Test: Skoda Fabia 1,2 TSI, 2010

Denne Skodaen får terningkast 6

Snerten tsjekker med gjerrig bensinmotor.

Annerledes: Fabia ser litt annerledes ut. Men den kler frisk farge og kontrastlakk. Høyreist og rommelig, og morsom!
Annerledes: Fabia ser litt annerledes ut. Men den kler frisk farge og kontrastlakk. Høyreist og rommelig, og morsom! Foto: Egil Nordlien HM Foto
Sist oppdatert

Tekniske data Skoda Fabia 1.2 TSI, 2010

MOTOR, CM3: R4, 1197

EFFEKT, HK VED O/MIN: 105/5000

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 175/1550-4100

EGENVEKT, KG: 1164

TILHENGERVEKT, KG: 1000/500

L/B/H, CM: 399,2/164,2/149,8

BAGASJEROM, LITER: 315/1180

STANDARD DEKKDIM.: 195/55R15

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,53

CO2-UTSLIPP, G/KM: 124

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 10,2

TOPPFART, KM/T: 189

PRIS FRA, KR: 189 700

PRIS TESTBIL, KR: 229 300

Det var en gang noen som fant ut at om de satte en forholdsvis sprek motor i en liten og lett, masseprodusert folkebil, satte opp understellet for svingende gleder, og la til noen småfriske designelementer, ville det bli ordentlig stas. Særlig om prislappen ikke ble skremmende.

Det var ikke nødvendigvis snakk om hårete 0-100-sprinttider, evne til å dra løs hjulene ved enhver anledning, eller å kjøre så fryktelig fort.

Nei, GTI-biler handler mest om opplevelsen av alt det i mellom start og mål, at man gleder seg til hver eneste sving, og til å få gleden av lite vekt, et flott understell, og en pigg motor jobbe sammen.

GTI-bilene ble født, og suksessen kom kjapt. Det samme gjorde bilenes legendestatus.

Men... med kjøpernes stadig økende krav til komfort og sikkerhet, plass og praktiske egenskaper, vokste modellene GTI-bilene var basert på. De ble stadig tyngre. Og stadig dyrere.

GTI-produsentene kompenserte for vektøkningen, med enda sprekere motorer for å opprettholde - eller overgå - vekt-effekt-forholdet fra opprinnelsen. I tillegg ga stadig bedre teknologi fortsatt herlige kjøreegenskaper. Dessuten førte utviklingen også til at GTI-bilene ble stadig mer hverdagsvennlige.

Men noe forsvant underveis.

Del denne saken på Twitter og Facebook!

Share

Dermed er det klart for å begynne på det denne saken egentlig handler om; test av Skoda Fabia. En snerten, litt snodig bil i samme klasse som Ford Fiesta, VW Polo - som den deler en haug med komponenter med - og Toyota Yaris. Fabia fikk nylig en ansiktsløftning, der snute, hekk og interiør er modifisert.

Fabia er tilgjengelig med et omfattende knippe bensin- og dieselmotorer, og du kan få flere modeller med DSG-automatgir.

Testbilen er en 1,2 TSI DSG med 105 hk, en bil som plasserer seg i en hyggelig prisklasse, med relativt lavt forbruk. Og vi innrømmer det glatt: Vi trodde dette skulle bli litt småkjedelig. Selv om vi har svært gode erfaringer med 1,2-literen fra før. Denne motoren er et godt eksempel på downsizing-trenden i bilindustrien; en liten og effektiv motor gjør samme jobb som det en stor sugemotor gjorde før. 1,2-literen er for øvrig også tilgjengelig i 86-hestersutgave i Fabia.

Vi tok fullstendig feil - dette er mye praktisk moro for pengene!

Kjøreegenskaper: 5

SYNES: Skoda Fabia er en bil som vekker oppsikt, særlig med lakk som dette. Oppsikten er velfortjent, for dette er en skikkelig godbil.
SYNES: Skoda Fabia er en bil som vekker oppsikt, særlig med lakk som dette. Oppsikten er velfortjent, for dette er en skikkelig godbil. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Testbilen er overhodet ikke satt opp som noen racerbil; den har smale 15-tommers dekk og helt normalt understell. Men siden bilen ikke veier mer enn 1164 kg, og siden standardunderstellet er glimrende satt opp - med en flott kombinasjon av evne til å takle dårlig vei, og direkte følelse - er dette ordentlig stas. Den er fast nok til aktiv kjøring, og samtidig så snill at den tar unna alt av ujevnheter uten å banke, slå eller miste hjulenes kontakt med bakken.

