Skoda Octavia var Norges mest solgte firehjulstrekker i fjor, dersom vi holder SUV-ene utenfor. Det ble solgt 2027 Octavia med firehjulsdrift i 2013, noe som betyr at en overvekt av Octavia-kjøperne foretrakk trekk på alle fire.

På sensommeren kommer modellen som kan booste 4x4-salget ytterligere for Skoda. Da er den nye Scout-modellen ventet på markedet. Den ser ut til å følge en sikker oppskrift: Offroad-elementer som fete beskyttelseslister, skliplater og litt høyere bakkeklaring i kombinasjon med firehjulstrekk, sterk motor og mye plass.

Tre motoralternativer

Motorprogrammet til nye Octavia Scout forteller om to dieselmotorer og en bensinmotor. Importøren i Norge har signalisert at de vil satse på én modell med sterk dieselmotor og DSG-girkasse. Mye tyder på 140- eller 177 hester diesel, det samme som i VW Passat Alltrack.

Alle de tre motorene i utvalget skal være 20 prosent mer drivstoffeffektive sammenlignet enn forgjengerens. Firehjulsdriften i nye Scout er basert på Haldex 5-lamellkobling. Den vil ifølge produsenten gi enda større muligheter til å tilpasse kraftflyten sammenlignet med Haldex 4. (Alltrack har Haldex 4)

Økt fremkommelighet

Bedre traction-kontroll, samt en front og bakende som er vinklet noe mer aggressivt, skal i kombinasjon med firehjulsdriften gi økt fremkommelighet sammenlignet med forgjengeren. Scout har 3,3 centimeter høyere bakkeklaring enn vanlig Octavia, og kommer med 17-tommers aluminiumsfelger som standard.

Skoda Octavia Scout får verdenspremiere på bilutstillingen i Genève i mars.

=

HØYERE: Nye Scout har 33 mm mer bakkeklaring enn vanlige Octavia. FOTO: Skoda

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!