Først litt om bilen: El-versjonen skal kort og godt hete e-Golf og kommer med en elektrisk motor på 85 kW (115 hk). Kapasiteten i batteripakken er på 24,2 kWt.

Det maksimale dreiemomentet er på 270 Nm. Som med andre elbiler er responsen umiddelbar, og e-Golf skal greie 0-100 km/t på 10,4 sekunder. Toppfarten er elektronisk sperret på 140 km/t.

Tilfredsstillende rekkevidde

Rekkevidden er oppgitt til 190 kilometer. Det er noe bedre enn konkurrentene Ford Focus Electric og BMW i3, og omtrent på samme nivå med oppgraderte Nissan Leaf.

Med hurtiglader vil batteriet lades opp til 80 prosent kapasitet på rundt en halv time, avhengig av temperatur. Bruker man vanlig veggkontakt er ladetiden til fulladet batteri 7-8 timer.

E-Golf kommer med utstyr som City-nødbrems, adaptiv cruise control, Pre-crash kollisjonsbeskyttelse og multikollisjonsbrems. Oppvarmet frontrute, automatisk klimakontroll, skinnratt og spesielle aluminiumsfelger er en del av standardutstyret

=

STOREBROR: Vi lot sjarmere av elektriske e-Up og håper e-Golf byr på den samme lettkjørtheten. © FOTO: VW

Lave driftskostnader

El-Golfen har de samme fordelene som sine elbil-konkurrenter. Det borger for et billig bilhold.

I tillegg til fem års garanti, tilbyr Volkswagen også en åtte års garanti (eller 160 000 kilometer) på batteriet, samme som på VW e-Up, der batteripakken har en garantitid på 8 år eller 160.000 kilometer. Elbilene har dessuten lavere servicekostnader enn biler med forbrenningsmotor.

Dette koster e-Golf

I Norge vil Volkswagen e-Golf koste fra kr. 244 200 kroner eksklusive frakt og leveringsomkostninger (7600 kroner, uten MVA). Det betyr at utgangsprisen er noe høyere enn elbilsuksessen Nissan Leaf, som koster fra 228 600 kroner.

Modell

Pris, fra: (veiledende)

VW e-Golf

244 200 kroner

Nissan Leaf

228 600 kroner

Ford Focus Electric

259 000 kroner

BMW i3

249 900 kroner

Les også:

227 biler som det blir rift om i Norge

99,2 prosent av bilene ble registrert uten feil

Dette ser jo ut som en ganske vanlig Toyota

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!