Nye Peugeot 308 stasjonsvogn er Peugeots viktigste modell i år, og importøren håper å selge 800 biler innen utgangen av 2014.

308 SW (stasjonsvogn) blir blant de aller største når det kommer til bagasjeplass i kompaktklassen. Det er oppgitt til å 610 liter. Det er større enn mellomklasse-storselgeren VW Passat.

Kun nye Honda Civic Tourer kan skryte av større bagasjerom. Den rommer enorme 624 liter. Med baksetene nedfelt er plassen i 308 SW på 1660 liter.

Peugeot 308 SW er 4,585 meter lang. Til sammenligning er Civic Tourer 4,535 meter lang, mens bestselgeren blant stasjonsvognene, Skoda Octavia, er 4,66 meter lang.

Kan fås med sportspakke

I likhet med kombiversjonen, er stasjonsvognen bygget på en såkalt modulplattform. Det skal ifølge Peugeot bidra til at vekten har gått ned med 140 kilo kontra dagens 308 SW. Det skal gi vesentlig bedre kjøreegenskaper enn forgjengeren.

308 SW kommer med nye motorer som tilfredsstiller Euro 6-reglene, som krever at CO2-utslippene reduseres med 50 prosent sammenlignet med dagens Euro 5-regler. Kronen på verket er en 1,6-liters diesel på 120 hk (1,6 BlueHDI) som bare slipper ut 85 gr/km.

Synes du dette blir i overkant fornuftig kan bilen fås med Driver Sport-pakke, som ifølge Peugeot innebærer tyngre styring, mer gassrespons, raskere girskift, girhendler bak rattet på automatkasse, mer motorlyd, rød instrumentbelysning og digitale instrumenter relatert til sportslig kjøring.

Innvendig er SW lik som kombien. Det vil si et veldig ryddig interiør der det meste styres ved hjelp av knapper på rattet og en stor touchskjerm i dashbordet.

Peugeot 308 SW lanseres i august.

=

TIL SOMMEREN: Peugeot 308 SW lanseres i august. FOTO: Peugeot

=

KOMBI: BMW 2-serie Active Tourer. FOTO: BMW

Her er flere viktige nyheter fra bilutstillingen i Genève

Snusfornufig BMW

Med 2-serie Active Tourer gjør BMW en liten flerbruksbil à la Mercedes B-klasse. Den er 434 cm lang, 180 cm bred og 155 cm høy, som er nær sagt identiske ytre mål og ser ganske lik ut. 2-serie Active Tourer er også bilen som får die hard BMW-fans til å reagere med sjokk og vantro. Årsak: Den er forhjulsdrevet, noe som er helt nye takter fra BMW.

Årsaken til at BMW har vraket bakhjulsdrift på 2-serie Active Tourer er ganske enkel. I en forholdsvis liten og praktisk der den innvendige plassen veier tungt, er lønnsomt å droppe akselen mellom girkasse og bakaksel. Løsningen er vesentlig mer plasseffektiv.

Akselavstanden er på hele 267 cm og takhøyden er god. Det betyr mye for plassen. Det fremre passasjersetet kan foldes ned. Baksetet kan både felles ned og justeres i lengderetningen. Dermed kan du velge om du vil prioritere bakseteplass eller bagasjeromsplass. Bakseteryggen har 40:20:40 deling. Oppgitt bagasjeromsvolum er solide 468 liter, og det øker til 1510 liter dersom seteryggene legges ned. Stor bagasjeromsluke skal dessuten gjøre innlastingen til en lek.

Flere gjerrige motorer

BMWs kombibil kan fås med flere motoralternativer. 218i har en 1,5-liters bensinturbomotor på 136 hestekrefter og et solid dreiemoment (slagvolumet tatt i betraktning) på 220 Newtonmeter. Forbruket ved blandet kjøring er oppgitt til 0,49 liter per mil, med et CO2-utslipp på 115 g/km.

Enda lavere CO2-utslipp har dieselmotoren 218d. Den firesylindrede tolitersdieselen med 150 hestekrefter og 330 Newtonmeter slipper kun ut 109 g/km ved blandet kjøring, og skal ifølge BMW være sterk nok til å gi bilen en 0-100 km/-tid på 8,9 sekunder. Forbruket er oppgitt til beskjedne 0,41 liter per mil ved blandet kjøring.

Enda mer hissig er nok 225i med toliters bensinturbo og 231 hestekrefter. Den feier unna 0-100 km/t på 6,8 sekunder. BMW røper at også 216d og 220d (også med xDrive firehjulsdrift) kommer, samt en 220i. To forskjellige automatkasser og en helt ny manuell girkasse skal også være tilgjengelig.

