Test: VW Caravelle 2,0 TDI DSG, 2010

Familiedrømmen

Om du har behov for mange sitteplasser, kombinert med bagasjeplass, er det bare en bilklasse som gjelder: De store kassebilene. Men det koster!

BUSS?: Den er stor, og man føler seg litt som en bussjåfør bak rattet på Caravelle. Ikke at det er noe i veien med det.
BUSS?: Den er stor, og man føler seg litt som en bussjåfør bak rattet på Caravelle. Ikke at det er noe i veien med det. Foto: Egil Nordlien HM Foto
Sist oppdatert

Det finnes mange MPV-er og andre sjusetere på markedet, både kompakte og de litt større. Fellesnevneren blant de kompakte, er at du må velge mellom sitteplasser eller bagasjeplass. Dessuten er de to bakerste setene som regel som nødseter å regne; de er fine til barn, til nød for voksne over korte avstander. De større har naturligvis noe bedre plass på bakerste seterad, og bedre bagasjeplass. Men om du skal på langtur med sju i bilen, kommer nok behovet for tilhenger kjappere enn du ville ønske.

Om du stadig skal på tur med mange i bilen pluss mye bagasje - eller trenger mange seter og i tillegg plass til ei barnevogn - er det bare en ting å gjøre: Kikke enda et hakk opp på størrelsesskalaen.

Her finner vi biler som Toyota Hiace, Mercedes-Benz Vito/V-klasse, og VW Caravelle/Multivan. Store biler, som - på grunn av vårt avgiftssystem - også koster relativt mye penger.

Femte generasjon av VW Caravelle er nå klar i ansiktsløftet utgave, med front i samme stil som merkets øvrige ferske modeller, og et forfinet interiør. Den leveres i svært mange varianter, i testbilens vanlige eller i en 40 cm lengre utgave, med mellom to og ni seter, og med innredning som spenner fra enkel til luksuriøs. Dessuten finnes bilen med en rekke drivlinjealternativer, noen med dobbeltclutch-automatgir og noen med 4x4 - og til og med en utgave som kombinerer 4x4 og automatgir.

Familiebiler er et vidt begrep. Her ser du noen av de mange familiebilene som kommer i løpet av året. Men hva er best, en tradisjonell stasjonsvogn, en MPV eller en SUV? Les her, så får du svaret!

Kjøreegenskaper: 3

Tekniske data VW Caravelle 2,0 TDI DSG

MOTOR, CM3: 1968

EFFEKT, HK VED O/MIN: 140/3500

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 340/1750-2500

EGENVEKT, KG: 2029

TILHENGERVEKT, KG: 2500/750

L/B/H, CM: 489,2/190,4/197

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,8

CO2-UTSLIPP, G/KM: 211

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 14,7

TOPPFART, KM/T: 172

PRIS FRA, KR: 654 700

PRIS TESTBIL, KR: 735 320

Volkswagen Caravelle er en stor kassebil, så enkelt er det bare. Den er basert på en bil som er bygd for å tåle mye og tung last, testbilen veier 2029 kg, og selv om kjøreegenskapene har et snev av personbilfølelse, er dette ikke noen bil man oppsøker de lange, svingete omveiene med.

Styrefølelse har den ikke, det som skjer i kontakten mellom hjulene og underlaget videreformidles ikke i hele tatt til føreren. Samtidig er det hele tiden litt uvisst hvordan bilen reagerer på styreimpulser. I tillegg vagger bilen en smule, og den slår og slamrer over de brå ujevnhetene - med tilhørende lydbilde som forsterkes av det store innvendige volumet. Men den holder hele tiden alle hjulene på bakken, og hele tiden er den ryddig.

På den annen side er dette en bil man lener seg godt tilbake i setet i, og nyter oversikten og opplevelsen av å gli fram i trafikken. Man blir automatisk en slags bussjåfør, der målet er å kjøre så mykt og behagelig som mulig, og ikke kjapt.

