Oslo 16112009 Renault Grand Scenic=

© Egil Nordlien HM Foto

Kort sagt:

+ God totalkomfort

+ Fin motor/girkasse

+ God pris


- Usikker bruktbilverdi

- ESP burde gripe inn tidligere

- Bussaktig kjørestilling

Renault Grand Scenic hører med til de såkalte MPV-modellene - "multi purpose vehicle" - eller flerbruksbil på godt norsk.

Fremst i rekken av flerbruksegenskaper står høyt karosseri og en tredje seterad - alt som skapt til å vekke barnefamiliens begeistring.

Les også test av 10 mest solgte 7-setere.

Normalt sett har flerbruksbilenes mange kompromisser på dynamiske og komfortmessige områder gjort sitt til at opplevelsen har vært best bak førerplassen. Og det er jo vedkommende på den som oftest betaler tilbake på billånet. Men her har den nye generasjonen MPV'er en hyggelig overraskelse eller to på lur.

De viktigste konkurrentene er biler som:

Kjøreegenskaper: 5

På veien er Grand Scenic komfortabel og begrepet smidig passer perfekt. Som sin franske konkurrent Peugeot 5008 kjører den bedre enn man egentlig skulle forvente av en MPV.

I slalåm- og unnamanøvertesten griper ESP systemet inn i seneste laget. Ute på veien er den balansert og trivelig, kjappere i reaksjonene enn mange av de typiske MPV-konkurrentene.

Oslo 16112009 Renault Grand Scenic=

© Egil Nordlien HM Foto

Tekniske data

  • MOTOR, CM3:1870
  • EFFEKT, HK VED O/MIN:131/3750
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:300/1750
  • EGENVEKT, KG:1615
  • TILHENGERVEKT, KG:1300/750
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:456/185/165
  • BAGASJEROM, LITER: 208-2063
  • STANDARD DEKKDIMENSJON: 205/55-17
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL:0,56
  • CO2-UTSLIPP, G/KM:149
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:11,5
  • TOPPFART, KM/T:195
  • PRIS FRA, KR:319 000
  • PRIS TESTBIL, KR: 386 000

Motor: 4

Testbilens 131-hesters dieselmotor gjør et harmonisk inntrykk. Det er mindre dieselpreg i gangen enn i en del av konkurrentene, og kraftutviklingen er jevnt fordelt over hele turtallsregisteret.

300 Nm ved 1750 o/m er fint å ha i en bil som lastes mye, og girutveksling og -sjalting er godt utført.

Ytelser: 4

1,9-literen setter god fart på Renault Grand Scenic. 60-100 i 4. gir går unna på 7,5 sekunder, og med 5. gir lagt inn tar det 10,9 sekunder å ta seg fra 80-120 km/t.

Sammenlignet med hovedkonkurrentene, gjør det bilen til en av de kjappere MPV'ene i dette prissegmentet.

Oslo 16112009 Renault Grand Scenic=

© Egil Nordlien HM Foto

Testdata

  • 60-100 KM/T, 3. GIR:6,6 sek
  • 60-100 KM/T, 4. GIR:7,5 sek
  • 60-100 KM/T, 5. GIR:9,6 sek
  • 80-120 KM/T, 4. GIR:9,3 sek
  • 80-120 KM/T, 5. GIR:10,9 sek
  • 80-120 KM/T, 6. GIR:13,7 sek
  • STØY TOMGANG, dBA: 50,8
  • STØY 50 KM/T, dBA:64,5
  • STØY 80 KM/T, dBA:67,0
  • STØY 100 KM/T, dBA:69,6
  • TESTFORBRUK, L/MIL: 0,62

Eksteriør: 4

MPV'er har aldri hatt som mål å berøre designentusiastenes hjerter. Her er det praktiske vurderinger som ligger til grunn.

Men Renault har lang erfaring i MPV-design, og får faktisk Grand Scenic til å se moderne og relativt slank ut.

