Audi A6 Avant 2,0 TDI 177 hk

Audi A6 for flest folk

Audi A6 blir dessverre aldri for folk flest, men dette er det nærmeste A6 kommer folkelig.

NYE A6: Totalvekten er redusert med opp til 70 kg sammenlignet med forrige generasjon. 17- tommers aluminiumsfelger, elektromekanisk styring, start/stopp-system og Audi drive select er blant standardutstyret.

NYE A6: Totalvekten er redusert med opp til 70 kg sammenlignet med forrige generasjon. 17- tommers aluminiumsfelger, elektromekanisk styring, start/stopp-system og Audi drive select er blant standardutstyret.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Kjøreegenskaper

+ Kraft i tolitersdieselen

+ Fine utstyrspakker

+ Totalpakka

- Ikke like komfortabel som BMW 5-serie

Nye Audi A6 debuterte som sedanmodell på våren 2011. Vi var godt fornøyd med bilens egenskaper, og har testet både Audi 3,0 A6 TDI Quattro og den mer prisgunstige varianten med toliters turbodiesel; Audi A6 2,0 TDI.

Nå er det publikumsfavoritten Audi A6 Avant som gjør sitt inntog på norske veier. Bilen er tvers gjennom ny i forhold til forgjengermodeller. De tekniske nyvinningene du kan lese om fra vår prøvekjøring fra lanseringen av Audi A6 sedan og fra lanseringen av Audi A6 Avant.

Vi har kjørt Avant med treliters diesel med både 204 og 245 hestekrefter, men det er dieselmotoren på to liter som kommer til å stå for mesteparten av salget i Norge.

Kjøreegenskaper: 6

Audi A6 med quattro imponerte oss såpass at vi ga kjøreegenskapene terningkast seks. Denne gangen kjørte vi en relativt normalt utstyrt med dekk i dimensjon 245/45-18 og et standard hjuloppheng uten luftfjæring.

Det er ikke noe i veien med måten Audi A6 oppfører seg på i en normal utgave:

Veigrepet er svært godt. Til å være en bil på nesten fem meter er responsen på rattbevegelser kvikk og direkte. Du opplever ikke noe uventet, og bilen skyver lett over forhjulene når du blir altfor ivrig.

BESTSELGEREN: Den mest populære kombinasjonen vil i følge importøren være 163 hk og trinnløst automatgir.

BESTSELGEREN: Den mest populære kombinasjonen vil i følge importøren være 163 hk og trinnløst automatgir.

Motor: 5

Tekniske data

  • MOTOR, CM3: 1968
  • EFFEKT, HK VED O/MIN: 177/4000
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 380/1750
  • EGENVEKT, KG: 1715
  • TILHENGERVEKT, KG: 750/1600
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 493/187/146
  • BAGASJEROM, LITER: 565
  • STANDARD DEKKDIMENSJON: 225/60R16
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,5
  • CO2-UTSLIPP, G/KM: 132
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 9,0
  • TOPPFART, KM/T: 222
  • PRIS FRA, KR: 524 000
  • PRIS TESTBIL, KR: 647 000

Forventningene er ikke de aller største til en toliters diesel i en stor bil. Sifrene er likevel imponerende, med en ytelse på 177 hk ved 4200 o/m og 380 Nm fra 1750-2500 o/m.

Vår testbil hadde sekstrinns manuell girkasse. Den mest populære kombinasjonen vil ifølge importøren være samme motor, men med 163 hk og trinnløst automatgir.

Motoren innfrir de forventningene du har til en moderne dieselmotor, med jevn kraftutvikling, stort turtallsspenn og vibrasjonsfri gange.

Bare enkelte ganger blir diesellyden såpass merkbar at du husker hva slags drivstoff som skal på tanken.

Ytelser: 5

DESIGN: Det er liten tvil om at Audis designavdeling har hatt et svært godt grep om A6-linjene.

DESIGN: Det er liten tvil om at Audis designavdeling har hatt et svært godt grep om A6-linjene.

Tross 1715 kilo egenvekt med fører, legger Audi A6 i vei med en iver vi ikke hadde trodd var mulig i 2,0 TDI-versjonen.