BMW 2-serie Active Tourer lanseres i september

=

FLERBRUKSBIL: BMW 2-serie Active Tourer lanseres i september. FOTO: BMW

Luftputer på sidene

Citroën C4 Cactus er blant de mer ukonvensjonelle bilene som lanseres i år, i hvert når det gjelder utseende. Den har blant annet såkalte "Airbumps" (luftputer) utenpå bilen skal beskytte karosseriet og en gummimatte på bagasjeluken.

Ved førerplassen styres alt utenom ratt og pedaler med en digital berøringsskjerm på syv tommer i dashbordet. Setene er byttet ut med en skålformet sofa.Kollisjonsputene foran er montert i taket, som Citroën er først med (Citroën kaller det Airbag In Roof technology), og som skal gi bedre plass foran.

Cactus er 4,16 meter lang (f.eks VW Golf er 4,25 meter), 1,73 meter bred og 1,48 meter høy. Akselavstanden er på 2,6 meter, det samme som Citroën C4. Den har imidlertid kortere overheng som innebærer at hjulene er plassert langt ute i de fire hjørnene. Det skal gjøre bilen mer oversiktelig og lettere å manøvrere i byen. I tillegg kommer den med hjelpemidler som elektronisk parkeringsassistent, der føreren bare trenger å styre gass og brems. Den har også kamera og bakkestartholder. Bagasjerommet er på 358 liter.

Den kommer med nye motorer med mindre sylindervolum, sammenligent med C4 som den er basert på. Det skal også gi meget gunstig forbruk og utslipp. Dieselversjonen har et oppgitt forbruk på 0,3 liter per mil med et CO2-utslipp på 82 g/km. CO2-utslippet på bensinversjonen er oppgitt til å ligge under 100 g/km

=

STIKKER SEG FREM: Citroën C4 Cactus. FOTO: Citroën

Autodesk VRED Professional 2014 SR1=

PENERE: Førermiljøet i nye Ford Focus ser langt bedre ut enn i dagens versjon. © FOTO: Nigel Howell

Ford Focus 2015

FORNYES: Ford Focus stasjonsvogn. FOTO: Ford

Farvel til knappejungel

Ford Focus har vært blant Norges mest solgte biler i flere år, og nå får bilen en oppgradering som handler om mye mer enn bare nye lykter og litt pynt.

I våre tester av Ford Focus har vi rost den for kjøreegenskapene og forbruk, men vi har ikke latt oss begeistre over førermiljløet. Særlig er det antall taster vi har kritisert, sammen med en litt påtrengende form: Dashbordet buler ut i kupeen. Navi-/infoskjermen har også vært for liten etter dagens standard.

Men nå gjør Ford endelig noe med det tilårskomne dashbordet. Nye Ford Focus kommer med 8-tommers berøringsskjerm som er plassert litt lavere enn på forgjengeren, og nærmere sjåføren. Samtidig er antall taster betraktelig redusert, og det gir et mye mer ryddig inntrykk. Betjeningssystemet kalles SYNC 2, og Focus er den første Forden som leveres i Europa med dette systemet.

Blant systemets fortrinn skal være en avansert stemmestyringsfunksjon. I tillegg er skjermen delt for detaljvisning av for eksempel veikryss og interessepunkter. Gatenavn kan dessuten bli lest opp.

Også parkeringsteknologien er oppgradert, og nå kan Focus rygge inn i ei parkeringsluke nesten av seg selv. Og hvis man rygger ut av ei luke, overvåkes området bak bilen av en radar som varsler om kryssende trafikk.

Ford har også gjort endringer ved understell og styring, og hensikten skal være å øke kontakten med veien. Om de har lykkes med dette, er det grunn til å tro at Focus kan beholde sin status som en av de mest kjøreglade bilene i kompaktklassen.

Nye Ford Focus kommer i salg i andre halvår 2014

Ford Focus 2015

FORNYES: Storselgeren Ford Focus fornyes og forbedres. FOTO: Ford

=

KOMMER SNART: Jeep Cherokee. FOTO: Jeep

=

FIAT-BASE: Jeep Renegade. FOTO: Jeep

To størrelser Jeep

Jeep Cherokee har allerede fått mye oppmerksomhet på grunn av den karakteristiske frontdesignen. Vi har testet storebror Grand Cherokee, og etter den å dømme blir Cherokee er langt mer moderne bil enn dagens versjon. Det sørger blant annet en nitrinns automatkasse fra den tyske produsenten ZF. Den gir opptil 45 prosent bedre drivstofføkonomi enn forrige generasjon.

