BMW 5-serie ankom Norge i ny versjon vinteren 2010, mens Audis ferskeste A6 nådde våre kyster i mars 2011. Her i Norge er det innstegsdieselene som gjelder når det kommer til salgsstatistikken.

Ikke så rart, avgiftsnivået tatt i betraktning. Og selv om de to kamphanene er kostbare biler, er det fortsatt slik at du kan bli eier av en BMW 520d eller en Audi A6 2,0 TDI for godt under halvmillionen.

De færreste bilene forlater likevel forhandleren med en slik prislapp. Ikke bare for egen nytelse, men også fordi det teller inn på markedsverdien som bruktbil, utstyres de gjerne for et sekssifret beløp innen eieren er fornøyd.

Nedtrimmede utgaver

Siden Audi A6 først kommer som stasjonsvogn - Avant på Audi-språk - senere i høst, er det sedanmodellene som går i ringen denne gangen. Nå spiller det erfaringsmessig liten rolle når det gjelder egenskaper, men vi lover en omkamp i stasjonsvognsklassen ved en senere anledning.

For øvrig er de to testbilene ganske like, med unntak av motor- og drivlinje. Ja, det er toliters dieseler i begge, og i dag er det slik at BMW og Audi leverer bilene med "norgesmotorer".

Litt nedtrimmet

På grunn av effektavgiften er det nedtrimmede utgaver av standardmotorene som gjelder. Altså er det 163 hk-versjoner av både A6 og 5-serie som selges i Norge, ikke 184 hk eller 177 hk som er effekten bilene selges med i alle de viktige europeiske markedene.

Grunnet leveringssituasjonen ved produksjonsstart er vår A6 en 177 hk-versjon med sekstrinns manuell girkasse, mens importøren forventer at 163 hk med den trinnløse Multitronic-automaten vil bli mest solgt. Det er ingen grunn til å være lei seg selv om toliters diesel står på menyen.

=

AUDI: Testforbruket på 0,53 l/mil er slett ikke verst med tanke på krefter, sikkerhet og plass.

Seriøst kvikke

Begge motorene har et maksimalt dreiemoment på 380 Nm, som sørger for et solid skyv nesten uansett trafikksituasjon under norske kjøreforhold. Begge går pent, og i de godt polstrede kupeene er det lite du merker til at en firesylindret diesel gjør arbeidet.

Ser du på våre testdata, avslører de at både A6 og 5-serie er seriøst kvikke med disse motorene. Beste resultat for 60-100 km/t er 4,7 sekunder for Audi med manuelt gir og 5,1 for BMW med automat, mens tilsvarende for 80-120 km/t er 5,9 og 6,8.

For sammenligningens skyld: En VW Passat med 140 hk to-liters diesel og DSG-gir gjør det samme på 6,2 og 8,6 sekunder, så premiumstyrken er ytterst merkbar. Når du i tillegg har solid trekkraft fra lave turtall, ligger inntrykket av bastant kraftoverskudd aldri lenger unna enn en rykning i stortåa.

Girskiift i toppklasse

Selv om den sekstrinns manuelle girkassen i Audi A6 er ytterst presis og lettsjaltet, velger flertallet av kundene den trinnløse Multitronic-automaten. Hvorvidt den i sin nyeste versjon i A6 er bedre eller dårligere enn åttetrinnsautomaten i BMW skal vi ikke spekulere i før vi har prøvd.

Erfaringsmessig fungerer Multitronic godt med dreiemomentsterke dieselmotorer som her, men noen finner seg aldri helt til rette med fraværet av normale girutvekslinger.

BMWs automatkasse hører uansett med til de aller beste i bransjen, med sømløse og umerkelige girskift, samtidig som den er kontant og kjapp ved kickdown eller manuell inngripen.

=

BMW: Testforbruket på 0,58 l/mil er oppsiktsvekkende bra.