Testdata Audi A6 Avant 2,0 TDI 177 hk

  • 0-100 KM/T, SEK.: 9,5
  • 60-100 KM/T, 3. GIR: 4,9
  • 60-100 KM/T, 4. GIR: 6,6
  • 60-100 KM/T, 5. GIR: 10
  • 60-100 KM/T, 6. GIR: 11,4
  • 80-120 KM/T, 3. GIR: 6,2
  • 80-120 KM/T, 4. GIR: 7,2
  • 80-120 KM/T, 5. GIR: 9,1
  • 80-120 KM/T, 6. GIR: 12,7
  • STØY TOMGANG, dBA: 41,3
  • STØY 50 KM/T, dBA: 60,6
  • STØY 80 KM/T, dBA: 64,9
  • STØY 100 KM/T, dBA: 67,3
  • TESTFORBRUK, L/MIL: 0,64

Den matcher fint de andre raske bilene i klassen som eksempelvis BMW 520d. Dermed er den sprek i forbikjøringer når du girer ned, og sterk i bakker og på svingete vei om du lar girspaken stå i fred.

Stasjonsvognen er en smule tregere enn sedanen vi testet tidligere, men 60-100 km/t på 4,9 sekunder og 80-120 km/t på 6,2 sekunder (se testdata) er uansett meget gode tall for klassen.

Eksteriør: 5

Det er ikke alle de nye Audi-modellene som faller like godt ut designmessig. Den nye Audi Q3 er et eksempel på det. Men det er ingen tvil om at Audis designavdeling har hatt et svært godt grep om A6-linjene.

FRISKT: Førermiljø i nye A6.

FRISKT: Førermiljø i nye A6.

Per i dag er det etter vår mening den Audi-modellen som best uttrykker den kombinasjon av sportslighet, eleganse og soliditet vi gjerne forbinder med merket. Fronten er spesielt vellykket, men også profilen og en mykt avrundet hekk med markerte baklys faller i smak hos oss.

Interiør: 5

Innvendig har Audi lagt stilen på et mer visuelt imponerende nivå enn tilfellet var med forgjengeren, som representerte det mer Audi-trauste. Men også i forhold til konkurrenter som BMW 5-serie og Mercedes E-klasse, virker Audi A6 hakket mer jålete og pyntet.

Plassmessig gjør Audi A6 en meget god figur. Ved siden av svært god benplass bak, har den i tillegg storbildimensjoner i bredden. Også bagasjeplassen er solid. 1680 liter med setene nedfelt. Den hellende bakruten tar noe plass om du skal laste i høyden.

S-LINE: Førermiljø S-line.

S-LINE: Førermiljø S-line.

Komfort: 5

Da vi kjørte sedanversjonen av Audi A6, var vi noe misfornøyd med graden av hjulstøy i forhold til de beste konkurrentene. Normalt sett er en stasjonsvogn noe mer utsatt for støy enn en sedan, men i tilfellet Audi A6 Avant er støynivået helt likt som i sedanen med tilsvarende motor og hjul.

Testbilen med tradisjonell fjæring oppleves litt mindre sportslig enn modellene vi har kjørt med luftfjæring, men fjæringskomforten er til gjengjeld hakket bedre. A6 er ikke helt på høyde med BMW 5-serie, men kan uten tvil sies å være en meget komfortabel bil.

Sikkerhet: 5

Audi A6 sedan ble testet i EuroNCAPs kollisjonstest i 2011. Den får høye karakterer, med 91 prosent for beskyttelse av voksne, 83 prosent for beskyttelse av barn, 41 prosent for fotgjengerbeskyttelse og 86 prosent for sikkerhetssystemer. EuroNCAP gir bilen god omtale ved front- og sidekollisjon, med unntak av sidekollisjon mot stolpe. Der bedømmes beskyttelsen av førerens brystregion som marginal.

Vi har nevnt et velfungerende ESP-system som tillater en viss grad av slipp, før det trer mykt og effektivt i kraft. I tillegg besto Audi A6 Avant vår bremsetest med flere nedbremsinger fra 100-0 km/t, uten anmerkninger.

Pris/utstyr: 4

PLASS: Bagasjerommet er på 565 liter. Legger man ned bakseteryggene øker volumet til 1680 liter.

PLASS: Bagasjerommet er på 565 liter. Legger man ned bakseteryggene øker volumet til 1680 liter.

Audi A6 Avant med testbilens motor starter på 524 000 kroner. Velger du den litt svakere versjonen, samme motor, men med 163 hk, kan du trekke fra ca. 20 000 kroner.

Utstyr er viktig i en bil av denne typen, og vår testbil hadde en utstyrsliste til 123 000 kroner. Du kan kutte litt i den, og fortsatt sitte igjen med en bil som gir et luksuriøst inntrykk. Testbilens teknikkpakke til 17 000 kroner vil vi anbefale, samt assistentpakken vi hadde gleden av å prøve i Audi A6 Avant 3,0 TDI med side assist, active lane assist, adaptiv cruise control og pre sense plus til 23 650 kroner.

