Så mye sparer du

Disse SUVene og SUV-liknende bilene kan leveres med tohjulsdrift:

BMW X1 sDrive 18d, du sparer 40.000,-

BMW X1 sDrive 20d, du sparer 38.000,-

Kia Sportage 2,0 CRDI, du sparer 66.000,- *

Mercedes GLK 220 CDI, du sparer 58.000,-

Mitsubishi Outlander, du sparer 79.000,- **

Nissan Qashqai 2,0 D, du sparer 37000,-

Nissan Qashqai+2 2,0 D, du sparer 37.000,-

Peugeot 3008 1,6 og 2,0, leveres kun med 2WD

Skoda Yeti 2,0TDI 110, du sparer 42.000,-

Toyota Urban Cruiser 1,4D, sparer 27.000,-

Volvo XC60 DRIVé 2,4, du sparer 39.000,-

Volvo XC70 DRIVé 2,4, du sparer 42.000,-

* Prisforskjellen på Sportage inneholder også forskjellige utstyrsnivåer med 2WD og 4WD

** Outlander kommer kun som 2WD med bensinmotor, og kun som 4WD med dieselmotor

Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken

Den nye SUV-trenden er tohjulstrekk - fordi det er billigere og mer miljøvennlig .

Bilprodusentene vet nemlig noe viktig: Det er ikke først og fremst firehjulstrekk som trekker bilkjøperne til SUV, men imaget som følger bilen, altså følelsen av trygget og høyden i trafikken.

  • Ergo tilbys i økende grad SUVer med tohjulsdrift.

Derfor kuttes 4x4

Når en bil er utstyr med 2x4, vil den nødvendigvis også ha lavere vekt enn samme bil med 4x4 , og den vil ha mindre motstand i drivverket.

Det gir igjen et lavere drivstofforbruk, som samtidig betyr lavere CO2-utslipp. Siden norske avgifter som kjent er basert på bilens CO2-utslipp , vil bilen bli billigere.

Du kan spare 30 - 60.000 kroner

Vår prisoversikt over til høyre viser at det er mellom 30.000 og 60.000 kroner å spare på å velge en SUV med 2WD kontra 4WD.

Merk at prisforskjellen på 79.000 kroner for Mitsubishi Outlander ikke er helt reell. Outlanderen komemr kun med bensinmotor som 2WD, og kun med dieselmotor med 4WD.

Minst er prisforskjellen for Toyota Urban Cruiser med 27.000 kroner, mens Mercedes GLK er en skikkelig lekkerbisk som synker med 58.000 kroner!

Bakhjulsdrift på GLK

Litt spesielt med GLK er det dessuten at den tohjulsdrevne utgaven får drift på bakakselen. Det har sine fordeler og ulemper.

Spesielt for nordiske vinterforhold kan man lett se ulempen ved ikke å ha vekten av motoren over de drivende hjulene. Selv med de mest avansert hjelpemidlene innen antispinn og antiskrens kan dette bli vanskelig for en stor, tung bil.

Og en SUV som er direkte dårlig på vinterføre, som aldri kommer fram til hytta? Det vil kunne være drepende for et varemerke i Norge, det! Eller hva BMW X1 - som ikke er spesielt glad i bratte bakker?

Les testene under - NB! Kun de seks første er 2WD.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!