Imponerende forbruk

Også forbruksmessig imponerer de to luksuriøse storbilene. Med tanke på krefter, sikkerhet og plass er testforbruket på 0,53 l/mil for Audi og 0,58 l/mil for BMW oppsiktsvekkende godt og forskjellen normal for en bil med manuell kontra automatisk girkasse.

Nøkternt vs prangende

Ved siden av den rene kvalitets- og luksusfølelsen, er det kjørefølelse og -glede som får de fleste til å betale merprisen for en Audi A6 eller BMW 5-serie.

Og ja, det er ingen tvil om at du får det du betaler for i form av opplevd kvalitet. Her er tradisjonsforskjellene i førermiljøet som alltid: BMW nøktern, saklig, men ikke fullt så spartansk som tidligere. Audi noe mer prangende, glitrende og utadvendt i stilen. Samtidig er også sittestillingen og omgivelsene på førerplass ganske forskjellige.

Mens du sitter dypt nede mellom en stor midtkonsoll og ruvende dashbord i BMW, sitter du litt mer "over" interiøret i Audi. Hva som er best blir i stor grad et spørsmål om smak og behag, men Audi A6 er i alle fall den bilen som følelsesmessig kjennes mest lettkjørt og -manøvrert ut i det daglige.

Audi A6 2,0 TDI=

OPPVAKT: Vurdert for seg selv, er A6 ekstremt kompetent, sikker på foten, stram og oppvakt i hele svingfasen © Terje Bjørnsen

Audi A6 2,0 TDI

PLUSS: Lekker førerplass, sikre kjøreegenskaper, nøysom basisdiesel

MINUS: Noe stram fjæring på små ujevnheter

Kjøreegenskaper: En overraskelse

Når det kommer til veiegenskapene er både Audi A6 og BMW 5-serie uhyre kompetente. Den lettvinte løsningen er å si at alt er perfekt og du kan velge det du vil. Men leter du litt i knippet av egenskaper som utgjør totalopplevelsen bak rattet, finner du viktige nyanser som ikke går en engasjert sjåfør forbi.

Den største forskjellen - og overraskelsen - finner du ikke i frisk svingkjøring. I stedet kommer den på ujevne veier, på asfaltskjøter og i hullete bygater.

BMW 5-serie har nemlig merkbart mer behagelig fjæringskomfort enn Audi A6.

Begge ruller på 18-tommers hjul i testutgavene, og begge er utstyrt med vanlig stålfjæring. Men der Audien sender merkbare, om ikke ubehagelige støt gjennom til fører og passasjer, glatter BMW ut underlaget med en tung og bestemt mine. Så tung at man innledningsvis frykter for at den BMW-typiske presisjonen, den grasiøse innstyringen og fingerspisspresise styringen har bukket under i jakten på klasseledende komfort.

Men nei, du skal ikke mange svingene inn i de beste partiene av vår faste testløype før du avblåser angstanfallet. På vanlig BMW-vis faller kiloene og centimeterne av jo mer utfordrende veien blir. Til slutt er det bare deg, et ratt, to pedaler og fire hjul som leker med svingbuene. Utrolig hvor fort 4,9 meter og 1700 kilo kan krympes og slankes.

Vi tipper fortsatt at Audi-ingeniørene (i likhet med Mercedes-kollegaene) fikk noe å tenke på da den nye 5-serie så dagens lys, og kombinasjonen av komfort og veiegenskaper straks satte ny standard. For uansett hvor bra den nye Audi A6 kjører, så kan den ikke helt matche 5-serie i detaljene.

=

VISER VEI: 5-seriens kombinasjonen av komfort og veiegenskaper har satt ny standard.

BMW 520dA

PLUSS: Sportslige veiegenskaper, god fjæringskomfort, smidig drivlinje

MINUS: Ingen spesielle

Legger merke til forskjellen

Vurdert for seg selv, er A6 ekstremt kompetent, sikker på foten, stram og oppvakt i hele svingfasen. Samtidig er det ikke tvil om at du alltid har et snev av den forhjulsdrevne karakteren, med en lett understyringstendens.