Testdata

0-100 KM/T, SEK.: 10,4

60-100 KM/T, 4. GIR: 8,8

60-100 KM/T, 5. GIR: 12,1

60-100 KM/T, 6. GIR: 18,6

60-100 KM/T, KICKDOWN: 5,6

80-120 KM/T, 5. GIR: 10,0

80-120 KM/T, 6. GIR: 12,9

80-120 KM/T, 7. GIR: 16,9

80-120 KM/T, KICKDOWN: 7,4

STØY TOMGANG, dBA: 39,9

STØY 50 KM/T, dBA: 62,1

STØY 80 KM/T, dBA: 67,1

STØY 100 KM/T, dBA: 69,0

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,61

Nei, med slike dekk har den ikke ekstremt godt veigrep. Presses Fabiaen litt hardt, svarer den ganske kjapt med å gni litt gummi og understyre. Dekkene gir seg samtidig som sidevangene i setet, så det er lett å kjenne i hele kroppen når grensene er i ferd med å nås.

Noen kilen bil er den overhodet ikke. Den viser svært liten vilje til å vifte med hekken, og reagerer svært ryddig når den blir provosert.

Kjøreegenskaper er så mye mer enn veigrep, og det er her Fabia virkelig imponerer. For den har fin styrefølelse, den videreformidler det som skjer, den er svært lett å kommandere og å korrigere, og den reagerer kjapt. Dette gjør at hver sving kan være en glede - om du vil det. Det er ikke mange biler som gir en såpass sterk følelse av at man kjører.

Om du kjører den helt normalt, er den bare ryddig. Komfortabel, lettkjørt, og oversiktlig, og gjennomført trivelig.

Motor: 6

Den ferske, turbomatede 1,2-literen som heter TSI bygges av Skoda, men brukes i en lang rekke bilmodeller fra VW- og Audi-konsernene. Vi har tidligere kjørt den i biler som Audi A3 og VW Polo, og blitt like imponerte hver gang.

ENKELT: Førermiljøet i Fabia oser ikke akkurat av luksus, men alt du trenger er her. Dessuten er ergonomien helt super.
ENKELT: Førermiljøet i Fabia oser ikke akkurat av luksus, men alt du trenger er her. Dessuten er ergonomien helt super. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Den har flott gange, med 105 hk og 175 Nm har den godt med kraft over hele registeret, og den er så herlig ivrig! Skikkelig pigg på høye turtall, noe den gjerne lar deg hente. Lyden er også småtøff, uten å være påtrengende eller slitsom. Det skal ikke være mulig at en 1,2-liter er så sprek!

Kort sagt en skikkelig moromaskin, som i tillegg er behagelig ved all dagligdags kjøring.

Når man legger til at motoren er lett, at den er bygd for å være enkel og rimelig å vedlikeholde, og dessuten er relativt nøysom, blir dette en virkelig fin maskin.

I testbilen er 1,2 TSI-motoren kombinert med en sjutrinns DSG-girkasse med "perfekte" utvekslinger, noe som i utgangspunktet skal gi lynraske, sømløse girskift. Den er rask, ja, og girer flott, men noen ganger gjør den ulogiske girvalg. Den krever også litt tilvenning før girskiftene går så mykt som man ønsker. Girkassa kan overstyres med girspaken, men vi skulle ønske bilen hadde hatt sjaltehendler bak rattet i tillegg.

Eller bare rett og slett velge manuellgirkasse i stedet. Vi tror det er et enda bedre valg i denne bilen.

Ytelser: 4

Vi har skrevet at Fabia 1,2 TSI er kvikk og sprek. Og det er den jo. Virkelig agil. Men ofte kan det subjektive og det objektive være to forskjellige ting, og når vi ser på de faktiske testdataene fra mellomakselerasjonsmålingene ser ting ikke så voldsomt imponerende ut.

Den er fortsatt kjapp, men ikke noe råskinn. 0-100-sprinten er oppgitt til 10,2 sekunder. Mer imponerende er forbikjøringsintervallene ved kickdown; 60-100 km/t tar 5,6 sekunder, og 80-120 km/t tar 7,4 sekunder.

KRAFTPAKKE: Den turbomatede 1,2-literen er behagelig, og sterk. Så sterk at den er morsom. I tillegg er den nøysom.
KRAFTPAKKE: Den turbomatede 1,2-literen er behagelig, og sterk. Så sterk at den er morsom. I tillegg er den nøysom. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Om du har lyst på en enda kjappere Fabia, som dessuten ser tøffere ut, er RS-varianten, som du kan lese om her, svært aktuell. Den gir veldig mye moro for pengene.

Eksteriør: 4

Den er snodig, den lille Fabia. Kantete, høyreist og særegen. Ikke utpreget pen, om vi får si vår mening.