Bruktbilverdien på forrige generasjon Audi A6 har ikke holdt seg mer enn akkurat, men bilen har vist seg svært solid og pålitelig. Det håper vi er tilfellet også for den nye.

Miljø: 5

Forbruket på store biler har utviklet seg svært positivt i de siste årene. Audi A6 Avant 2,0 TDI har et imponerende normforbruk i EU-miks på 0,50 l/mil og CO2-utslipp på 132 g/km.

Så lave tall klarer ikke vi å oppnå i vår faste forbruksrunde, men forbruket er uansett tilfredsstillende. Etter 20 mil på variert norsk vei lander vi på et forbruk på 0,64 l/mil.

Konklusjon: 5

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført.

JÅLERI: I forhold til konkurrenter som BMW 5-serie og Mercedes E-klasse, virker Audi A6 hakket mer jålete og pyntet.

JÅLERI: I forhold til konkurrenter som BMW 5-serie og Mercedes E-klasse, virker Audi A6 hakket mer jålete og pyntet.

Det er lite som mangler når du sitter bak rattet selv i en av basisversjonene av den nye Audi A6. Den sender ut alle vibrasjonene og signalene en luksuriøs storbil skal. På mange områder matcher den de beste bilene i klassen, men når det kommer til fjæringskomfort mangler den litt på å følge BMW 5-serie.

Likevel: Om du havner i en A6, BMW 5-serie eller Mercedes E-klasse er nå mer enn noensinne et spørsmål om personlige preferanser. Alle tre er utmerkede biler, med sin unike personlighet.

Les også:

De beste bruktbilen med 4x4

Her er de 15 beste bruktbilkjøpene

Test av vinterdekk 2011 2012

Spesifikasjoner

Produsent Audi
Pris 647000

Konklusjon

Vår karakter

Se flere saker fra: Audi Se flere saker fra: Her er 10 perfekte biler for barneseter Se flere saker fra: Her er bilene med best bakseteplass Se flere saker fra: Test: Audi A6
Du vil ikke tro hvor rask den er

Audi S1 Sportback Quattro 2,0 TFSI, 2014

Du vil ikke tro hvor rask den er
Veil. pris: 613100

En diesel-rakett

Test: Audi A8 4,2 TDI Quattro 2014

En diesel-rakett
Veil. pris: 1678170

Familie-SUV-en

Test: Audi Q5 2,0 TDI 177 Quattro S tronic, 2013

Familie-SUV-en
Veil. pris: 805000

Audi-innertier

Test: Audi A3 1,4 TFSI 122hk Ambition 2012

Audi-innertier
Veil. pris: 347840

Setter SUV-ene i skyggen

Test: Audi A6 Allroad 3,0 TDI 245 hk S-Tronic 2012

Setter SUV-ene i skyggen
Veil. pris: 955800

Familiebil med drømmemotor

Test: Audi A4 Avant 1,8 TFSI 170 hk

Familiebil med drømmemotor
Veil. pris: 543000

En oppnåelig drømmebil

Audi A5 Sportback 1,8 TFSI, 2012

En oppnåelig drømmebil
Veldig hvass, men smått med plass

Audi A1 Sportback 1,4 TFSI S tronic, 2012

Veldig hvass, men smått med plass
Det du trenger, og litt til

Audi A3 1,8 TFSI 3-dørs, 2012

Det du trenger, og litt til
Den beste Audi A4 er en Allroad

Audi A4 Allroad quattro 2,0 TDI S tronic, 2012

Den beste Audi A4 er en Allroad
Billigere er bedre

Audi Q3 2,0 TDI 140 quattro 2012

Billigere er bedre
Grønn SUV på lystgass

Audi Q5 hybrid quattro, 2012

Grønn SUV på lystgass
Som å dumpe ned i en lekker salong

Test: Audi A6 allroad quattro

Som å dumpe ned i en lekker salong
Audi A6 for flest folk

Audi A6 Avant 2,0 TDI 177 hk

Audi A6 for flest folk
Veil. pris: 647000

Den beste Audi A6-en

Test Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro S tronic 204 hk, 2012-modell

Den beste Audi A6-en
En råflott kombinasjon

Test Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro S tronic 245 hk, 2012-modell

