2007 var året Citroën viste fram sitt Cactus-konsept for første gang, men en ny konseptbil med samme navn ble vist sent i fjor. Nå lanseres omsider produksjonsmodellen.

Citroën er uten tvil blant de mest kreative bilprodusentene. Rekken av helsprø konseptbiler de har vist de siste årene er ikke annet enn imponerende.

Men ofte er det langt fra konsept til produksjon, og ofte er ikke produksjonsmodellene til å kjenne igjen. Dette gjelder for øvrig alle bilprodusenter.

Da Citroën lanserte C4 Picasso og C4 Gran Picasso sent i fjor, var vi vitne til en bil som lå nærmere konseptbilen enn vi har sett tidligere. Og nå tar Citroën det hele ett steg videre - nå kommer nemlig Cactus.

Ulik alt annet

Etter alt å dømme er Cactus meget lik det siste utkastet av konseptbilen. Den er mildt sagt oppsiktsvekkende, og ulikt alt annet i små-SUV/crossover-klassen.

I Cactus har designerne lagt vekt på å kvitte seg med det overflødige. Cactus skal ifølge Citroën ha stilren og funksjonell design der vekt og aerodynamikk er prioritert. Såkalte "Airbumps" (luftputer) utenpå bilen skal beskytte karosseriet og en gummimatte på bagasjeluken.

Ved førerplass styres alt utenom ratt og pedaler med en digital berøringsskjerm på syv tommer i dashbordet. Setene er byttet ut med en skålformet sofa.

Kollisjonsputene foran er montert i taket, som Citroën er først med (Citroën kaller det Airbag In Roof technology), og som gir bedre plass foran.

=

I EN SOFA FRA CITROËN: Førerstolene er erstattet av en sofa. FOTO: Citroën

Lett å manøvrere

Cactus er 4,16 meter lang (f.eks VW Golf er 4,25 meter). Den er 1,73 meter bred og 1,48 meter høy. Akselavstanden er på 2,6 meter, det samme som Citroën C4.

Den har imidlertid kortere overheng som innebærer at hjulene er plassert langt ute i de fire hjørnene. Det skal gjøre bilen mer oversiktelig og lettere å manøvrere i byen. I tillegg kommer den med hjelpemidler som elektronisk parkeringsassistent, der føreren bare trenger å styre gass og brems. Den har også kamera og bakkestartholder.

Bagasjerommet er på 358 liter.

Gjerrige motorer

Cactus er basert på samme fundament som Citroën C4, men en videreutvikling av plattformen, samt nye motorer med mindre sylindervolum, har medført at 200 klio er slanket vekk sammenlignet med C4.

Det skal også gi meget gunstig forbruk og utslipp. Dieselversjonen har et oppgitt forbruk på 0,3 liter per mil med et CO2-utslipp på 82 g/km.

CO2-utslippet på bensinversjonen er oppgitt til å ligge under 100 g/km

=

AIRBUMPS: Cactus har store luftputer på sidene. FOTO: Citroën

Teknologiske nyvinninger

Med C4 Cactus kommer Citroën også med et par nyvinninger innen Citroën-familien. Panomarataket er fungerer som en gigantisk solbrille. Det slipper inn lys, men blokkerer UV-stråler med samme effektivitet som et par solbriller av kategori 4.

Dermed har ikke gardin vært nødvendig, noe som sparer seks kilo vekt, ifølge Citroën.

Cactus introduserer også Smart Wash, der spylervæsken distribueres i en tynn tråd integrert i bladet på viskerne. Det skal gi bedre sikt og lavere forbruk av spylervæske. Med Smart Wash trengs halvparten så mye spylervæske som sammenlignet med et tradisjonelt system, hevder Citroën.

At Cactus står i stil til Citroëns slagord "Creative Technology" er helt sikkert. Spørsmålet er om konservative nordmenn tør i skille seg ut i mengden.

=

GJERRIG: Cactus kommer med små og drivstoffeffektive motorer. FOTO: Citroën

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!