Cherokee er ventet til Norge i mai, og importøren RSA satser på Limited-versjonen. Det betyr en bil med mye utstyr. Skal du ha maks fremkommelighet er det imidlertid Trailhawk-versjonen som en tingen. Den kommer noe senere til Norge. Da får du både vanlig firehjulsdrift, firehjulsdrift med lavserie, differensialsperre bak, høyere bakkeklaring og flere terrengprogrammer.

Vesle Renegade

I tillegg til Cherokee kommer også en mindre SUV i år. Med den vesle Fiat-baserte SUV-en Renegade skal Jeep ta sin del av det stadig voksende markedet for små SUV-er. Men i motsetning til flesteparten av de andre modellene i dette segmentet er Renegade en fullblods firehjulstrekker.

Også Renegade kommer i Trailhawk-versjon, med lavserie, terrengprogrammer, høyere bakkeklaring og hill descent-funksjon - akkurat som de større Jeep-ene.

Renegade kommer med hele 16 ulike drivlinjekombinasjoner, og kan i likhet med Cherokee fås med nitrinns automatgir.

=

LITEN SUV: Jeep Renegade. FOTO: Jeep

=

NY: Peugeot 108. FOTO: Peugeot

=

NY: Citroën C1. FOTO: Citroën

Småbilgjengen fornyer

Samarbeidstrillingene Toyota Aygo, Citroën C1 og Peugeot 108 fornyes

Nye Aygo er utstyrt med en forbedret versjon av Toyotas 3-sylindrede enliters VVT-i bensinmotor. Ifølge Toyota er ytelsene forbedret, likevel skal den være klasseledende på drivstofføkonomi og CO2-utslipp. Bagasjeplassen er økt med 29 liter til 168 liter, og tilgangen har blitt forbedret takket være 75 mm bredere lasteåpning.

Peugeot 108 og Citroën C1 kommer med to bensinmotorer på enten 68 eller 82 hk. Bilene kan fås med stofftak og mulighet for åpning av bortimot hele taket. Moderne utstyr blir også tilgjengelig, som 7-tommers skjerm, automatisk klimaanlegg, ryggekamera, nøkkelfri adgang og bakkestartassistent.

Den 3-sylindrede bensinmotoren på 1,2-liter og 82 hk skal ha et forbruk på 0,43 l/mil og et CO2-utslipp 99 g/km. Motoren har et dreiemoment på 118 Nm og skal greie 0-100 km/t på 11 sekunder.

Bagasjeplassen i 840 kilo tunge C1 er oppgitt til 196 liter med en hattehylle som felles bort når bakluken åpnes. Med baksetene felt ned, er bagasjerommets volum på 780 liter, ifølge Citroën.

=

BLIR NY: Toyota Aygo. FOTO: Toyota

Alltid beredt

Skoda Octavia Scout er på sett og vis toppmodellen av en svært populær bil i Norge. Ved utgangen av februar var Octavia Norges fjerde mest solgte bilmodell, noe som betyr at den er den mest solgte stasjonsvognen.

Scout er en Octavia stasjonsvogn med offroad-elementer som beskyttelseslister, skliplater og litt høyere bakkeklaring. Det leveres i kombinasjon med firehjulstrekk, sterk motor og mye plass.

Octavia Scout leveres med tre kraftige og motoralternativer, to TDI dieselmotorer på 150 og 184 hk, samt en TSI bensinmotor på 180 hk. En helt ny toppmotorisering blir en 2,0-liters TDI 184 hk dieselmotor med firehjulsdrift og DSG automatgir som standard.

Alle de tre motorene i utvalget skal være 20 prosent mer drivstoffeffektive sammenlignet enn forgjengerens.

Firehjulsdriften i nye Scout er basert på Haldex 5-lamellkobling. Den vil ifølge produsenten gi enda større muligheter til å tilpasse kraftflyten sammenlignet med Haldex 4. (VW Passat Alltrack har Haldex 4)

=

HYTTEBIL: Skoda Octavia Scout. FOTO: Skoda

GTI-hybrid

Elektriske Golf kommer til Norge i løpet av andre kvartal. Til høsten får den følge av en hybrid versjon, med navnet GTE. Den er nesten for en ytelseshybrid å regne.

GTE kommer med en 1,4-liters TSI-bensinmotor på 150 hk som jobber sammen med en elektrisk motor på 102 hk. Den har et dreiemoment på 350 Nm, samme som nye Golf GTI. Den skal gjøre 0-100 km/t på 7,6 sekunder - litt tregere enn GTI - og ha en toppfart på 222 km/t.

