Kort sagt:

+ Komfort

+ Sterk og gjerrig motor

+ Sikkerhet


- Gammelmodig automatkasse

- Dyrt ekstrautstyr

Da siste generasjon E-klasse kom i 2009 var det mange som mente dette var verdens vakreste bil. Det tok litt tid å bli vant med den litt kantede designen, men bilen vokste på oss og det er etter hvert ingen tvil om at Mercedes har truffet godt med designen.

Vi har testet den med bamsesterk dieselmotor underpanseret.

Prøvekjørt: Mercedes SLS AMG - Måkevingen er tilbake!

Holmenkollen 10062010 MB E 220 C=

INGEN SPORTSBIL: Fjæringskomforten er god, men ikke veldig sportslig. © Egil Nordlien HM Foto

Tekniske data: Mercedes E 220 CDI Coupé 2010

Motor:

R4, 2143 ccm

Girkasse:

Femtrinns automat

Effekt:

170 hk v/3000 o/min.

Dreiemoment:

400 Nm v/1400 o/min.

Forbruk:

0,58 l/mil

CO2-utlipp:

154 g/km

0-100 km/t:

8,5 sek.

Toppfart:

235 km/t

Lengde:

4698 mm

Bredde:

1786 mm

Høyde:

1397 mm

Bagasjerom:

450 liter

Egenvekt:

1585 kg

Pris:

641 500 kr

Kjøreegenskaper: 5

Som vanlig leverer Mercedes kjøreegenskaper på det trygge. Veldig spennende er det ikke, men det er veldig udramatisk. Man kan holde solid fart i svingene takket være det gode veigrepet de brede dekkene gir.

Men, E-coupé er mer en cruiser enn sportsbil. Det er en bil som gir deg følelsen av tyngde og robusthet, og den er absolutt mer komfortabel enn sportslig i opptredenen.

For de som søker forutsigbarhet og komfort er E-coupé et av de aller beste alternativene på markedet. Søker du derimot sportslige egenskaper ville vi valgt noe annet.

Motor: 5

Dieselen under panseret er en velkjent traver og er å finne i mange av Mercedes' andre modeller. Den firesylindrede 2,2literen yter 170 hestekrefter, og voksne 400 Nm fra 1400 o/min gir coupeen gode ytelser.

Kultivert gange er en av dens fordeler men den kan også vise til godt med krefter selv på lavt turtall.

Vår testbil har også BlueMotion-teknologi og ytelsene til tross er det i utgangspunktet en ganske sparsom kombinasjon vi snakker om. E-coupé 220 CDI har et oppgitt forbruk på 0,51 l/mil, og CO2-utslippet er lave 133 gr/km, men det er med manuell girkasse.

Forbruk og utslipp hopper opp til 0,58 l/mil og 154 gr/km med automatgir, og da er situasjonen brått annerledes. De beste automatkassene i dag senker ofte forbruk og utslipp, noe som får femtrinnskassen til å virke gammeldags.

TEST: 12 lekre sommerbiler.

Holmenkollen 10062010 MB E 220 C=

PREMIUM: Interiøret er akkurat slik det skal være. God materialkvalitet, god ergonomi og masse utstyr. © Egil Nordlien HM Foto

Testdata: Mercedes E 220 CDI Coupe

60-100 KM/T, 3. GIR:

5,7

60-100 KM/T, 4. GIR:

8,3

60-100 KM/T, KICKDOWN:

5,2

80-120 KM/T, 3. GIR:

6,0

80-120 KM/T, 4. GIR:

8,6

80-120 KM/T, 5. GIR:

11,0

80-120 KM/T, KICKDOWN:

6,3

STØY TOMGANG, dBA:

43,9

STØY 50 KM/T, dBA:

60,5

STØY 80 KM/T, dBA:

64,2

STØY 100 KM/T, dBA:

66,4

TESTFORBRUK, L/MIL:

0,58

MISVISNING 50 KM/T

48

MISVISNING 80 KM/T

78

MISVISNING 100 KM/T

99

Ytelser: 4

De 400 Newtonmeterne kjenner man godt, og man skal ikke tråkke hardt på høyrepedalen før bakdekkene mister taket i asfalten. Dieselen er sterk og i forbikjøringer savner man sjelden mer krutt.

Bilens akilleshel, også rent ytelsesmessig, er girkassen. Den er rett og slett for treg i forhold til andre moderne girkasser i dag. Femtrinnskassen har både sport- og manuellfunksjon med hendler på rattet, men også da er responsen langt ifra så god som vi ønsker.

Mercedes lover 0-100 km/t på 8,5 sekunder og toppfarten er godt over det dobbelte av hva som er lov her til lands (235 km/t).

Eksteriør: 6

Da siste generasjon E-klasse kom i 2009 var det mange som mente dette var verdens vakreste bil. Det tok litt tid å bli vant med den litt kantede designen, men bilen vokste på oss og det er etter hvert ingen tvil om at Mercedes har truffet godt med designen.

Coupeutgaven er etter vår smak enda vakrere. Det som overrasker oss mest positivt er hvordan Mercedes har klart å ta med seg designen fra en stor familiebil, som E-klassen er, over i coupeen og treffe så godt med resultatet. Noe de ikke gjorde med gamle CLK.

Gjennom testperioden tiltrekker den seg mye oppmerksomhet, og vi får stadig høre at bilen ser langt dyrere ut enn det den faktisk er. "Den ser ut som en million" er standardkommentaren.

At bilen er utstyrt med AMG-sportspakke drar selvfølgelig i positiv retning.

Testsamling: Sportslige biler

Interiør: 5

Akkurat som tyskere flest kan Mercedes dette med interiør, ergonomien er på topp og det er ikke spart på kronene når materialene ble plukket ut.

AMG-pakken inkluderer elementer i interiøret som velurmatter, sportspedaler, sportsratt, girhendler på rattet og meget autentiske sportsseter i kunstskinn.

Les også: Enorm prisforskjell på bilutstyr

Holmenkollen 10062010 MB E 220 C=

CRUISER: Mercedes har virkelig truffet med designen, E-Coupé ser både sportslig og elegant ut. © Egil Nordlien HM Foto

Komfort: 5

Komforten er Mercedes kanskje sterkeste kort og coupeen er ikke et unntak. Fjæringskomforten er i ypperste klasse, ulyder finnes ikke og listen over teknologiske hjelpemidler er lang som en god sommer.

Lavprofildekkene produserer litt støy, men bilen er ellers godt isolert mot både vindstøy og motorstøy.

I forhold til E-klassen er Coupe litt lav under taket, spesielt i baksetet men faktisk også i forsetet. Plassen i baksetet er som forventet ikke veldig rommelig.

Sikkerhet: 5

Mercedes slurver ikke med sikkerheten, og selv om ikke E-coupé er kollisjonstestet av EuroNCAP er vi sikre på at dette er en sikker bil å ferdes i.

E-klasse ble kollisjonstestet tidligere i år med overbevisende resultat. Fem av fem stjerner og god allround score i alle kategorier.

Sikkerhetsutstyret har vi ikke noe å si noe på, da det meste av den beste teknologien er på plass.

Holmenkollen 10062010 MB E 220 C=

AUTENTISK: Sportsstolene, er laget av kunstskinn og gir god støtte. © Egil Nordlien HM Foto

Pris/utstyr: 4

Det koster å være kar. Skal man ha en flott coupé med gode ytelser og stjerne på panseret, ja da må man betale for det. E 220 CDI Coupé har en startpris på 509 000 kroner, og med alt utstyret testbilen har montert lander totalen på 641 500 kroner.

Se vår test av E 350 CDI Coupé her.

Nå skal det riktignok sies at bilen ser langt mer eksklusiv ut, og den er godt utstyrt i utgangspunktet. For de drøyt 130 000 kronene ekstrautstyret koster ender man opp med full pakke. Panorama soltak, parkeringssensorer, lyspakke, AMG sportspakke og mediapakke er med på lista, i tillegg er klima, bluetooth, sikkerhetssystem, bakkstartassistent osv. standard.

Les også: Enorm prisforskjell på bilutstyr

Les hele saken
Mercedes bidrag i denne klassen. E 220 CDI Coupé er en kjempebil på mange måter, men får trekk for gammeldags automatkasse og dyrt ekstrautstyr.

E-Coupé er et hett alternativ om en cruiser står på ønskelista, og den har alt man forventer av en Mercedes i denne prisklassen. Komforten er dens sterkeste kort, men stiller sterkt med fin dieselmotor og god sikkerhet.

">

Spesifikasjoner

Produsent Mercedes Benz
Pris 641500

Konklusjon

Vi ender på terningkast fem for Mercedes bidrag i denne klassen. E 220 CDI Coupé er en kjempebil på mange måter, men får trekk for gammeldags automatkasse og dyrt ekstrautstyr.

E-Coupé er et hett alternativ om en cruiser står på ønskelista, og den har alt man forventer av en Mercedes i denne prisklassen. Komforten er dens sterkeste kort, men stiller sterkt med fin dieselmotor og god sikkerhet.

Vår karakter

Se alle produkter i testen

Produktene under kan ha to priser, Veil. pris og Beste pris. Beste pris er prisvarsling levert av Prisguide.no, en kommersiell partner av Klikk.no.

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!