Den blir riktignok aldri spesielt framtredende, men når du bytter bil under en sammenligningstest, kan du ikke unngå å legge merke til forskjellen.

Godt med plass

På det praktiske planet er det lite forskjell mellom BMW 5-serie og Audi A6. Plassmessig skiller det bare noen små centimeter her og der.

Riktignok går de fleste i favør av BMW, men noen avgjørende forskjell blir det aldri. Som seg hør og bør biler som er rundt 4,9 meter lange og snaut 1,9 meter brede, er det rett og slett svært god plass både til storvokste passasjerer og det du skal ha med deg av bagasje.

Ikke rart at stasjonsvognutgavene er ettertraktede blant landets bedrestilte barnefamilier.

Vi Menn Bil Top Gear mener:

Kampen om tetposisjonen i den store premiumklassen er tett og jevn. Men BMW 5-serie avgjør takket være bedre fjæringskomfort og mer sportsbilaktig kjørefølelse. Den gedigne og luksuriøse Audi A6 vil tiltale merkeentusiastene, men mangler litt finesse på å vinne det bayerske lokaloppgjøret.

Signaleffekten

Det utvendige designet, eller trynefaktoren om du vil, er ganske illustrerende for hvilke egenskaper og kapasiteter som bor i disse bilene. BMWs smale grill med de klassiske dobbeltlyktene, der effekten er ytterligere aksentuert med skarpe sirkelformede kjørelys, gir en sportslig framtoning.

Audis brede og dype krominnfattede grill med fire ringer som ingen kan overse, den kantete og stramme LEDlyslinjen, effekter som i fellesskap får bilen til å se lavere og bredere ut enn den i virkeligheten er. De lange karosseriene gir spillerom for flytende, nesten coupéaktige linjer.

Mens avslutningen er myk og avslepet i Audi, er den mer bastant og kraftfull i BMW. Ingen av dem verken klarer eller ønsker å skjule at eieren har det vi kan kalle velordnet økonomi. Men står det Audi A6 eller BMW 5-serie øverst på kjøpekontrakten, antar vi at nettopp det signalet er viktig å sende.

Fakta om testbilene:

TEKNISKE DATA:

Audi A6 2,0 TDI

BMW 520dA

MOTOR, CM3:

1968

1995

EFFEKT, HK VED O/MIN:

177/4200

163/4000

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:

380/1750-2500

380/1900

EGENVEKT, KG:

1650

1700

TILHENGERVEKT, KG:

1600/750

2000/750

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:

492/187/146

489/186/146

BAGASJEROM, LITER:

530-995

520

STANDARD DEKKDIMENSJON:

225/55-17Y

225/55-17 Y

FORBRUK, EU-MIX L/MIL:

0,49

0,52

CO2-UTSLIPP, G/KM:

129

137

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:

8,7

8,1

TOPPFART, KM/T:

228

227

PRIS FRA, KR:

492 400

501 100

Testdata:

Audi A6 2,0 TDI

BMW 520dA

60-100 KM/T, 3. GIR:

4,7

60-100 KM/T, 4. GIR:

6,3

5,1

60-100 KM/T, 5. GIR:

9,2

6,0

60-100 KM/T, 6. GIR:

8,1

60-100 KM/T, KICKDOWN:

5,1

80-120 KM/T, 3. GIR:

5,9

80-120 KM/T, 4. GIR:

6,9

6,8

80-120 KM/T, 5. GIR:

8,6

6,8

80-120 KM/T, 6. GIR:

11,6

8,2

80-120 KM/T. 7.GIR

10,3

80-120 KM/T, KICKDOWN:

6,9

Støy:

STØY 50 KM/T, dBA:

61,3

62,8

STØY 80 KM/T, dBA:

64,1

65,6

STØY 100 KM/T, dBA:

66,7

67,6

Forbruk:

TESTFORBRUK, L/MIL:

0,53

0,57

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!