Til slik kjøring er Caravelle helt super. Den gode utsikten gjør det lett å håndtere bilen, både i tette bystrøk, på landeveien og ved køkjøring. Den 140 hk sterke dieselmotoren er koblet sammen med en DSG-kasse, altså en dobbeltclutch-automatgirkasse, noe som bidrar til at kjøringen blir komfortabel.

Motor: 5

Den ansiktsløftede Caravelle har fått Volkswagens mer moderne Common Rail-dieselmotorer, noe som i praksis betyr mindre støy og penere gange, noe mindre forbruk og utslipp, og en jevnere kraftkurve. 140-hesteren gjør en flott jobb i alle biler den sitter i, så også her. Den har også godt av DSG-girkassas utjevnende innvirkning.

Testdata VW Caravelle 2,0 TDI DSG

60-100 KM/T, 3. GIR: 8,8

60-100 KM/T, 4. GIR: 10,7

60-100 KM/T, KICKDOWN: 8,8

80-120 KM/T, 6. GIR: 16,6

80-120 KM/T, 7. GIR: 23,2

80-120 KM/T, KICKDOWN: 13,8

STØY TOMGANG, dBA: 51,4

STØY 50 KM/T, dBA: 62,8

STØY 80 KM/T, dBA: 65,8

STØY 100 KM/T, dBA: 68,1

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,86

De 140 hestekreftene kommer ved 3500 o/min, mens det maksimale dreiemomentet på 340 Nm er tilgjengelig mellom 1750 og 2500 o/min.

DSG-girkassa er av konsernets ferske generasjon, med sju trinn. Den girer kjapt og mykt, og velger stort sett alltid riktig utveksling. Sammen blir dette en helt super kombinasjon, bilen tatt i betraktning. Det blir komfortabelt, motoren oppleves som sterk nok - og faktisk kvikk i normale hastigheter.

Ytelser: 3

Selv om den subjektive opplevelsen av drivlinjen er småpigg, viser akselerasjonsmålingene at bilen ikke akkurat er noe råskinn. Det er den jo heller ikke ment å være. 140 hk og 340 Nm er ikke voldsomt, men DSG-girkassa hjelper til med å hente ut det meste av dette når det trengs.

MYE PLASS: Caravelle er den perfekte bilen for deg som trenger mye plass. Testbilen har plass til åtte - pluss bagasje.
MYE PLASS: Caravelle er den perfekte bilen for deg som trenger mye plass. Testbilen har plass til åtte - pluss bagasje.

Om girkassa får sjalte ned selv, tar 60-100-sprinten 8,8 sekunder og 80-120-sprinten 13,8 sekunder. Akseptable tall, størrelsen og vekten på bilen tatt i betraktning.

Eksteriør: 4

VW Caravelle er en stor boks. Enkelt og greit. I våre øyne kler den VW-familiens nye snute, og i riktige fargekombinasjoner trenger ikke en Caravelle nødvendigvis å se kjedelig ut.

Interiør 5

OVERSIKTLIG: Førermiljøet er ryddig og oversiktlig, men fortsatt preget av hardplast. Mye plass, det er det.
OVERSIKTLIG: Førermiljøet er ryddig og oversiktlig, men fortsatt preget av hardplast. Mye plass, det er det. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Volkswagen sier at Caravelle nå er blitt mye mer personbilaktig. Og jo da, det ser mye bedre ut innvendig enn før. Omgivelsene er de samme som i de øvrige VW-modellene, riktignok de rimeligere variantene. For fortsatt er det hardplasten som dominerer, både i dashbordet og i dørene. Premiumfølelse byr den ikke på. Men det hele er ryddig og ordentlig, ergonomien er fin, og det er en enkel bil å forholde seg til.

Caravelle, Transporter og Multivan kan spesifiseres i utallige varianter. Testbilen er en åtteseters Caravelle med to separate seter foran, en treseters sofa der det ene setet kan vippes fram på andre rad, og en hel, treseters sofa bakerst. Bilen kan også bestilles med alt fra tre til ni seter med ulike oppsett. Alle sitter like godt på alle passasjerplassene, både hva komfort og plass angår. Setene er enkle, uten særlig støtte, men førersetets armelener bidrar til en viss grad med sidestøtte.

