Topp 10 sikre familiebiler 2009

Bilmodell og prosent forsetebeskyttelse (alle bilene har fem stjerner total score):

1. VW Golf - 97 %

2. Opel Astra - 95 %

3. Opel Insignia - 94 %

4. Audi A4 - 93 %

5. Skoda Yeti - 92%

6. Renault Grand Scenic - 91 %

9. Honda Insight - 90 %

9. Skoda Superb - 90 %

9. Toyota Avensis - 90 %

10. Peugeot 5008 - 89 %

Fra 2009 har krasjtestene til organisasjonen Euro NCAP fornyet seg kraftig.

Det har blitt mye vanskeligere å oppnå full score på hovedkarakteren - eller antall "stjerner" som de litt interesserte er vant til å forholde seg til.

Euro NCAP har gjennomført tester siden 1997, og det har åpenbart bidratt til sikrere biler. I dag forventes det maksimal score på fem stjerner på nye biler - og helst bør de ha maks score på fire stjerner på barnesikkerhet og to stjerner på fotgjengersikkerhet også.

Les også:

ESP og whiplash tas inn

Fra 2009 finnes det imidlertid en ny seksjon i Euro NCAP-bedømmelsen som også omfatter aktive sikkerhetssystemer - og hvor såkalte elektronisk antiskrenssystemer (best kjent som ESP, men omtalt som ESC av Euro NCAP) vil være helt sentralte.

Et annet problem som er løst fra 2009 er sikkerhet ved påkjørsel bakfra. Såkalte whiplash-skader er både bant de hyppigst forekommende, og samtidig blant forsikringsselskapenes aller største utbetalingsposter.

Det har imidlertid britiske Thatcham gjort noe med. Thatcham er en forskningsorganisasjon med formål å forske på utfordringer knyttet til forsikringer (ikke bare bil), og har de siste årene utført whiplashtester av bilseter fra alle merker.

Euro NCAP har inngått samarbeid med Thatcham, slik at disse testene også blir bakt inn i den endelige vurderingen.

Stor og liten? Fortsatt problem

Men den kanskje aller viktigste utfordringen med dagens testsystem blir ikke løst - forskjellen mellom biler av forskjellige størrelser.

Les artikkel: 16 km/t mellom liv og død

For publikum er det jo nærliggende å tro at en bil som får maksimal score på fem stjerner er veldig sikker - eller hva? Men en liten bil med fem stjerner vil etter alt å dømme komme svært dårlig ut av en krasj med en stor bil med fem stjerner.

Og slik er det fortsatt i 2009. Klikk på modell for å få alle Euro NCAPs detaljer om hver enkelt bil.

Er ikke din bil med? Her finner du alle Klikk Motors tester.

Les hele saken

Marit Vebenstad, digitaljournalist

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!