Utvalget av stasjonsvogner med litt høyere bakkeklaring, samt SUV-pynt som skliplater og beskyttelseslister, vokser stadig. Ganske nylig kom Opel med sin Insignia Country Tourer, og VW-konsernet har biler som Skoda Octavia Scout, VW Passat Alltrack og Audis Allroad-modeller.

Og nå har enda en bilprodusent meldt seg på "allroad"-bølgen. Citroën C5 CrossTourer er siste skudd på stammen i denne nisjen. Hydractive III+-fjæring er standard på CrossTourer, bortsett fra på versjonene HDi 115 med manuell girkasse og e-HDi 115 Airdream EGS6.

Hydractive III+ er navnet på siste versjonen av Citroëns hydropneumatiske fjæringssystem, som har vært kjernen i merkets komfortstatus helt siden DS debuterte i 1955. Grunnprinsippet med nitrogenfylte beholdere og hydraulisk væske under høyt trykk, er det samme, men siden 90-tallet har stadig mer elektronikk forfinet systemets virkemåte. Det har nådd sitt foreløpige høydepunkt med Hydractive III+.

Variabel bakkeklaring

Sammenlignet med C5 Tourer har CrossTourer 15 millimeter høyere bakkeklaring i hastigheter opptil 70 km/t. Bakkeklaringen senkes i høyere hastigheter for å dempe luftmotstanden. I lavere hastigheter varierer bakkeklaringen ytterligere. I hastigheter under 10 km/t øker bakkeklaringen med seks centimeter og med fire centimeter mellom 10 og 40 km/t. Du kan selv kontrollere bilens bakkeklaring.

CrossTourer har ikke firehjulsdrift, men såkalt Intelligent Traction Control som skal gi bedre fremkommelighet på snø eller gjørmete underlag.

C5 CrossTourer kommer i to utstyrsnivåer, Millenium og Exclusive, og motorutvalget består dieselmotorer på mellom 115 og 200 hk. Den kan fås med førersete med massasje og 18-tommers aluminiumsfelger.

Til Norge kommer CrossTourer med 160-hester dieselmotor. De norske prisene er ikke klare ennå, men den kommer i salg i løpet av våren.

Her finner du alt vi har skrevet om konkurrentene

=

HYTTEKLAR: Citroën C5 CrossTourer har noe høyere bakkeklaring og mer utvendig pynt enn den vanlige versjonen av C5 stasjonsvogn. FOTO: Jerome Lejeune

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!