Test: Land Rover Discovery 4 3,0 TDV6, 2010

Diger og deilig Land Rover

Den nye Land Rover Discovery 4 byr på det aller meste - i en og samme pakke.

TIL ALT: Discovery 4 har egenskaper som fungerer til alt - enten du skal grise i gjørma, eller kjøre til Operaen.
TIL ALT: Discovery 4 har egenskaper som fungerer til alt - enten du skal grise i gjørma, eller kjøre til Operaen. Foto: Egil Nordlien HM Foto
Sist oppdatert

Land Rover Discovery er en stor, påkostet og flott firehjulstrekker.

Den plasserer seg et sted mellom de luksuriøse SUV-ene som i hovedsak er ment for bruk på veien - som BMW X5, Mercedes-Benz M-klasse og Volvo XC90, og de røffere og mer terrenginnrettede firehjulstrekkerne som Toyota Land Cruiser, Mitsubishi Pajero og Nissan Patrol.

Bilen byr på heftigere terrengegenskaper enn førstnevnte gruppe biler, men samtidig er den bedre på veien enn de sistnevnte.

Og i motsetning til de røffe firehjulstrekkerne, er Discovery 4 en bil der ingen ser rart på deg om du stiger ut i fullt gallaantrekk.

Discovery 4 er i utgangspunktet en ansiktsløftet Discovery 3 - en bil vi hadde stor sans for da vi testet den. Land Rover har heldigvis tatt med seg alle de sterke sidene fra treeren videre, og gjort det hele enda noen hakk bedre.

Kjøreegenskaper: 5

Tekniske data Land Rover Discovery 4 3,0 TDV6, 2010

MOTOR, CM3: V6, 2993

EFFEKT, HK VED O/MIN: 245/4000

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 600/2000

EGENVEKT, KG: 2580

TILHENGERVEKT, KG: 3500/750

L/B/H, CM: 483,8/202,2/188,8

BAGASJEROM, LITER: 1192-2558

STANDARD DEKKDIM.: 255/55R19

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,93

CO2-UTSLIPP, G/KM: 244

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 9,6

TOPPFART, KM/T: 180

PRIS FRA, KR: 1 055 260

PRIS TESTBIL, KR: 1 271 250

Land Rover Discovery 4 er en stor bil - 4,84 meter lang, 2,02 meter bred og 1,89 meter høy. Og den veier nær 2,6 tonn. I tillegg er den svært kapabel i terrenget. Slikt påvirker naturligvis kjøreegenskapene - det skal noe til å holde kontroll på såpass mye masse som er plassert såpass høyt over bakken.

Likevel er vi imponerte over bilens kjøreegenskaper. Den er overraskende lettkjørt, bilen reagerer kjapt på ordre, og understellet sørger for å holde karosseriet plant mot underlaget. Ujevnhetene takles flott, og bilen er imponerende i svingene. Styrefølelsen er også ålreit, selv om vi skulle ønske den var enda et par hakk skarpere - når 2,6 tonn bil skal rattes på glatta, er det greit å kjenne hva som skjer i kontakten mellom dekk og underlag. Men alt i alt er Discovery 4 en svært trivelig bil å kjøre.

Dette gjelder uansett underlag. Den vagger en smule på humpete vei, men likevel oppleves bilen som svært kontrollerbar. På landeveien og på motorvei er den en komfortabel fryd.

Discovery 4 er en bil som også skal takle røft terreng. I midtkonsollen er det et vrihjul der man kan velge mellom ulike typer underlag, så endrer bilen en rekke parametre etter dette for å gi så godt grep og så gode kjøreegenskaper som mulig. Er det glatte vinterveier man kjører på, vrir man det bare til vinterveisymbolet. Er man i ørkenen, finnes det et eget program for dette. Med en rekke slike å velge mellom, er det lett å finne den perfekte innstillingen. Men om man lar velgeren forbli i tørr-og-fin-landevei-modus, fungerer den likevel flott både på glatta og på humpete gjørmevei.

Med ordentlige dekk på, er det ikke ofte du må fram med kjettinger på denne bilen!

Motor: 6

Med den nye modellbetegnelsen kom også en ny motor i Discovery; en herlig, treliters diesel-V6 på 245 hk og bjørnesterke 600 Nm. Denne er paret med en deilig, myktskiftende automatgirkasse som hele tiden velger riktig utveksling. Sammen gir dette overflod av kraft, uansett hastighet eller turtall. Motoren har flott lyd; avdempet og buldrende på lave turtall, med flott sang når turtallet blir høyere.

