Hvis du er på jakt etter en høyreist familiebil med firehjulsdrift, har du mange valg.

Vi tok med oss tre biler som kjemper om de samme kundene, men som kan skilte med forskjellige egenskaper, til fjells for å finne ut hvilken som er det beste valget.

Både Mitsubishi Outlander og Subaru Outback har nylig kommet i ny drakt. Sistemann i testen, Volkswagen Tiguan, har lenge figurert på salgstoppen i klassen.

Bestselgeren Tiguan

Tiguan har lenge vært en av de best selgende bilene i denne klassen. Det er ikke vanskelig å forstå hvorfor. Utseendemessig minner den om storebror Touareg , og med testbilens R-line-styling blir den ekstra tøff.

Tiguan har glimrende veiegenskaper, og den kjennes både nett og leken. Under våre runder på isbane finner vi også ut at den er effektiv når føret er ekstremt. ESP-systemet henter inn både over- og understyring, og bilen kjennes til enhver tid trygg og forutsigbar.

Volkswagen har valgt å ofre litt på komforten i Tiguan, og det merkes når veien blir dekket av snø og is. Bilen har en tendens til å bevege seg ned i alle hullene, og en god del ujevnheter slipper gjennom til kupeen.

Tiguan er minst av testbilene, og det bidrar til underholdende kjøreegenskaper, men det gjør også sitt når det gjelder plass. Bagasjerommet har plass til 470 liter, noe som ikke er veldig imponerende i denne klassen. Det er til gjengjeld lett å utnytte plassen som finnes, for rommet er forholdsvis firkantet.

Toliteren på 140 hestekrefter er velkjent, og den fungerer godt også her. Automatkassa er av den konvensjonelle sorten, men den gjør likevel en godkjent jobb. En DSG-kasse hadde ikke vært å forakte i denne bilen, men Tiguan leveres ikke med dette.

Selv om noe av interiøret i Tiguan ser en smule billig ut i forhold til andre Volkswagen-modeller, står det på ingen måte tilbake for de andre bilene i denne testen. Skinnsetene er flotte, og gir støtte på akkurat de stedene det trengs. T

I utgangspunktet er Tiguan den billigste bilen i testen. Startprisen på snaue 415 000 kroner er slett ikke avskrekkende. Likevel baller det fort på seg når man krysser av på utstyrslisten. Til tross for den lave startprisen er Tiguanen den dyreste bilen i selskapet, med en pris på drøye 515 000 kroner ferdig utstyrt.

Outlander for storfamilien

Mitsubishi Outlander har akkurat kommet i oppdatert versjon. Det mest iøynefallende fronten, som ligner den vi finner på Lancer.

En enda viktigere nyhet på denne bilen er kassen som sitter mellom motoren og hjulene. Mitsubishi har nemlig fått på plass en dobbeltclutch, kalt Twin Clutch- SST. Denne er paret med en 2,2-liters dieselmotor på 156 hester og 380 Nm, som er hentet fra PSA-konsernet.

Denne kombinasjonen fungerer glimrende, og gir en bil som er komfortabel på landeveien. Den velger stort sett rett gir, og vekslingen er både rask og smidig.

Plassen i Outlander holder for de aller fleste. Vår bil er en syvseter, og Outlander er den eneste bilen i dette selskapet hvor det er en mulighet. Setene er kun egnet for voksne på svært korte turer, mens mindre barn sitter greit.

Innvendig har også bilen blitt løftet noen hakk i forhold til forgjengeren, og har blant annet fått skinntrukne deler på dashbordet og i dørene. Det gode inntrykket faller imidlertid noen hakk når føret blir dårlig. Plastskranglingen er mer fremtredende enn hos de andre bilene.

Fjæringen henger heller ikke helt med når veien blir dårlig. Den er komfortabel til et visst punkt, men derfra og inn blir det litt vel stivt. Det er mulig at dette blir bedre hvis bilen er tyngre lastet. Det stive understellet gjør at bilen har en tendens til å sprette litt i hullene i veien, og mister dermed noe av kontakten med underlaget.

På vanlig vei er derimot Outlander komfortabel som bare det.

Interiøret for øvrig er typisk japansk. Ikke veldig spennende, med andre ord. Noe som trekker Outlander ned, er mangelen på dybdejustering av rattet. Det er rett og slett for dårlig at en bil ikke har dette i 2010.

Med denne motoren under panseret og TC-SST-girkassen koster Outlander fra 449 900 kroner. Da får du delskinn, vanlig radio/CD-spiller og må betale noen tusenlapper for ryggesensor.

Allrounderen Outback

Subaru har lenge vært kjent for å lage gode vinterbiler. Nye Outback er intet unntak.

Bokserdieselen under panseret har vi skrytt av tidligere. Den er både sterk og stille, samtidig som det er veldig lite vibrasjoner. I vår tjue mil lange testrute utmerket den seg også med lavest forbruk med 0,64 l/mil. Outlander og Tiguan brukte til sammenligning henholdsvis 0,78 og 0,92 l/mil på den samme runden. Giroverføringen kunne imidlertid vært bedre. Den er litt for upolert og terrengbilaktig i forhold til flere av konkurrentene.

På ordentlig vinterføre trives Outback god t. Den sluker hull og ujevnheter uten problemer, og fremstår som både trygg og komfortabel - uavhengig av hvordan veien ser ut. Den er ikke spesielt spennende å kjøre, men til gjengjeld effektiv.

ESP-systemet er det minst restriktive av disse bilene. Det lar deg skli en god del før det griper inn. Spesielt når bilen understyrer, føles systemet som en smule for tregt.

Utseendemessig er ikke Outback lett å bli klok på. Flere av linjene bryter med hverandre, og det er få vi har truffet på som mener at dette er en pen bil.

Innvendig er det ikke vanskelig å se at også denne bilen kommer fra Solens rike. Selv om også Subaru har kommet seg på dette punktet de siste årene, er det fortsatt mye hardplast og digitale klokker som ser ut som de er fra 80-tallet.

Plassmessig er Outback på flere områder størst. Bagasjerommet på 549 liter er større enn begge de to andre, og både bakseteplass og takhøyde er større enn hos de andre bilene.

Startprisen på 444 900 kroner er ikke avskrekkende.

Konklusjon: Outback klar vinner!

Hvis du er på jakt etter en familiebil med kombinasjon av plass og kjøreegenskaper til en fornuftig pris, er det en bil som stikker seg ut som en klar vinner - nemlig Subaru Outback.

Den er både størst, gjerrigst og billigst (med det utstyret vi kjørte bilene med). Dersom du verdsetter morsomme kjøreegenskaper mer enn plass, er derimot Tiguan et godt valg.

Hvis du absolutt må ha automatgir og god plass, står du igjen med Mitsubishi Outlander. Det er ingen dårlig bil, men den blir likevel slått av de to andre på de fleste punkter.

Her er alle 2010-nyhetene og dato for når de kommer til Norge

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!