Øyvind Jakobsen

Dette er Norges beste biler

Med kritisk blikk på testresultater og prislister har vi kåret årets beste biler.

Det er ingen tvil om at klassen for firehjulsdrevne SUV-er var den som skapte mest diskusjoner i juryen. For det viste seg raskt at den klassiske SUV-definisjonen ble for snever, og vi måtte inkludere crossoverbegrepet.

Før en leser uten intrikat kjennskap til bilmarkedets nisjer faller helt av: En crossover er en firehjulsdreven modell med et lavere karosseri enn en typisk SUV, men med bakkeklaring som er høyere enn på en normal bil. I vårt tilfelle satte vi akkurat den grensen til 17 cm.

Og som man vil se av bilene på denne siden, var det ikke tilfeldig at vi måtte gå en runde med det utvidete SUV-begrepet.

For inn blant gamle favoritter som Mitsubishi Outlander (den kommer i ny modell i desember og kunne derfor ikke vurderes i årets kåring), VW Tiguan og Honda CR-V, kjører en helt ny SUV-variant inn på banen. Nemlig de nevnte crossovervariantene.

Det har lenge vært et faktum at de tradisjonelle SUV-ene ikke er spesielt plasseffektive, og at høyde og tyngde verken legger til rette for utmerket kjøredynamikk eller gunstig drivstofforbruk.

Vi har sett noen modeller komme tidlig inn i dette segmentet, spesielt Nissan Qashqai har brutt barrierer. Men også Subaru Outback, Volvo XC70 og Audi A6 Allroad har hatt denne tilnærmingen i flere år.

Nå kommer altså modellene på løpende bånd, og aller lengst fram i feltet finner vi BMW X1. Vi skal ikke gjenta oss selv altfor mye, og henviser deg til testen på side 20-21 om du vil lese mer om bilen. Men vi skal si litt mer om hvorfor juryen setter nettopp BMW X1 på topp:

Først og fremst fordi BMW klarer å beholde de viktigste positive sidene med SUV-klassen. Den har en bakkeklaring som ikke står tilbake for en langt høyere og voluminøs bil, og BMWs xDrive-system hører etter vår erfaring med til de beste både når det gjelder fremkommelighet og veiegenskaper. Kort fortalt gjør den det samme som en X3, uten at du merker noen av SUV-ulempene.

Dernest fordi BMW X1 klarer noe få eller ingen andre biler i denne klassen fikser. Du glemmer fort at du kjører en litt høyere og større bil, og tenker knapt over at dette ikke er eksempelvis en sporty 3-serie.

Test: BMW X1 xDrive20d, 2009

Så stikker vi nesa litt fram og hevder at BMW X1 er relativt prisgunstig - relativt i den forstand at vi tross alt snakker om en bil fra BMW, et merke kjent for å utnytte premium-prislappen flittig. Men under 400 000 for BMW X1 xDrive 18d er merkbart lavere enn en sammenlignbar X3 eller A4 Allroad. Og vi mener BMW X1 kjennes mer forseggjort enn mange av de mer folkelige konkurrentene, og dermed forsvarer sitt mer kostbare image.

Nei, det er ikke den største og mest praktiske bilen i denne klassen, men den gjør seg slett ikke bort i forhold til det store flertallet.

Kort fortalt har X1 egenskapene til en SUV og oppførselen til en personbil. Ikke rart vi ble forelsket etter første testmøte.

And­re SUV/crossoverfa­vo­rit­ter

img

Subaru Outback

Subaru Outback har vært en av de få crossovermodellene som har falt inn i prisområdet til storselgende SUV-modeller.

I høst er det en helt ny Outback som møter bilkjøpere og konkurrenter, sammen med tvillingmodellen og den tradisjonelt stasjonsvognsutformede Legacy-varianten.

Men i Outback-versjon tilfredsstiller bilen alle krav til SUV/crossover-klassen, og i vår første test (se side 28-29 overbeviser bilen stort.

Spesielt fordi man har tatt knekken på de få innvendingene vi hadde på forgjengeren. Komfortinntrykket og førermiljø/sittestilling er nå helt i toppklasse for denne biltypen.

Dessuten er Outback blitt merkbart større, og kan slå inn dører hos barnefamilier som synes de typiske kompakt-SUV-ene blir for små.

Test: Subaru Outback 2,0D 2009

Til slutt har den beholdt flere andre av de gode egenskapene fra forgjengeren. Den er lettkjørt, over-siktlig og med en kultivert toliters bokserdiesel som har krefter nok.

Med bra utstyrspakker og priser som varierer fra i underkant av

450 000 til opp mot 490 000 (med diesel) er Subaru Outback en av bilene i denne klassen som gir mest plass for pengene.

img

Skoda Yeti

Som den faste Vi Menn Bil-leseren vil huske, ga vi Skoda Yeti tommelen opp i forrige utgave der den møtte Subaru Forester og Ford Kuga til sammenligningstest.

Og det er ingen tvil om at Skoda Yeti er en spesielt spennende nykommer i SUV/crossover-segmentet, både grunnet en gøyal og annerledes innpakning og fordi den prismessig sett kommer svært gunstig ut av nesten enhver sammenligning.

Samtlige firehjulsdrevne Yeti-modeller kommer med VW-konsernets nye og smidige toliters common rail dieselmotor med ytelse på 110, 140 og 170 hk. Prisspennet starter på rundt 310 000 kroner og går oppover til snaut 410 000 kroner for den sterkeste og mest velutstyrte varianten. I kjent stil kan du også plusse på for flere titusenlapper i utstyrslistene.

TEST: Skoda Yeti 2,0 TDI 140, 2009

Da vi kjørte Yeti på test, ble vi spesielt begeistrer for en kompetent helhetsfølelse som bilen gir. Nei, det er ikke verdens mest fantastiske bil, men den gjør alt den skal gjøre på en ordentlig og ryddig måte. Det gjelder veieegenskaper, komfort, støynivå, ytelser og plassforhold.

Som SUV/crossovermodeller flest, blir du ikke akkurat satt til veggs av bagasjeplassen, mens bakseteplassen er god. Vårt inntrykk er at Yeti kan konkurrere med de fleste SUV-konkurrentene i klassen på plass. Og da står det ikke til å nekte for at kombinasjonen av harmoniske egenskaper og en forlokkende pris står seg godt i årets SUV/crossoverkåring.

Utvalget du kan stemme i her er basert på tre premisser:

* Biler vi mener fortjener en plass på lista.

* Biler som selger godt.

* Pris veier tungt.

Avstemning

Hvilken av disse crossoverene er din favoritt?

4% stemmer
Audi A4 Allroad
9% stemmer
Audi Q5
14% stemmer
BMW X1
8% stemmer
Ford Kuga
23% stemmer
Honda CR-V
8% stemmer
Mitsubishi Outlander
8% stemmer
Skoda Yeti
11% stemmer
Subaru Outback
8% stemmer
Toyota RAV4
8% stemmer
VW Tiguan
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!