Se video av bussen i aksjon nederst i artikkelen.

Høyfartstransport på motorveinettet - og det på en miljøvennlig måte - er tanken bak dette elleville prosjektet utviklet av en astronaut og en gjeng med designere og ingeniører ved Delft tekniske universitet i Nederland.

Den elleville ideen har høstet mye oppmerksomhet i hjemlandet, og gruppen som har utviklet fartsmonsteret har mottat 9 millioner euro i statlig støtte og 1 million euro fra det lokale busselskapet Conexxion. Summen av de to er også prisen på bussen om du er i kjøpsmodus.

Selv om Superbus ser utrolig lang ut er den på lengde med en helt vanlig buss. Den måler 15 meter i lengden, 2,5 meter i bredden, og kun 1,65 meter i høyden. Utstrakt bruk av aluminium og karbonfiber gjør at vekten er holdt nede på 9,5 tonn med passasjerer fastspent.

Akkurat som superbilen Mercedes SLS har også superbussen sportseter og egne måkevinge-dører til alle passasjerene. Men i motsetning til den bensinslukende SLS drives Superbus fram ved hjelp av fire store elmotorer.

Les også: Vi har kjørt verdens råeste elbil

Elmotorene yter tilsammen 300 kw, men har en boostfunksjon som gjør 600 kw tilgjengelig i korte perioder. Dette tilsvarer 400 og 800 hestkrefter, noe som er nok til å frakte passasjerene avgårde i 250 km/t med en rekkevidde på 21 mil.

For at passasjerene skal få en så behagelig tur som mulig er selvfølgelig TV, internett, klimaanlegg osv. tilgjengelig for alle.

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!