Automatgir - utvalgte biler

Test: Toyota Avensis 2,0 Multidrive S 2009. Fra testen: "...den trinnløse girkassen holder turtallet lavt og sørger for smidig kjørefølelse under normal kjøring"

Test: Opel Astra 1,9 CDTI

Test: Nissan Qashqai 2,0 dCi 4x4 aut.

Test: Mazda 5 2,0 aut., 2008 Fra testen: "... automatkassen sjalter hurtig ned når det er nødvendig, men dessverre gjør den det samme når det ikke trengs også."

Test: Land Rover Freelander 2 TD4 Automat

Test: Ford Focus 2,0 TDCi Powershift, 2009:

Test: Mercedes E 220 CDI 2009

Test: Skoda Superb 2,0 TDI DSG, 2008

Test: VW Caddy Maxi Life 1,9 TDi DSG 2008

Test: Volkswagen Touran 2,0 TDI DSG 2007. Fra testen: "... DSG-girkassen sørger for lynraske girskift, og passer meget godt til den noe ukultiverte motorgangen TDI-motoren har."

Se utfyllende liste under artikkelen

Girkassens oppgave er svært enkel: Den regulerer utvekslingen mellom hvor fort motoren går rundt, og hvor fort hjulene går rundt.

Les også: Nye SUVer i kø

Fem-seks gir - eller 4 til 8 automatgir

Biler flest har i dag fem eller seks gir, som velges ut fra hastighet og behov for akselerasjon. Og det er egentlig en såpass enkel vurdering at man godt kan spørre hvorfor ikke det er automatisert for lengst?

Selvfølgelig. Automatgir er ingen ny oppfinnelse. Spør du den jevne amerikanske bilist, vil hun se ut som et spørsmålstegn. - Er det fortsatt noen som girer manuelt?

For det er utvilsomt særdeles komfortabelt å slippe å røre girspaken i utide. For ikke å snakke om å slippe den besværlige clutchen ved køkjøring.

Dyrt eller effektkrevende

Men i det meste av verden girer vi fortsatt mest manuelt. Det skyldes i hovedsak to forhold:

Automatgirkassene som finnes er enten for dyre i forhold til å kjøpe vanlig girkasse i samme bilen.

Eller så er de såpass lite effektive at de øker drivstofforbruket mer enn bilkjøperen er villig til å godta (og i Norge og andre land med CO2-avgift fordyrer de dermed indirekte kjøpsprisen).

Flere automatgirkonstruksjoner

Det tradisjonelle automatgiret med oljebasert kraftoverføring og planetgir er en relativt kompleks sammensetning som gjør det mulig å endre utveksling uten å koble fra kraften.

Ulempen er imidlertid et ikke ubetydelig effekttap. Det betyr ikke så mye hvis man har mer enn nok effekt (som i den klassiske amerikanske bilen), men er en betydelig ulempe dersom hvert gram CO2-utslipp teller.

Så har vi variator, også kalt CVT. Alle som har kjørt en scooter kjenner til den forholdsvis enkle trinnløst automatgirtypen. Dette brukes av noen bilmerker, men ikke mange.

Halvautomat er også i bruk i en rekke moderne biler. Kort sagt beveger du girspaken selv, mens motorens elektroniske hjerne sørger for å koble inn og ut clutchen for deg.

Sovnet? Les også: Slik har du trygg sex i bil

DSG er på moten

Atskillig mer avansert er imidlertid DSG - Direct Shift Gearbox - også benevnt dobbeltcluchkasse. DSG kan man godt se på som en konvensjonell girkasse som er automatgirt.

Fordelene med DSG-type girkasse er at den girer både mer effektivt og komfortabelt enn du gjør ved vanlig giring, samtidig som den reduserer drivstofforbruket.

Les hva Klikk-leser Lars Erik sier om Octavia i forum:

Dette kan jeg si meg enig i. Har hatt utgaven med 1.4 liters turbomotor og DSG-kasse siden april nå. Er meget fornøyd.

Ulempen har hittil vært prisen. En DSG-kasse på en VW Passat koster typisk 25.000 kroner ekstra.

Familebiler med automatgir

Her har vi samlet et knippe gode og populære familiebiler vi har testet - med automatgir.

Les testene!

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!