Testdata Land Rover Discovery 4 3,0 TDV6, 2010

60-100 KM/T, KICKDOWN: 5,6

80-120 KM/T, KICKDOWN: 7,6

STØY TOMGANG, dBA: 42,1

STØY 50 KM/T, dBA: 56,5

STØY 80 KM/T, dBA: 61,0

STØY 100 KM/T, dBA: 64,1

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,99

Vel, noen nakkebrekker er den ikke; kreftene er mer av lokomotiv-typen. I forbikjøringsintervallene vi alltid måler for alle biler gjorde bilen det likevel svært godt.

Rett og slett herlig. Samtidig er drivlinjen imponerende nøysom, alt tatt i betraktning.

Ytelser: 5

Trelitersdieselen på 245 hk ved 4000 o/min og 600 Nm fra 2000 o/min er en helt annen maskin enn 2,7-litersdieselen, som er blitt med fra forrige modell. Ja, 2,7-literen er både flott og sterk, men treliteren er enda bedre på alt.

De offisielle tallene sier at 0-100-sprinten skal ta 9,6 sekunder. Det er jo ikke så heftig. Samtidig sier dette tallet lite om hvordan bilen oppleves i praksis; det er jo ikke så veldig ofte vi foretar en 0-100-spurt i det daglige.

Automatgirkassa er hele tiden med på leken; den velger riktig gir kjapt, effektivt og behagelig. Resultatet er at de to forbikjøringsintervallene vi alltid måler på alle våre testbiler gikk relativt kjapt unna; å akselerere fra 80 til 120 km/t på 7,6 sekunder ved kickdown er imponerende for 2,6 tonn bil. 60-100-sprinten, ved kickdown, gikk unna på 5,6 sekunder. Isolert sett er ikke dette akkurat ekstreme tall, men med tanke på hvor stor og tung denne bilen er, får den skryt for prestasjonene.

Eksteriør: 4

Land Rover Discovery 4 ser ikke ut som noen annen bil på markedet. Den er firkantet i formene, med markant snute - som er blitt enda mer markant enn den var for Discovery 3 - og en særegen hekk. Slik har jo Discovery alltid sett ut, og man er ikke i tvil om hvilken bil dette er. Bilen forsøker ikke på noen måte å skjule hvor stor den faktisk er, og designen underbygger terrengegenskapene i stedet for å forsøke å dekke over de.

Om den er pen eller ei, skal ikke vi legge oss borti. Noen synes de firkantede formene er litt kjedelige, og at hekken er mindre pen, men vi liker den sterke identiteten til bilen.

PÅKOSTET: Interiøret i Discovery 4 står i stil til prislappen; dette er rett og slett et deilig sted å være - for alle sju.
PÅKOSTET: Interiøret i Discovery 4 står i stil til prislappen; dette er rett og slett et deilig sted å være - for alle sju. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Dessuten gjør den firkantede formen at bilen er lett å manøvrere; man vet hele tiden hvor den begynner og slutter. Dette gjør den lett å plassere på veien, og lett å parkere på trange plasser.

De nye frontlysene er for øvrig en ny oppvisning i LED-lek og hvor mye denne lysteknologien kan gjøre for en bils utseende.

Interiør: 6

Land Rover Discovery 4 er en kostbar bil. Og det gjenspeiles innvendig; dette er rett og slett deilig. Selv om det hele ser litt røft ut, underbygger det bilens iboende egenskaper i stedet for å gi inntrykk av at dette er en arbeidshest i finstas.

Bilen oppleves som luksuriøs, og samtidig gir den inntrykk av å være robust. Dette er en bil man kan klatre rundt i skogen og vade i den dype gjørma med, for senere på dagen å bruke som befordringsmiddel til en gallamiddag.

Materialvalget er riktig, prislappen tatt i betraktning, og det er myke overflater alle steder vi ønsker det. Plass er det nok av, både foran, på andre seterad, og i vår sjuseterstestbil faktisk også på tredje seterad. I tillegg er bagasjerommet fortsatt stort når alle setene er i bruk.

KOMFORTABELT: Både de på andre og de på tredje seterad har det komfortabelt, og de har nok av plass i Discovery 4.
KOMFORTABELT: Både de på andre og de på tredje seterad har det komfortabelt, og de har nok av plass i Discovery 4. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Det er svært lett å trives i bilen. Herlige detaljer som elektrisk justering av rattet, som også har varme, og at bilen senkes automatisk når man skal ut av den, bidrar også til å høyne opplevelsen.

Man sitter nesten like godt på alle de sju setene i bilen. Og alle har bekvemmeligheter som oppbevaringsrom og uttak for høretelefoner for multimediaanlegget i bilen. Tre soltak - altså et for hver seterad - bidrar til å gjøre det lyst og trivelig i bilen.

