Mange nye elbiler vil lanseres iløpet av året. Noen fra utenlandske eller norske nisjeprodusenter, andre fra mer kjente merker.

Klikk deg inn til høyre for å se når din favoritt kommer, og om den er noe å satse på!

Videre kan du lese om bilbransjens utfordringer ved å gå fra stempelmotor til eldrift.

Vokser seg større

Til nå har man vært forsiktig med storsatsing av elbiler, da batterier og lademuligheter har hatt sine begrensninger.

I Italia, England, California og Israel har man lenge hatt større testprosjekter for å lære hvordan slik infrastruktur bør fungere og hva som skal til for å få det til å bli vellykket. I andre land, og også i Norge, har man startet ut med mindre elbilflåter operert av det offentlige eller bestemte aktører i næringslivet.

Ideen har hele tiden vært å teste teknologien og systemene i mindre skala før man satser stort.

Statsstøtten er brukt opp

Det er fortsatt uklart hvordan en eventuell ladeinfrastruktur vil se ut, og hvem som skal ta regningen. Frem til nyttår ga staten støtte til bygging og montering av ladestasjoner i Norge. Transnova, som er en statlig opprettet enhet som jobber for en mer miljøvennlig transportsektor, fikk 50 millioner til ladestasjoner.

En rekke uavhengige aktører søkte om støtte fra denne potten, og nå, et halvt år etter er kassa tom. Det holdt til 1500 ladepunkt rundt om i landet, men det trengs langt flere hvis det skal bli praktisk å ferdes med disse miljøbilene.

Power to the people

For å kunne hurtiglade må disse ladestasjonene være sterkstrømbaserte, og kunne håndtere flere biler samtidig. En problemstilling for produsentene blir å finne en felles ladekobling og en måte batteriene og ladestasjonene kommuniserer.

En felles kobling gjør at ladestasjonene blir mindre kompliserte, og forskjellig amperenivå i kablene må reguleres automatisk for å forhindre kortslutninger.

En annen løsning for mer miljøvennlig transport er å innføre et bildelingssystem, der man byttelåner bil på bestemte samlingsstasjoner. Hvordan dette skal fungere i praksis er ikke fastsatt, men flere storbyer har dette som prøveordning.

Forsinket revolusjon

Da Henry Ford skulle revolusjonere bilproduksjon på starten av 1900-tallet, var det kun tilfeldigheter som gjorde at verdens første masseproduserte bil, T-Forden, ikke ble en elbil.

Konseptet med eldrift har lenge vært et tema, men stempelmotoren og oljeindustrien har likevel dominert i omtrent 100 år. Nå er elbilene mer aktuelle enn noensinne, og mange aktører er klare med nye versjoner. Det norske markedet skal inntas, såvel som resten av verden.

Norge tilbake på kartet

Go-Green Holding er et norsk selskap som selger konverterte el-versjoner av fem forskjellige Fiat-modeller. De har solgt cirka 40 biler på landsbasis i 2009.

- Vi baserer salgsprognosene på offentlig sektor og næringslivet, sier sjefen i Go-Green Holding, Asbjørn Slørdal. - Disse sektorene er våre primærkunder, og det hele avhenger av dem.

Modellene er alt fra store varebiler og minubusser, via små lastebiler til personbiler. En personbil av typen Fiat 500/MicroVett koster ca 340.000 kroner. De lager også ladesystemer tilegnet bilene.

I Porsgrunn holder to andre aktører til. LCar, som samproduserer elbilen Maranello med India, og det noe større selskapet Miljøbil Grenland, som selv produserer batteriene til atter en Indisk konvertering.

Starter i Norge i sommer

- Vi starter produksjonen til sommeren, og vi vet at etterspørselen er stor, sier markedssjef Harald Meland i Miljøbil Grenland. Bilen tar utgangspunkt i Tata-modellen Vista, og sendes hit uten motor fra India.

Fordi indere kjører på venstresiden av veien, må blant annet ratt og pedaler flyttes, før de går i gang med å installere elmotor og batteripakke. Bilen blir en fullverdig familiebil, med plass til fire pluss bagasje, og rekkevidden er foreløpig mellom 150-200 kilometer. Prisen blir kr 275.000.

- Rekkevidden vil øke så snart vi får forbedret batteriene, sier Meland. Vi vil også produsere og selge bilene i Danmark, og etter hvert finne leverandører og utsalgssteder i disse to landene. Foreløpig har Miljøbil Grenland 30 ansatte.

De to største norske elbilprodusentene er Think og Elbil Norge. Think har hatt sine problemer, men er nå tilbake på veien. Elbil Norge bygge bilen Buddy frem til årsskiftet, og kommer med arvtageren MetroBuddy i januar '10. Buddysalget rundet omtrent 1000 biler (vel så mye til privatpersoner), og det ligger an til at dette vil øke i takt med at de ekspanderer til flere andre europeiske land i år.

Listen over de nyeste elbilene

Uansett hvordan hvert enkelt land/produsent løser ladeproblematikken, vil bilbransjen pøse på med elbiler fremover. Oppe til høyre er listen over noen av de viktigste av dem, og når de kommer på markedet.

Ta høyde for at pris og konkret lanseringsdato kan endres.

Utover disse 10 modellene, ventes det drøssevis av elbiler fra de store merkene. Audi, Mercedes, Renault, Citroën, Volvo, Honda og Toyota har alle prosjekter på gang. Om de kan enes om en felles ladeløsning gjenstår å se.

Se også denne pdf-en over hvilke andre nisjeaktører som produserer elbiler, og hvor man kan få kjøpt dem. Modellrekken starter på side 6. (Nedover i lista blir bilene mildt sagt kreative i både utforming og navngivning...)

Mercedes aklasse elbil=

MERCEDES-BENZ: har også en miljøplan. To el- og en fuel-cell-versjon basert på A-klassen kommer snart. © Haakon Førde

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!