelder. Foto: FOTO: HM Arkiv

VW Golf med BlueMotion Technology til 236.000,- (se testkonklusjonen), men også Golf med 90 hk diesel til 224.000,-.

Toyota Prius 1,8 VVTi er bilen som leder hybridracet i praksis. Koster fra 264.000 til 307.000 avhengig av utstyrsversjon.

Peugeot 3008 med 1,6 diesel fra 282.000 kroner

Kia ceed stasjonsvogn med 1,6 liter diesel og syv års garanti. Fra 220.000,-.

Gode outsidere er:

Toyota Auris (spesielt når hybridvarianten kommer i september)

Toyota Verso 7-seter med 2,0 diesel, fra 337.000,-

Peugeot 5008 7-seter med 1,6 diesel fra 333.000,-

De tradisjonelle familiebilene

Husk, det er stasjonsvognutgavene som gjelder. Sedanversjonene kommer dårligere ut. Og merk at både Passat og Mondeo kommer i oppdatert utgaver mot slutten av året, som kan være verd å vente på.

Toyota Avensis med 2,0 diesel, fra 320.000,-

Skoda Superb med 1,4 bensin (!), fra 307.000,-.

NESTEN SUV: Dessuten rimelig og praktisk til tusen. Peugeot 3008 er familie bil med stor F.
NESTEN SUV: Dessuten rimelig og praktisk til tusen. Peugeot 3008 er familie bil med stor F. Foto: Glesne, Knut Arne Andreas Handeland

VW Passat med 1,6 diesel BlueMotionTechnology fra 308.000,-.

Ford Mondeo (gjerne etter facelift i april)

En gode outsider er:

Volvo V50 Drivé med 1,6 diesel, fra 267.000,-.

SUV/crossover

Er du likevel hekta på denne klassen er rådene å velge blant de mindre bilene i klassen, de som bruker drivstoff, og som et vågalt eksperiment - og kanskje velge blant de nytrendy SUVene som bare har tohjulsdrift .

VW Tiguan med 2,0 diesel fra 384.000,- - selv om den slipper ut hele 167 gram CO2. Leveres kun med 4x4,

Toyota Rav4 facelift er varslet, antagelig til Norge andre halvår 2010.

Skoda Yeti 2,0 diesel fra 262.000,- - er nede på 140 gram CO2 grunnet 2WD.

Volvo XC60 Drivé - gir et snev av prestisjebil, slipper ut 159 gram CO2 takket være 2WD.

Denne saken ble første gang publisert 02/03 2010, og sist oppdatert 29/04 2017.

Les også