GTE knuser imidlertid GTI på forbruk. Det er oppgitt til beskjedne 0,15 liter per mil med et CO2-ustlipp på 35 g/km. GTE skal ha en rekkevidde på 50 kilometer i ren elektrisk modus, og 929 kilometer i hybridmodus.

Med en vanlig stikkontakt skal GTE kunne fullades på 3,5 timer, eller rundt 2,5 time med veggladeren som tilbys.

=

YTELSESHYBRID: VW Golf GTE, hybrid GTI: FOTO: Newspress

=

FACELIFT: BMW X3 © FOTO: Uwe Fischer

BMW X4 Concept=

KONSEPTET: BMW X4. © FOTO: BMW

BMWs SUV-suksess

BMW X3 har kanskje vært BMWs største suksess i Norge. I 2012 var den Norges mest solgte firehjulsdrevne premium-SUV, mens den i fjor ble nummer to (forbikjørt av Volvo XC60). At den er en dyr bil, har ikke vært noe hinder for suksessen: Gjennomsnittsprisen for en ny X3 ligger over 700.000 kroner, ifølge BMW i Norge.

Dagens generasjon av X3 kom på markedet i ved årsskiftet 2010/2011, og nå er tiden inne for en oppgradering som skal holde den frisk og fristende også i de kommende årene.

Endringene som vises på utsiden, er typiske for en midtlivsoppgradering - det handler grovt sagt om nye lykter, litt feitere grill og støtfangere som har fått nye former. På motorfronten handler det også om typisk midtlivsfornyelse: Litt sterkere, men likevel skal forbruket gå en tanke ned. I Norge er det tolitersdieselen 20d det først og fremst handler om. BMW omtaler den "internasjonale" versjonen som ny, for den har nå 190 hk i stedet for de 184 hestene den har hatt hittil.

I Norge har en mer avgiftsvennlig versjon av toliteren med 163 hk vært den store slageren. Markeds- og kommunikasjonsdirektør Kjetil Myhre hos BMW i Norge opplyser at denne versjonen blir videreført.

Til å være en temmelig stor firehjulstrekker, er de oppgitte forbrukstallene imponerende lave: 0,50 til 0,54 l/mil, avhengig av blant annet dekk og annet utstyr. Det er syv prosent mindre enn for forgjengeren.

BMW X4 til sommeren

Det var også ventet at BMW skulle avduke crossover-modellen X4, men premieren er utsatt til New York eller Beijing. Et konsept på BMW X4 ble vist frem på bilutstillingen i Shanghai t fjor, men nå er bilen som faktisk skal produseres klar. Den kommer allerede i løpet av sommeren. Ved første øyekast ser den ut som en mindre versjon av utskjelte BMW X6, og virker og hente plattform og linjer fra X3 og 3-serie GT.

Bilen blir blant annet tilgjengelig med en helt ny toliters Twin Power Turbo motoren på 190 hk.

=

SUV-SUKSESS: Fornyet BMW X3. FOTO: BMW

Større, men ikke dyrere

Tredje generasjonen Mini er blitt en noe mer praktisk bil enn forgjengeren. Den nye modellen er snaut 10 cm lenger enn forgjengeren og drøyt 4 cm bredere. Dessuten er akselavstanden 3 cm lenger.

Det skal sørge for bedre innvendig plass og et større bagasjerom, selv om 211 liter fortsatt er lite selv etter småbilstandard. Utseendemessig er likhetstrekkene til forgjengeren store.

Nye Mini kommer også med helt nye motorer. Det dreier seg om tre- og firesylindrete bensin- og dieselmotorer med turbo.Den minste tresylindrete bensinmotoren på 1,2 liter i Mini One yter 75 eller 102 hk. I Mini Cooper er sylindervolumet økt til 1,5 liter og effekten ligger på 136 hk.

Den minste dieselmotoren har også tre sylindre og 1,5 liter. Da ligger ytelsen på 95 hk og forbruket ifølge EU-normen på 0,35 l/mil. I Mini Cooper D er ytelsen økt til 116 hk. Den eneste firesylindrete motoren så langt, finner du i Mini Cooper S. Bensinturboen på 2,0 liter leverer 192 hk.

Prismessig blir det ingen dramatiske endringer for Mini. For dieselversjon med 95 hk og bensin med 102 hk starter prisen rundt 200 000 kroner.

Nye Mini kommer på markedet i mars-april.

=

VOKSER: Mini har vokst, men blir ikke dyrere. FOTO: Newspress

Øyvind Jakobsen

Her ser du litt VW Tiguan

Byggeklossteknikken skal brukes i et mylder av kommende modeller.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!