Interiør: 5

Renault Grand Scenic er blant de aller rommeligste bilene i denne prisklassen. Men også her begrenses takhøyden noe av glasstakene. Som hos konkurrenten Peugeot 5008 har den tre identiske seter på andre rad, som kan justeres mye i lengderetning.

Vinkelen på seteryggene kan også justeres. Å plukke ut setene på andre rad krever imidlertid både muskler, tid og evne til å takle knoting - det er like greit å la de ligge sammenbrettet. Plassen på den tredje seteraden er ikke særlig god, verken i høyde, bredde eller hva beinplass gjelder. Men også voksne får plass om de må for en kort tur.

Komfort: 4

Renault Grand Scenic har fin kjørekomfort, men er blitt mer "tysk" i oppsettet. Det betyr noe strammere fjæringsoppsett enn vi har vært vant med fra franske biler. Imidlertid lever vi godt med bilen på dette punktet, i stedet er det sittestillingen som får noe negativ oppmerksomhet. Den er mer MPV-aktig enn på de beste konkurrentene: Du sitter mer rett og opp ned, og flere av testsjåførene savner bedre støtte under lårene. Støynivået er på det jevne, 69,6 dBA i 100 km/t er litt over de beste i klassen.

Sikkerhet: 5

Renault Grand Scenic fikk fem av fem stjerner i totalkarakter i EuroNCAP-testen i 2009. Den fikk 91 % for beskyttelse av voksne, 76 % for beskyttelse av barn og 42 % for beskyttelse av fotgjengere.

For voksensikkerhet fikk bilen generelt mye skryt, bare beskyttelse mot whiplash ble påpekt som svak. Også beskyttelse av barn er bra, det er først og fremst en svak varsling av om airbagen i passasjersetet er av eller på som får kritikk.

ESP er standard, men kunne som nevnt slått inn på et noe tidligere tidspunkt.

Les også:

Alle våre tester av 4x4-biler

Oslo 16112009 Renault Grand Scenic=

© Egil Nordlien HM Foto

Pris/utstyr: 4

Med en startpris på rett under 320 000 kroner, er Renault Grand Scenic en klar "mye bil for pengene"-kandidat når det skal handles ny familiebil.

Også her kan det fort bli dyrere, noe prislappen på vår velutstyrte testbil til 386 000 kroner viser. Bilen er generelt greit utstyrt, og det største økonomiske spenningsmomentet vil etter alt å dømme i utviklingen av bruktbilprisen.

På NAFs AutoIndex som måler kundetilfredsstillelse ligger Renault svakt an, men har vist stor fremgang fra 2009 til 2010. Vi tar det som et positivt signal.

Miljø: 4

Renault oppgir et forbruk i EU-mix på 0,56 l/mil og CO2-utslipp på 149 g/km. I vår faste testrunde brukte bilen 0,62 l/mil. Det er greit, men ikke oppsiktsvekkende bra.

Den ligger da omtrent på nivå med gjennomsnittet for biler av denne typen, men et stykke bak de beste på forbruk. Bilen tilfredsstiller utslippskravene i Euro 5-normen.

Oslo 16112009 Renault Grand Scenic=

© Egil Nordlien HM Foto

Oslo 16112009 Renault Grand Scenic=

© Egil Nordlien HM Foto

Les hele saken
Alle våre Renault-tester

">

Spesifikasjoner

Produsent Renault
Pris 386000

Konklusjon

KARAKTER 5.

Renault Grand Scenic er komfortabel, allsidig og rommelig. Kombinert med en fin drivlinje, bra sikkerhet og hyggelige inngangspriser er dette et av de gunstigste familiebilkjøpene du kan gjøre. På toppen går den godt og kjører bra. Da kan vi leve med noen av MPV-modellenes iboende svakheter.

Les også:

Alle våre Renault-tester

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!