Førerposisjonen er bussaktig; man sitter høyt, rett i ryggen, med beina rett ned og rattet et stykke lenger ned enn i vanlige personbiler. En sittestilling som ikke akkurat er sporty, men som til gjengjeld er komfortabel over lange avstander. Og som gir godt utsyn. Man sitter dessuten langt fram i bilen, og det er ikke til å unngå at man hele tiden sitter med følelsen å ha et laaaaangt slep etter seg der bakhjulene tar innersvingen. Uten at det er negativt - det fordrer bare en litt annen kjørestil i skarpe svinger.

JA TAKK! Skyvedører på begge sider er fantastisk. Seteløsningen er mindre fantastisk; du må ha en Multivan for å få noe som er fleksibelt.
JA TAKK! Skyvedører på begge sider er fantastisk. Seteløsningen er mindre fantastisk; du må ha en Multivan for å få noe som er fleksibelt. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Testbilen har vanlig akselavstand, i tillegg kan den fåes i en 40 cm lengre utgave. Likevel er den stor nok i massevis. Det er god plass på alle sitteplassene, også bakerst. Setene er imidlertid ikke særlig påkostede, og man får mer følelsen av å sitte i en buss enn i en komfortabel langturscruiser. Materialene som er brukt, og nivået på støydempingen, vitner også om at bilen har opphav i en kassebil. Dette kan man også endre ganske mye på; Multivan er en mer fleksibel, og samtidig mer eksklusiv utgave av samme bil.

Caravelle er nemlig ikke spesielt fleksibel; på den store, tunge sofaen på tredje rad kan man slå ned seteryggen og vippe hele greia framover. Det er godt mulig det går an å ta ut sofaene også, men de er så store og tunge at det blir av akademisk interesse. Så er det stadige behov for å endre prioriteringen av lasteplass i forhold til passasjerplasser, er Multivan bilen du skal se etter.

Likevel er dette en drømmebil for de som har behov for mye plass. En skyvedør er standardutstyr, mens testbilen har dette på begge sider. Skyvedører burde nesten vært påbudt for barnefamilier! (Og ja, undertegnede har barn selv.)

En positiv bieffekt av en såpass stor bil, er at man - i motsetning til så mange andre MPV-er - slipper å plassere det aller kjæreste man har, altså de små barna, med bakhodet tre centimeter fra bakruta. I Caravelle er det fortsatt nær en meter bil bak baksetet om man regner med støtfangeren. Det må gjøre noe for kollisjonssikkerheten. I tillegg til å gi mye plass til bagasje.

Komfort: 4

Siden bilen er stor, og i utgangspunktet bygd for å takle mye vekt, er understellet satt opp i fast retning når bilen er tom. Noe som fører til at det hamrer og slår over de brå ujevnhetene. Det fører ikke til at hjulene stusser, men gir mye lyd inni bilen - det rommelige karosseriet fungerer jo nesten som en stor basskasse. Multivan skal være hakket bedre støyisolert, noe som muligens sorterer bort noe av dette. Testbilen ruller for øvrig på 16-tommere skodd med 205/65-gummi.

Selv om setene ikke er særlig påkostede, er de komfortable, selv over lengre avstander. Den elektrisk justerbare korsryggstøtten på førersetet er nærmest umerkelig, men uten den blir setet virkelig dårlig.

Å vite at man alltid har nok plass, er jo en komfortabel tanke. Og der scorer Caravelle godt; den er svært rommelig. Det bidrar også til at man sitter like ålreit på alle passasjerplassene i bilen.

Sikkerhet: 4

FLOTT KOMBINASJON: Den 140 hk sterke dieselmotoren fungerer flott sammen med DSG-girkassa. Det er en behagelig kombinasjon i Caravelle.
FLOTT KOMBINASJON: Den 140 hk sterke dieselmotoren fungerer flott sammen med DSG-girkassa. Det er en behagelig kombinasjon i Caravelle. Foto: Egil Nordlien HM Foto

I Caravelle sitter man høyt, man er omgitt av store vinduer, og man har store sidespeil. Elementer som gjør det lett å manøvrere bilen, både i trange strøk og ute på landeveien. Så lenge man husker på at man har mye bil etter seg, er den svært lett å kjøre. Svingradiusen er liten. Parkeringssensorer foran og bak er heller ikke akkurat noen ulempe når bilen skal parkeres. ESP- og antispinnsystemene fungerer veldig fint, og rydder villig opp i det som kan skje når bilen ikke har styrefølelse.

