Elektriske Golf kommer til Norge i løpet av andre kvartal. Til høsten får den følge av en hybrid Golf, med navnet GTE. Den er nesten for en ytelseshybrid å regne.

GTE kommer med en 1,4-liters TSI-bensinmotor på 150 hk som jobber sammen med en elektrisk motor på 102 hk. Den har et dreiemoment på 350 Nm, samme som nye Golf GTI. Den skal gjøre 0-100 km/t på 7,6 sekunder - litt tregere enn GTI - og ha en toppfart på 222 km/t. På ren eldrifter toppfarten 130 km/t.

Lavt forbruk og utslipp

GTE er altså nesten like rask som slektningen med kun forbrenningsmotor, men knuser den på forbruk. GTE har et oppgitt forbruk på beskjedne 0,15 liter per mil med et CO2-ustlipp på 35 g/km. Det oppgitte forbruket er imidlertid oppnådd under svært gunstige forhold, og er neppe et realistisk forbruk ved normale forhold. Men det gir en pekepinn.

GTE skal ha en rekkevidde på 50 kilometer i ren elektrisk modus, og 929 kilometer i hybridmodus.

Med en vanlig stikkontakt skal GTE kunne fullades på 3,5 timer, eller rundt 2,5 time med veggladeren som tilbys.

=

GTE: VW Golf GTE på bilutstillingen i Genève. FOTO: Newspress

Trykk på knappen

GTE kommer med Volkswagens DSG-automatgir, i dette tilfellet med trippelclutch som er spesielt utviklet for hybridbilen. Dersom du vil kan du med et par knapper bestemme om fremdriften skal være elektrisk eller hybrid.

Trykker man på knappen merket "e-mode", blir GTE en elbil, men ønsker man sportsbilytelser er det knappen merket "GTE" som gjelder.

Blått i stedet for rødt

Det er lite som skiller GTEs design fra de andre Golf-ene, men den kjennetegnes med kjørelysene i C-form og designelementer hentet fra Golf GTI i fronten. Men i stedet for GTI-rødt, er det en blåfarge som kjennetegner GTE. I likhet med e-Golf vil også GTE ha LED-hovedlykter som standard.

Også innvendig får bilen designelementer fra GT-versjonene, men med blå farge også her, som for eksempel sømmene på skinnrattet, gulvmatter, seter og girspaken.

Som andre nye Golf-modeller har også GTE en berøringsskjerm, men med flere funksjoner. I likhet med andre hybridbiler kan sjåføren holde seg oppdatert på rekkevidde. Skjermen viser også energiflyten, kraftytelsen ved akselerasjon og regenerering ved bremsing.

Med "e-Manager" kan sjåføren programmere opptil tre forskjellige ladetider, og med appen "Car-Net e-Remote" kan man tidsstyre klimaanlegget, sjekke rekkevidde eller finne nærmeste ladestasjon.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!