Bruktimport av bil, her er fallgruvene

Du kan spare mye penger - hvis du gjør alt riktig. Her er våre tips.

GODSAKER! Utenlandske bilbutikker over hele verden er full av godbiter til helt andre priser. I mange tifeller kan det lønne seg å importere selv, men:
GODSAKER! Utenlandske bilbutikker over hele verden er full av godbiter til helt andre priser. I mange tifeller kan det lønne seg å importere selv, men:
Sist oppdatert

Bruktimport kan være svært lønnsomt - men det kan også være starten på veldig mange problemer.

Det handler ikke bare om å finne den rette bilen. Du må også sørge for at du gjør alt riktig underveis - og være forberedt på hva som eventuelt kan gå galt i ettertid.

Følger du imidlertid disse rådene, er du godt forberedt:

Husk frakt og forsikring

Utgifter til frakt av hjem til bilen til Norge, og forsikring på dette. Kommer i tillegg til kjøpesum.

Utenlandske biler har ofte annen fabrikkgaranti enn biler som er solgt i Norge. Det er garantien i det landet bilen er solgt ny i som gjelder.

På bruktimporterte biler gjelder ikke fem års reklamasjonsfristen man har i følge norsk forbrukerkjøpslov. Den gjelder kun på biler som er solgt nye i Norge. Dette kan i verste fall medføre betydelig økonomiske tap.

Vinterhjul medfølger ofte ikke, så det kommer i tillegg.

"Norske" og utenlandske biler har ofte forskjellig utstyrsspekk.

Dette er de 7 vanligste fallgruvene:

1 - Bilforhandler tilbakebetaler ikke moms som avtalt:

De beste bruktimport-kjøpene gjør du på biler som har gått i leasing/som firmabiler. Her får du nemlig tilbakebetalt opprinnelig moms. Eller gjør du det? Tvilsomme selgere kan lure deg på dette. Vårt råd er å kjøpe fra en stor og seriøs aktør, gjerne å be om referanser i tillegg.

2 - Kostbare tekniske problemer kort tid etter overtakelse, eller at bilen har mer slitasje enn forventet

Dette er det vanskelig å sikre seg mot, særlig hvis du kjøper usett. Det gjelder å være på vakt og være skeptisk. Spør og grav, finn ut om du får følelsen av at du kan stole på selger eller ikke.

3 - Bilen har tidligere hatt omfattende kollisjonsskader, eller har gått som leiebil:

Igjen gjelder dette rådet: Spør, spør og spør! Får du et lit diffust svar på disse tingene, skal du heller lete rundt etter en annen bil.

4 - Bilens spesifikasjoner og utstyr er ikke riktig i forhold til avtale / annonse:

Studer tekst og bilder nøye. Første gang du får se bilen, bør du glemme "spontanforelskelsen" (ja, vi vet det er vanskelig!). Se nøye over bilen, stemmer alt i forhold til det selger har lovet?

5 - Bilen forskuddsbetales, så kansellerer selger handelen, og man får ikke tilbake pengene:

Vi hører dessverre stadig om eksempler på dette. Rådet er derfor: Ikke betal på forhånd.

6 - Valutasvingninger, og uventede gebyrer gjør at fortjenesten blir mindre enn forventet:

Også dette kan det være vanskelig å gardere seg mot. Ta høyde for at det kan bli dyrere enn du tror i utgangspunktet.

7 - Bilen har økonomiske heftelser. Sjekk hvem som er rettmessig eier og om det er pant i den:

Igjen: Du må sjekke, spørre og grave. Det tryggeste er å kjøpe av en forhandler. Privat? Da bør du være på vakt. Får du følelsen av at noe ikke stemmer, bør du nok styre unna og finne en annen bil.

Våre 5 viktigste råd

1 - Ikke betal på forskudd.

2 - Kjøp bil fra en seriøs aktør som har erfaring med eksport og kjenner regelverket for refusjon av moms.

3 - Ikke kjøp bil usett. Har du mulighet, bør du reise for å se på bilen / prate med forhandler.

4 - Sikre deg skiftlig dokumentasjon av alle avtaler og få kopi av alle aktuelle dokumenter.

5 - Sjekk servicehistorikk og bilens forhistorie. Stemmer kilometerstanden?

Sjekk ut broom.no sin store bruktbil-guide her:

Les også disse sakene:

Audi er kvalitetsvinner

De dyreste bilene er dårligst

En god Norgesbil

Denne saken ble første gang publisert 18/02 2010, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også