Side- og hodekollisjonsputer foran, samt hodekollisjonsgardin bak er ekstrautstyr, og disse 4640 kronene skal du bruke om du skal handle en slik bil.

I motsetning til så mange andre flerbruksbiler, sitter de på tredje seterad fortsatt langt foran støtfangeren - med hodet langt unna bakluka. Det gjør sitt i sikkerhetssammenheng; det må da være positivt med nær en meters deformasjonssone før noe eventuelt treffer de inni bilen.

T5, som denne generasjonen Transporter/Caravelle/Multivan heter, og som testbilen er en ansiktsløftet utgave av, ble kollisjonstestet av Euro NCAP i 2008. Da fikk den fire av fem stjerner for voksensikkerhet, fire av fem for sikkerhet for barn, og en av fire for fotgjengersikkerhet. Hvordan dagens utgave klarer seg i Euro NCAPs strengere testregime, kan vi ikke spekulere i.

Her kan du for øvrig lese om de bilene som gjorde det aller best i Euro NCAPs kollisjonstester i fjor. Og her kan du finne de sikreste familiebilene fra fjorårets kollisjonstester.

IKKE SPENNENDE: VW Caravelle er ikke en bil man kjøper fordi man har lyst, men fordi den dekker svært mange behov.
IKKE SPENNENDE: VW Caravelle er ikke en bil man kjøper fordi man har lyst, men fordi den dekker svært mange behov. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Pris/utstyr: 4

En bil som dette, som dekker så mange av barnefamiliers praktiske behov, og som kun handler om å dekke slike praktiske behov og ikke noe som helst om jåleri, om hyggelige fartsressurser eller annet mindre nødvendig, straffes hardt av avgiftssystemet vårt. For den er stor og tung.

En personbilregistrert kort Caravelle med sju seter blir din fra 541 560 kr; da har den en 84-hesters, toliters dieselmotor under panseret. Testbilen, med 140-hesters tolitersdiesel og DSG-girkasse, begynner på 654 700 kr. Med manuelt gir sparer du drøye 44 000 kr, og om du vil ha 4x4 må du ut med 689 150 kr. "Drømmekombinasjonen", med DSG-kasse og 4x4, finnes kun med konsernets helt nye 180-hesters, biturbomatede tolitersdiesel. Da koster den korte Caravellen voksne 809 630 kr.

Lang akselavstand koster deg rundt 20 000 kr ekstra. Det kan egentlig være like greit å slenge med på kjøpet; du ender opp med en fantastisk rommelig bil.

Ekstrautstyrslista er ikke spesielt omfattende, og på sedvanlig VW-vis er prisene ganske strategisk satt. Altså ikke særlig skremmende, isolert sett, men du vil jo gjerne ha med både det ene og det andre. Testbilen, som er helt normalt utstyrt, koster 735 320 kr.

Miljø: 4

En bil av denne størrelsen kan sjelden bli en miljøvinner, men med tanke på nytteverdien til bilen er ikke et oppgitt snittforbruk på 0,8 l/mil ille i hele tatt. Forbruksrunden vår ga 0,86 l/mil som snittforbruk, også dette et anstendig tall. Likevel er det naturligvis mer enn det kompakt- og vanlige familiebiler drikker. CO2-utslippet er 208 g/km, noe som bidrar til at staten skal ha 288 448 kr pluss vrakpant for at du skal få skilter på bilen.

LETTKJØRT: På tross av størrelsen, er VW Caravelle lettkjørt. Vi liker også at den har så mye plass bak bakerste seterad.
LETTKJØRT: På tross av størrelsen, er VW Caravelle lettkjørt. Vi liker også at den har så mye plass bak bakerste seterad. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Denne saken ble første gang publisert 02/02 2010, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også