- Hva med en kjøretur i verdens raskeste el-Porsche?

Spørsmålet kommer fra Christian Jahr, informasjonssjef i Siemens Norge. I en stappfull kalender er det ikke mye som kan rikkes på, men med en gang ordene "verdens raskeste" og "Porsche" dukker opp, får pipa fort en annen klang.

- Takk for invitasjonen, vi sees!

Bygget av Porsche, Ruf og Siemens

Mange kokker er som regel synonymt med mye søl. eRuf Greenster er kanskje beviset på det motsatte. Her har flere hatt en finger med i spillet: Porsche har stått for basisen, Ruf (tysk Porsche-tuner) for byggingen, og Siemens har stått for det meste som skiller bilen fra en 911 Carrera.

Selv kaller Siemens systemet eDrive, og komponentene er utviklet av folk langt smartere enn deg og meg. eDrive inkluderer en integrert elektrisk motor, generator, en elektronisk kontrollmodul og en lithium-ion batteripakke.

Del

=

BYRÅDSLEDER: Her ser vi byrådsleder Stian Berger Røsland bak rattet i eRuf Greenster. Oslo Kommune jobber med flere prosjekter rundt en grønnere bilpark i hovedstaden, og målene er svært så ambisiøse. © Andreas Handeland

Prototype

Som du sikkert skjønner er Greenster en arena der Siemens og Ruf Automobile får vist hva de duger til. For Siemens inkluderer det også infrastrukturløsningene som skal til for at det skal være mulig å benytte slike biler til normalt bruk.

Den grønne targaen er en prototype, og gudene må vite hva det har kostet å utvikle den. Ruf er kjent som en bunnsolid bilprodusent, derfor er jeg superspent før den lille testkjøringen på Gardermoen Raceway.

Ok, den veier snaut 1700 kilo, men ved hjelp av 270 kW (362 hk) skal bilen klare spurten til 100 km/t på fem sekunder, og dessuten butte 250 km/t. Jeg har tidligere kjørt Tesla Roadster - som er en ekstrem sportsbil - så sammenligningsgrunnlaget er faktisk til stede.

=

UTVIKLER KOMPONENTER: - Siemens skal ikke lage elbiler selv, men utvikle komponenter og teknologi som aktørene trenger, forteller administrerende direktør Per Otto Dyb i Siemens. Han legger også til at rekkevidden for elbiler vil øke fra dagens rundt 200 km, til 4-500 km i løpet av 2-3 år. © Andreas Handeland

Et lite klem på høyrepedalen og bilen setter lydløst av gårde. 950 Nm burde egentlig framkalle både tunnelsyn og nerver i høyspenn, men noe skuffet kjenner jeg ingen av delene.

Fra null til 70 km/t er Greenster nemlig forbausende doven.

I konkurrentene derimot, er det full pupp fra det øyeblikket du trykker på gasspedalen.

Tesla Roadster ga undertegnede bakoversveis og adrenalinkick momentant - den skyter rett og slett fart som et prosjektil uansett hastighet. Kollega Knut Arne storkoste seg i Mercedes SLS AMG E-Cell, som visstnok bød på mye av det samme som i Tesla. eRuf er ikke helt der, ikke i nærheten en gang.

=

INSPIRERT: Bilens utseende er tydelig inspirert av 911 Targa fra 1967, med den samme karakteristiske grønnfargen og targabøylen i aluminium. Og sjekk det gromme interiøret ¿ her møter moderne teknologi klassisk design på sitt beste! © Andreas Handeland

Vi måtte gi oss på 170 km/t

Når jeg passerer 70 km/t begynner ting å skje. Den absurde T-bane-lyden øker, og speedometeret avslører at farten øker raskere enn man skulle tro. Vi nærmer oss 170 km/t, og de siste 100 km/t var langt mer imponerende enn de første 70.

Like tight og kompakt som en vanlig Porsche er bilen ikke, men den har den rette tyngden mot underlaget en kjøremaskin skal ha. Dessverre får vi ikke vært i nærheten av å finne ut hva bilen er kapabel til i svinger. Det får bli en annen gang.

Uansett viser eRuf, på samme måte som Tesla og Mercedes SLS AMG E-Cell, at elektriske drivlinjer også er spennende for oss som liker å kjøre bil. Dessuten gjør man både miljøet og lommeboka en tjeneste ved å etter hvert velge elbil - dersom politikere og infrastruktur spiller på lag.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!