En råflott kombinasjon
Slik er Audis nye

Test: Audi Q3 2,0 TDI Quattro S tronic, 2011

Slik er Audis nye "billig"-SUV
Veil. pris: 485000

Audien du bør kjøpe

TEST: AUDI A4 AVANT 2.0 TDI 120 HK, 2011

Audien du bør kjøpe
Veil. pris: 389090

Luksusbil med småbilforbruk

Test Audi A6 2,0 TDI, 2011

Luksusbil med småbilforbruk
Audi satser på sportslighet

Test Audi A6 3,0 TDI Quattro, 2011

Audi satser på sportslighet
Audien som gir hallelujastemning

Test Audi A7 Sportback 3,0 TDI quattro, 2010

Audien som gir hallelujastemning
En av verdens beste biler

Test: Audi R8 V10

En av verdens beste biler
Veil. pris: 2533800

- Imponerer i alle fartsområder

Test: Audi A8 4,2 TDI, 2010

- Imponerer i alle fartsområder
Veil. pris: 1350000

Den beste jålesmåbilen

Test: Audi A1 1,4 TFSI S tronic, 2011

Den beste jålesmåbilen
Veil. pris: 226100

Verdens beste småbil

Test Audi A1 1,6 TDI, 2010

Verdens beste småbil
Veil. pris: 207700

Her har Audi vært for gnien

Test Audi A3 1,6 TDIe, 2010

Her har Audi vært for gnien
Veil. pris: 251800

Supermotor gjør A3 enda bedre

Test Audi A3 Sportback 1,2 TFSI, 2010

Supermotor gjør A3 enda bedre
Hestekreftene du ikke trenger

Test: Audi A4 2,0 TDI Avant 136 hk, 2010-modell

Hestekreftene du ikke trenger
Veil. pris: 375800

Mestrer det meste

Test: Audi Allroad 3,0 TDI 2007

Mestrer det meste
Gjennomført cabglede

Test: Audi A3 Cabriolet 1,8 TFSI 2008

Gjennomført cabglede
Audi for gjerrigknarker

Test Audi A3 1,6 TDI Sportback, 2010

Audi for gjerrigknarker
Veil. pris: 272000

Sterk kombinasjon

Test: Audi A3 1,4 TFSI 2008

Sterk kombinasjon
Dieselfryd

Test: Audi A3 Cabriolet 1,9 TDI 2008

Dieselfryd
Bedre og billigere

Test: Audi A4 2,0 TDI 2008

Bedre og billigere
Fortsatt potent

Test: Audi A4 Avant 2,0 TDI Quattro 2007

Fortsatt potent
Kostbar kraftpakke

Test: Audi A4 2,7 TDI 2008

Kostbar kraftpakke
Er bensinmotoren død?

Langtest: 11 000 km med Audi A4 1,8 TFSI

Er bensinmotoren død?
Luftig veteran

Test: Audi A4 Cabriolet 2,0 TFSI 2006

Luftig veteran
Audis nye bestselger

Test Audi A4 Avant 2.0 TDI 120 hk, 2009

Audis nye bestselger
Veil. pris: 402000

Perfekt for norske kjøreforhold

Test: Audi A4 Allroad 2,0 TDI 2009

Perfekt for norske kjøreforhold
Veil. pris: 493200

Småsporty familietralle

Prøvekjørt: Audi A4 Avant

Småsporty familietralle
GT på tysk

Test: Audi A5 3,0 TDI 2007

GT på tysk
Flott sommerbil fra Audi

Test: Audi A5 Cabriolet 2,0 TFSI Multitronic

Flott sommerbil fra Audi
Veil. pris: 546700

Nesten perfekt Audi

Test: Audi A5 Sportback 2,0 TFSI quattro S tronic, 2009

Nesten perfekt Audi
Veil. pris: 826400

Ingen ved siden

Test: Audi A6 Allroad 2,7 TDI 2007

Ingen ved siden
Ja takk, begge deler

Test: Audi A6 2,0 TDI Multitronic 2006

Ja takk, begge deler
Topplederbil med rabatt

Test: Audi A6 2,0 TDI-e, 2009:

Topplederbil med rabatt
Det lille ekstra som mangler

Test: Audi Q5 2,0 TDI 170 S tronic 2009

Det lille ekstra som mangler
Veil. pris: 550600

Er dette klassens beste?

Test: Audi Q5 2,0 TDI 170 hk, 2009

Er dette klassens beste?
Veil. pris: 504000

Sports-SUV

Test: Audi Q5 3,0 TDI S tronic, 2008:

Sports-SUV
Veil. pris: 724000

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning