Citroën har en lang tradisjon for å bygge komfortable biler. Og selv om forrige C4, en bil som konkurrerer mot for eksempel VW Golf, Toyota Auris, Ford Focus og Kia Cee´d, var komfortabel, var den ingen utpreget drøm på veien.

Og selv om Citroën satser tungt på rally - med stor suksess - bærer produksjonsmodellene svært få spor av dette. Unntaket er de ferske DS-modellene; DS3 er både tøff å se på og svært trivelig å kjøre, og DS4 er på vei. Sistnevnte er en mer høyreist og påkostet bil som pirker borti crossover-segmentet, og vil komme hit til landet neste år. DS5 er også på vei, den deler teknisk basis med dagens C5, men som de øvrige DS-modellene skal den by på noe ekstra hva komfort, eleganse og generell opplevelse angår. Og apropos noe ekstra: Citroën fortsetter å lage tøffe konseptbiler. Den ferskeste er bygd i samarbeid med Lacoste.

Dagens Avensis-, Passat- og Mondeo-konkurrent C5 er en nytelse på veien, i hvert fall om den utstyres med det avanserte Hydractive-understellet. Da blir den mer komfortabel enn det aller meste. C4 følger på mange måter opp dette.

Del denne saken på Twitter og Facebook:

Del

Citroen Citroën C4 2011=

BEHAGELIG: Førermiljøet i Citroën C4 er behagelig. Det er masser av plass, og massasje i forsetene er jo deilig... © Foto: Citroën

Større enn resten

Den nye C4 er større enn forgjengeren - og størst i klassen. Dette kommer innvendig plass til gode, både for folk og for bagasje.

I tillegg har den mer utstyr enn før som standard, og den skal være sikrere. Ekstrautstyrslista er dessuten imponerende; Citroën har hentet inn ting man vanligvis må en bilstørrelse opp for å få. Du kan for eksempel få den med massasje i begge forsetene, blindsonevarsler og filholdingsassistent, og cruisekontroll der du kan lagre fem forskjellige hastigheter. At sikkerhetssystemene, og svingende xenonlys, kun er tilgjengelig i den dyreste utstyrsvarianten er en ulempe. På den annen side får man også den drivstoffgjerrige utgaven av 110-hestersdieselen med denne utstyrspakka.

At man selv kan velge hvilken fargetone det skal være på instrumentene, og hvilke varslingslyder bilen skal sende ut når noe ikke er helt som det skal være, er jo litt artig.

Citroen Citroën C4 2011=

LYS: Det store glasstaket er tilgjengelig på de høyere utstyrsgradene, og gir en lys og luftig bil. © Foto: Citroën

Komfortabel og ordentlig

Førerplassen er komfortabel, setet og rattet har gode justeringsmuligheter, og kvalitetsfølelsen er fin. Det er myke overflater stort sett over alt du skal ta, og knapper og hendler føles ordentlig. Citroën sier at de har jobbet hardt for å bygge en bil som er så lett å bruke som overhodet mulig, og det merkes også i praksis.

Selv om C4 er blitt en god del større, er vekten omtrent uforandret. Dette takket være ingeniørenes fokus på å spare hvert eneste unødvendig gram. De har også lagt vekt på å redusere støyen der den oppstår, i stedet for å dynge ned hele bilen med støyisolasjon. Det er en fremgangsmåte som virker.

En stor del av materialene i bilen er "grønne", altså lagd av biologiske materialer.

Det er fremdeles komforten som står i sentrum. C4 er stødig og ryddig, stillegående, og takler ujevne veier på en herlig måte. Om den er bedre enn alle konkurrentene, er det for tidlig å konkludere med. Først må vi teste den her hjemme. Men forsmaken vi nå har fått tyder svært godt; den oppleves på mange måter som en større bil enn den faktisk er.

Citroen Citroën C4 2011=

STORT: Bagasjerommet er stort og lett å utnytte. © Foto: Citroën

Nøysomme motorer

På svingete vei er C4 også ryddig og ordentlig. Den tar villig unna svingene, selv om styrefølelsen og den generelle responsen i bilen ikke akkurat oser sportsbil.

Når bilen kommer hit til landet i januar, kommer den kun med dieselmotorer. De 1,6 liter store maskinene på 90 eller 110 hk kjenner vi godt fra før, og vi antar at de vil gjøre en utmerket jobb også i den nye C4. En kort prøvetur i mikrohybridmodellen med betegnelsen e-HDI, med 110 hk, automatisert sekstrinnsgirkasse, og start-stopp-system, ga mersmak. I motsetning til en god del andre slike start-stopp-systemer har dessuten Citroën klart å unngå kraftige vibrasjoner når dieselfireren stoppes og startes. Modellen som kommer ved lansering slipper ut 109 gram CO2 per kilometer - altså bittelitt mindre enn 90-hesteren! - men Citroën varsler allerede nå at en enda gjerrigere utgave, der CO2-utslippet er 99 g/km, vil komme.

Den 150 hk sterke tolitersdieselen gjør bilen sprek og kvikk, og den manuellsjaltede sekstrinnsgirkassa er bedre å ha med å gjøre enn den automatiserte manuellgirkassa. Sistnevnte gir riktignok fin komfort, men man må lære seg å kjøre med den for å unngå det som oppleves som rykking og napping.

C4 bygges også med bensinmotorer på 95 og 120 hk, og en turbomatet bensinmotor på 155 hk. Sistnevnte gjør bilen herlig kvikk og komfortabel. Men den er uaktuell her i landet.

Prisene er foreløpig ikke helt klare, men innstegsmodellen, med 90-hesters dieselmotor og greit med utstyr, koster fra 215 900 kr.

Før vi har hatt den nye Citroën C4 på test, er det for tidlig å konkludere med noe som helst. Men om du er på jakt etter en rommelig kompaktklassebil med god komfort, er nok C4 verdt å vente på.

Citroen Citroën C4 2011=

TRIVELIG: C4 oppleves på alle måter som en voksen og komfortabel bil. Den takler svinger, men det er behagelige bilturer som er hovedfokus. © Foto: Citroën

Tekniske data Citroën C4:

HDi 90

e-HDi 110

HDi 150

MOTOR, CM3:

R4, 1560

R4, 1560

R4, 1997

EFFEKT, HK VED O/MIN:

92/4000

112/3600

150/3750

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:

230/1750

270/1750

340/2000

EGENVEKT, KG:

1205

1290

1320

TILHENGERVEKT, KG:

1550/640

1550/680

1750/695

L/B/H, CM:

432,9/178,9/149,1

432,9/178,9/149,1

432,9/178,9/149,1

BAGASJEROM, LITER:

408

408

408

STANDARD DEKKDIM.:

205/55-16

205/55-16

205/55-16

FORBRUK, EU-MIX L/MIL:

0,42

0,42

0,49

CO2-UTSLIPP, G/KM:

110

109

127

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:

12,9

11,2

8,6

TOPPFART, KM/T:

180

190

207

PRIS FRA, KR:

215 900

Ikke klar

Ikke klar

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!