Dette er en stor og viktig bilklasse der stasjonsvognene dominerer i Norge, samtidig som flerbruksbilene er alternativet for dem som trenger flere seter. Her finner du alt fra enkle og rimelige modeller til råsterke og knalldyre statuslokomotiv.

VÅR FAVORITT: BMW 5-serie

Terningkast 6

Årets bokstavelig talt store nyhet fra BMW greide å overraske oss. Ikke fordi kjørefølelsen er suveren, med direkte styring, fine tilbakemeldinger og gode ytelser selv i billigste versjon. Det hadde vi ventet. Overraskelsen var at BMW har greid å kombinere dette med en komfort en luksubil verdig. Dessuten har BMW åpenbart sett seg lei av å høre at kvalitetsfølelsen i interiøret ikke er på Audi-nivå, for her er inntrykket førsteklasses. Sammen har dette gitt terningkast seks på rekke og rad når vi har testet ulike motorversjoner.

I Norge er det én versjon det hovedsakelig handler om for 5-serie, nemlig 520d. Det finnes stasjonsvogner med større bagasjerom, men ingen andre leverer en så helstøpt pakke per i dag.

Del

PLASSMESTER: Skoda Superb stasjonsvogn byr på masse plass både foran, bak og i bagasjerommet. Dessuten er prisen hyggelig. © Foto: Egil Nordlien HM Foto

PLASS FOR ALLE PENGA: Skoda Superb

Terningkast 5

Det er nesten så en ikke skjønner hvordan Skoda har fått det til. Visst er Superb lang (484 cm), men ingen andre biler på denne lengden kan by på like stor plass i baksete og bagasjerom - i hvert fall ikke begge deler på én gang. Skoda har greid det ved å lage en kort front, med kompakt teknikk lånt fra VW Golf. Resten av bilen er grovt forenklet et stort rom med kupé og bagasjeplass.

Superb kjører trygt og godt, og har dessuten flere ess i ermet: Et av dem er prisen for de enkleste modellene (godt under 300 000 kroner), et annet de mange valgmulighetene, som blant annet omfatter en flere norgesaktuelle motorer, firehjulsdrift og automatisk DSG-girkasse. Det er fullt mulig å få en Superb med utrustning nesten i luksusklassen. Blant få minuspunkter er litt for ufiltrert hjulstøy.

Peugeot 5008, 2009, MPV, flerbruksbil, sjuseter=

FAMILIEVOGN: Peugeot 5008 frister med masse plass, syv seter, fine kjøreegenskaper og gjerrige motorer. © FOTO: Peugeot

PRAKTISK: Peugeot 5008

Terningkast 5

De siste versjonene av de kompakte sjuseterne er blitt riktig gode biler. Mens tidligere modeller hadde fokus stivt rettet mot de praktiske egenskapene, delvis på bekostning av sjåførens "arbeidsplass", har ferske modeller også helt fine kjøreegenskaper.

Peugeot 5008 er en av disse. Ettersom den ikke er mer enn drøyt 4,5 meter, er den heller ikke så tung. Derfor er det en personbilaktig snert over kjøringen, og derfor kan den også greie seg med en 1,6-liters dieselmotor uten å bli doven. Det bidrar også til at prisen holdes anstendig (fra litt over 300 000 kroner med 1,6 HDi). Samtidig sørger et fleksibelt interiør for at du får med deg det du skal - å folde sammen seter er en enkel jobb. Takhøyden er imidlertid ikke all verden i en 5008 med glasstak.

Vår definitive MPV-favoritt er Ford S-Max, men i tillegg til å være større, er den også klart dyrere.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!