Å ta de bakerste setene opp og ned fordrer riktignok noe håndarbeid, men det er vel ikke så ofte man skal gjøre dette? Dessuten gir det en viss betryggende følelse at dette faktisk skjer manuelt, i stedet for at man - som i den nye Toyota Land Cruiser - er avhengig av elektronikken og noe ventetid for å få færre eller flere seter i bilen.

Komfort: 5

I utgangspunktet er Land Rover Discovery 4 en svært komfortabel bil. Dette gjelder både den flotte drivlinjen, understellets oppsett og interiøret. Ved mange brå ujevnheter kan den kanskje bli litt vel duvende i oppførselen, men det slår aldri inn til kupeen.

Setene på andre og tredje rad er kanskje litt i retteste laget for at man skal ha det helt perfekt, men god utsikt og en rekke bekvemmeligheter gjør at det likevel er svært lett å trives i bilen.

Støynivået er også lavt og behagelig, selv på dårlig vei og selv når man henter ut de store kreftene fra motoren.

Sikkerhet: 4

LASTEPLASS: Om alle sju seter er i bruk, er det fortsatt noe plass bakerst. Det er imidlertid kjapt gjort å fikse mer lasteplass.
LASTEPLASS: Om alle sju seter er i bruk, er det fortsatt noe plass bakerst. Det er imidlertid kjapt gjort å fikse mer lasteplass. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Da Discovery ble kollisjonstestet av Euro NCAP i 2006, gjorde den det godt både for voksne og barn - men var slem mot forgjengerne. Etter dette har både bilen og testprosedyrene endret seg, så det er vanskelig å bruke dette som grunnlag. Bilen er imidlertid utstyrt med alt vi forventer av en moderne bil, den har et velfungerende ESP-system, og firehjulstrekksystemet og kjøreegenskapene ellers bidrar til at den oppleves som lettkjørt, ryddig og trygg.

Bilen veier nær 2,6 tonn, og dette har naturligvis innvirkning på sikkerheten. Både positivt og negativt. For det er mye masse som er i bevegelse, og som skal holdes på veien. Om uhellet skulle være ute, er det også mye masse som treffer den andre stakkaren. Man kan si hva man vil om store, tunge biler, men om man treffer en liten bil med en stor, er det mye som tyder på at det er størstemann som vinner. På bekostning av den andre.

Pris/utstyr: 4

Med trelitersdiesel begynner prisen på Land Rover Discovery 4 på 1 055 260 kr. Det er fryktelig mye penger. Vår svært velutstyrte testbil koster 1 271 250 kr, med en god del kostbart ekstrautstyr på. Da får man til gjengjeld "alt"; massevis av utstyr, automatgir og råsterk dieselmotor, herlig komfort for sju, eleganse og premiumfølelse. Man får også heftige terrengegenskaper og svært gode veiegenskaper.

Bilen er også tilgjengelig med en 2,7-liters diesel-V6 på 190 hk. Med automatgir begynner prisen da på 946 000 kr. Skal man ha lik standardutstyrspakke, er prisforskjellen på de to motoralternativene rundt 65 000 kr. Ja, treliteren er en flottere maskin, og mye sprekere, men vi opplevde 190-hesteren som imponerende da vi testet den i Discovery 3.

VELKJØRENDE: Land Rover Discovery 4 er lett å trives i, enten underlaget er slett asfalt, glatt snø eller dyp gjørme.
VELKJØRENDE: Land Rover Discovery 4 er lett å trives i, enten underlaget er slett asfalt, glatt snø eller dyp gjørme. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Discovery 4 er også tilgjengelig som toseters varebil, og da starter prisene for treliteren med automatgir på 596 910 kr.

Ikke dyrt nok? Her ser du verdens ti dyreste biler.

Miljø: 4

En såpass stor, tung og sprek bil som dette er vanskelig å gjøre til noen miljøvinner. Likevel må vi si at vi er imponerte over hvor nøysom trelitersdieselen faktisk var. På vår faste forbrukstestrunde nøyde den seg med 0,99 liter på mila, og fabrikkens oppgitte snittforbrukstall, 0,93 l/mil, har vi ingen problemer med å godta. Dette gir 244 gram CO2 per kilometer, og særlig mindre enn dette skal det godt gjøres å få såpass mye bil til å bruke og slippe ut med konvensjonelle metoder.

EKSKLUSIV: Prislappen gjør sitt til at Discovery 4 er en bil for de få. De få er imidlertid heldige...
EKSKLUSIV: Prislappen gjør sitt til at Discovery 4 er en bil for de få. De få er imidlertid heldige... Foto: Egil Nordlien HM Foto

Denne saken ble første gang publisert 01/04 2010, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også