Den helt nye Mini

Større, men ikke dyrere

Den nye Mini og konseptutgaven av Mini Clubman debuterer på bilutstillingen i Genève. Fellestrekk: Langt større plass enn forgjengeren.

Sist oppdatert

På bilutstillingen i Genève lanserer BMW en helt ny Mini. Det er ingen tvil om at BMW ønsker å være tro mot konseptet da Mini ble lansert i moderne utgave i 2000. Samtidig har det også vært et behov å gjøre denne 3. generasjonen av Mini til en mer praktisk bil.

Den nye modellen er snaut 10 cm lenger enn forgjengeren og drøyt 4 cm bredere. Dessuten er akselavstanden 3 cm lenger.

Det skal sørge for bedre innvendig plass og et større bagasjerom, selv om 211 liter fortsatt er lite selv etter småbilstandard. Utseendemessig er likhetstrekkene til forgjengeren store, men den nye modellen har fått et litt mer avrundet formspråk.

Mini er fortsatt forhjulsdrevet, og deler teknisk basis med den nye BMW 2-serie Active Tourer. BMW lanserer også helt nye motorer i nye Mini. Det dreier seg om tre- og firesylindrete bensin- og dieselmotorer med turbo.

Den minste tresylindrete bensinmotoren på 1,2 liter i Mini One yter 75 eller 102 hk. I Mini Cooper er sylindervolumet økt til 1,5 liter og effekten ligger på 136 hk.

Den minste dieselmotoren har også tre sylindre og 1,5 liter. Da ligger ytelsen på 95 hk og forbruket ifølge EU-normen på 0,35 l/mil. I Mini Cooper D er ytelsen økt til 116 hk.

Den eneste firesylindrete motoren så langt, finner du i Mini Cooper S. Bensinturboen på 2,0 liter leverer 192 hk.

EN KLASSE OPP: Med Mini Clubman Concept, varsler BMW at de vil flytte den kommende Clubman-versjonen inn i kompaktklassen.
EN KLASSE OPP: Med Mini Clubman Concept, varsler BMW at de vil flytte den kommende Clubman-versjonen inn i kompaktklassen. Foto: FOTO: Victor Jon Goico

Ordentlig moro fra 222 000

Prismessig blir det ingen dramatiske endringer for Mini. For dieselversjon med 95 hk og bensin med 102 hk starter prisen rundt 200 000 kroner.

Mini Cooper D koster fra ca. 225 000 kroner, og Mini Cooper fra drøyt 222 000 kroner. Sistnevnte med 136 hk og 0-100 km/t på 7,9 sekunder kan bli en gavepakke til deg som vil ha en rimelig morobil.

Vil du ha hissigproppen Cooper S, snakker vi rundt 315 000 kroner. Da får du også en seriøst rask bil: 0-100 km/t går på 6,8 sekunder (6,7 med sekstrinns automat). Toppfarten ligger på 235 km/t (233 km/t for automat.)

Forrige generasjon Mini har utviklet seg fra en basismodell til en hel serie av biler. Trenden fortsetter for den nye Mini, og i Genève viser man Mini Clubman Concept.

Her er det enda tydeligere at Mini vil tilfredsstille de med større plassbehov. Konseptutgaven av Clubman er 26 cm lenger og 17 cm bredere enn forgjengeren.

Tredørs Mini kommer på markedet i mars-april.

Les mer:

Alle nyhetene fra årets bilutstilling i Genève

Her er de beste bilene med 4WD

Stilig favoritt i kompaktklassen

Denne saken ble første gang publisert 04/03 2014, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også