Men samtidig er den litt godslig - godt hjulpet av "Rally green metallic"-lakk og hvitt tak, begge ting som koster ekstra penger. Den får folk til å smile, og dessuten gjør den butte og høye formen at den er lett å håndtere - og den er overraskende rommelig.

Interiør: 5

ROMMELIG: Den kantede bilen og det høye taket bidrar til masser av innvendig plass.
ROMMELIG: Den kantede bilen og det høye taket bidrar til masser av innvendig plass. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Testbilen er ikke spesielt kostbar, og er heller ikke proppfull av ekstrautstyr. Førermiljøet oppleves heller ikke som kostbart, men oversiktlig og ryddig - kort sagt enkelt. Automatisk klimaanlegg koster 2600 kroner ekstra, men det er jo noe rendyrket over vribryterne.

Ergonomien er dessuten perfekt.

Vår testbil, med Active-utstyrspakken, har sportsseter med god støtte, og ratt og girspak kledd i skinn. Dette bør du unne deg, enten du har sportslige ambisjoner eller ei. Det gjør ganske enkelt bilen til et triveligere sted å være.

Det er masser av plass i Fabia. Både foran, med enorm takhøyde, og i baksetet. Der er det god beinplass og fin bredde, men det høye taket gjør også disse plassene til et velegnet sted for voksne.

Bagasjerommet er også ganske stort, og lett å utnytte til det fulle.

Vi er kort sagt imponerte over hvor rommelig Fabia er. Og om du trenger enda mer plass, finnes den også som stasjonsvogn.

Komfort: 5

Høye femtentommere gir masse fjærende gummi på dekkene, og det snille understellsoppsettet bidrar til å gi ordentlig god komfort. Man kjenner jo at veiene er ujevne, men det påvirker aldri bilen.

Sittestillingen er så godt som perfekt, støynivået er behagelig, og kombinasjonen av sterk motor og fin automatgirkasse gjør Skoda Fabia til en imponerende behagelig bil.

Sikkerhet: 4

Den oppdaterte Skoda Fabia er foreløpig ikke kollisjonstestet av Euro NCAP, men da de testet bilen i 2007 - med datidens noe snillere prosedyrer - fikk den fire av fem stjerner for beskyttelse av voksne, tre av fem for beskyttelse av barn, og to av fire for fotgjengersikkerhet.

Dette er nok ikke overførbart til dagens Fabia. For nå har bilen blant annet fått kollisjonspute for førerens knær, og den nye fronten skal være mykere mot de mye trafikantene.

BRA!: Også bakseteplassen imponerer - her er det god beinplass og god høyde.
BRA!: Også bakseteplassen imponerer - her er det god beinplass og god høyde. Foto: Egil Nordlien HM Foto

På veien oppleves Fabia som trygg, og ESP-systemet fungerer flott.

Pris/utstyr: 5

Skoda Fabia koster fra 151 400 kr, da med en 60-hesters 1,2-liter og ganske lite utstyr. Med overladet 1,2-liter på 105 hk begynner prisen på 189 700 kr, og med testbilens noe større Active-utstyrspakke - som anbefales, den gir masse godis for pengene - begynner den på 203 700 kr. Stasjonsvogn koster veldig lite ekstra.

Vi ville nok valgt litt ekstra utstyr i stedet for DSG-girkassa, som koster deg 16 000 kr ekstra. Ekstrautstyret hos Skoda er nemlig svært fornuftig priset, og det er ikke dyrt å spesifisere opp bilen til er svært hyggelig nivå.

GTI: Med normalt understell, TSI-motoren og små hjul, oppfører Fabia seg nesten som en gammeldags GTI-bil.
GTI: Med normalt understell, TSI-motoren og små hjul, oppfører Fabia seg nesten som en gammeldags GTI-bil. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Miljø: 5

At den kvikke, morsomme bilen med sterk motor og automatgir bare skulle nøye seg med 0,61 liter bensin på mila, overrasket oss. Fabrikkens forbrukstall sier 0,53 l/mil, noe som gir 124 gram CO2 per kilometer. Nei, det er ingen revolusjon, men i forhold til hva man får av krefter her, er det respektabelt.

LEKEN: Det skal ikke så mye til før såpass små dekk mister festet. Men så lenge det hele skjer forutsigbart, ryddig og trygt, er det bare trivelig.
LEKEN: Det skal ikke så mye til før såpass små dekk mister festet. Men så lenge det hele skjer forutsigbart, ryddig og trygt, er det bare trivelig. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Denne saken ble første gang publisert 14/09 2010, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også