Vi lot oss sjarmere av nye Peugeot 308 da vi testet den på tampen av fjoråret. God komfort, fine kjøreegenskaper, et ryddig interiør og et småbarskt utseende er blant hovedtrekkene i testen. Et friskt pust og et stort steg i riktig retning for Peugeot.

Og snart kommer stasjonsvognen, som i kompaktklassesammenheng har et enormt bagasjerom på 610 liter. Det er større enn mellomklasse-storselgeren VW Passat.

Kun nye Honda Civic Tourer kan skryte av større bagasjerom. Den rommer enorme 624 liter.

Større, lettere og lavere forbruk

I likhet med kombiversjonen, er stasjonsvognen (SW) bygget på en såkalt modulplattform. Det skal i følge Peugeot bidra til at vekten har gått ned med 140 kilo kontra dagens 308 SW. Det skal gi vesentlig bedre kjøreegenskaper enn forgjengeren.

Euro 6-motorer både på bensin- og dieselsiden er selvfølgelig på plass. Kronen på verket er en 1,6-liters diesel på 120 hk (1,6 BlueHDI) med et CO2-utslipp på lave 85 gr/km.

=

ENORM: Bagasjerommet, med bakseteryggen oppslått, rommer hele 610 liter. Det er mer enn i familiebilfavoritten VW Passat. Kun Honda Civic Tourer kan skryte av større bagasjeromsvolum i kompaktklassen. © FOTO: Peugeot

Kommer i august

Vi ingen vonde ord å si om designet. 308 SW er moderne og sporty, og den har ikke det "kassete" preget slike biler lett kan få når bagasjeromsplass står i første rekke. Se flere bilder i bildegalleriet på toppen av artikkelen.

Innvendig er SW lik som kombien. Det vil si et veldig ryddig interiør der det meste styres ved hjelp av knapper på rattet og en stor touchskjerm i dashbordet.

308 SW lanseres på den store bilutstillingen i Geneve i mars og kommer til Norge først i august. Likevel har Bertel O. Steen stor tro på godt salgstall allerede i 2014.

- Dette er en svært viktig nyhet for oss, sier Stian Gihle, informasjonssjef i Bertel O. Steen. - Vi tror og håper på rundt 800 solgte biler innen utgangen av 2014, forteller han.

Les også:

Testsamling: Kompakte stasjonsvogner

Billysene som lyser opp en halv kilometer vei

De 20 beste SUV-ene

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!