3500 km med Volvo XC60 T6 AWD, 2014

En Volvo med overflod av alt

Her har du en Volvo som kan ta opp kampen med det ypperste blant prestisje SUV-er.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Forbløffende rask

+ Svært høyt komfortnivå

+ Praktisk karosseri

+ Solid kvalitetsfølelse

+ Fine veiegenskaper

- Koster sine kroner

- Knappeflora i midtkonsoll

Alt er ikke helt som det skal være bak rattet i vår Volvo XC60. Det er noe som mangler, og vi vet godt hva det er.

I alle XC60 vi har kjørt på test siden modellen kom på markedet høsten 2008, har den femsylindrede dieselmotoren knurret og brummet under panseret.

Med litt godvilje kan man kalle det et «karakteristisk lydbilde». Nå er det helt borte.

Det ville bli feil å si at vi savner det. Ikke nødvendigvis fordi vi ikke liker det, men fordi erstatningen er så mye, mye bedre. Og det gjør ting med kjøreopplevelsen, det flytter Volvo XC60 inn på helt andre områder enn bilen normalt sett befinner seg. Til vår overraskelse takler den det helt utmerket.

Bokstav- og tallkombinasjonen på hekken er uhyre sjelden i norsk sammenheng. «T6 AWD» signaliserer i korte trekk at du kjører en av de dyreste bilene Volvo har i prislisten sin, 949 900 kroner, før du laster opp med utstyr. Vår testbil bikker 1,1 millioner.

SLUKER MIL: Volvo XC60 T6 AWD er en av de beste langtursbilene vi har testet.

SLUKER MIL: Volvo XC60 T6 AWD er en av de beste langtursbilene vi har testet. Foto: Terje Bjørnsen

Og nei, dette handler ikke om Volvos nye, toliters firesylindrede motor. Du kan få den 306 hk sterke nyheten i XC60 - for forvirrings skyld også den med T6-betegnelse, men bare i kombinasjon med forhjulsdrift.

Ikke bare BMW som kan

Vil du ha XC60 med 4WD, er du i likhet med øvrige Volvo-modeller med 4WD henvist til eldre fem- og sekssylindrede motorer, inntil modellene kommer i ferske versjoner på Volvos skalerbare produktplattform (SPA).

Nye Volvo XC90 er straks på veien i Norge, og første modell på SPA, mens ny XC60 er lenger unna.

Tekniske data

Volvo XC60 T6 AWD

  • Motor, cm3: 2953
  • Effekt, hk ved o/min: 304/5700
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 440/2100
  • Egenvekt, kg: 1812
  • Tilhengervekt, kg: 2000/750
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 464/189/171
  • Bagasjerom, liter: 490-1450
  • Standard dekkdimensjon: 235/60-18 H
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 1,07
  • CO2-utslipp, g/km: 249
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 6,9
  • Toppfart, km/t: 210
  • Pris fra, kr: 950 000
  • Pris testbil, kr: 1 120 000

I kombinasjon med AWD er det treliters rekkesekser med turbo som gjelder. Selv om det ikke er den ferskeste motoren i Volvodisken, har den utvilsomt lenge igjen på holdbarhetsdato. Det er ikke noe å utsette på forflytningsevnen: 304 hk har vi nevnt, mens et svært solid dreiemoment på 440 Nm mellom 2100-4200 o/m er det du gleder deg mest over til daglig. Sammen med lydbildet, selvfølgelig.

Vi har lenge trodd at BMW var de eneste som kunne få rekkeseksere til å klinge, men Volvo har tilsynelatende gjort mye bra siden vi sist kjørte en sekser i Volvo tilbake i 2007.

Stilen er mer tilbakeholden, men selv med de små gasspådragene som trengs for å holde følge i trafikken, får du en fin mekanisk klang forut, kombinert med en forsiktig, men passe dyp bass fra eksosanlegget bak.

FLOTT NATUR: Småtindan sør for Saltstraumen er et av mange flotte fjellpartier langs Kystriksveien.

FLOTT NATUR: Småtindan sør for Saltstraumen er et av mange flotte fjellpartier langs Kystriksveien. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Ordentlig spark i skinka

Når vi tar av sørover mellom Bodø og Fauske på kystriksveien mot Brønnøysund, har vi allerede tilbakelagt 1500 kilometer med Volvo XC60 T6 AWD på noen av de fineste veiene landet kan by på. Derfor gir vi bare halv gass når en småtreg bobil skal passeres i en motbakke.

Testdata

Volvo XC60 T6 AWD

  • 60-100 km/t, 4. gir: 5,6
  • 60-100 km/t, 5. gir: 8,3
  • 60-100 km/t, kickdown: 3,2
  • 80-120 km/t, 5. gir: 8,0
  • 80-120 km/t, 6. gir: 11,3
  • 80-120 km/t, kickdown: 4,0
  • Støy tomgang, dBA: 39,9
  • Støy 50 km/t, dBA: 59,8
  • Støy 80 km/t, dBA: 63,8
  • Støy 100 km/t, dBA: 66,4
  • Testforbruk, l/mil: 0,88

Første gang du sjekker ut hva som bor i Volvo XC60, får du nemlig ordentlig bakoversveis.

Jo da, vi kan lese spesifikasjoner, men likevel - du får et skikkelig spark i skinka. T6-en stormer frem som om den har kastet i seg et helt medisinskap med steroider.

Når vi sjekker testresultatene mot andre spreke SUV-er, skjønner vi hvorfor en fullgass-blås kjennes ut som den er hentet fra Star Trek.

Det er nemlig bare Mercedes-Benz ML 63 AMG som har gått vesentlig raskere, mens andre brumlebasser som eksempelvis VW Touareg V8 TDI må se seg spurtslått av denne Volvo-en.

Hadde du spurt oss tidligere om det fantes en XC60 som holder følge med en BMW M550d xDrive Touring i forbikjøringsakselerasjon, ville svaret vært nei. Men nå vet vi at riktig svar er ja...

VELLYD: Både innvendig og utvendig sørger den sekssylindrete turbomotoren for nydelig lydbilde.

VELLYD: Både innvendig og utvendig sørger den sekssylindrete turbomotoren for nydelig lydbilde. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Etterpå er det spakt med bedehuskaffe

Derfor er det ytterst sjelden vi benytter oss av etterbrenneren i vanlig trafikk. Følelsen av en helt uanstrengt, sugende kraftstrøm, uten at du har vært i bunnen av skattekisten, virker berusende og avhengighetsskapende. Har du først smakt på det sterke, virker det usigelig spakt å gå tilbake til tynn bedehuskaffe.

Kystriksveien bukter seg, synker og stiger gjennom fantastisk landskap. Her kommer T6 AWD-versjonen virkelig til sin rett. Vi vipper girspaken over i manuell, og bruker ratthendlene til å gire.

I motsetning til åttetrinnsautomaten til de nye motorene, må du klare deg med sekstrinns her. Med masse dreiemoment og effekt over et bredt turtallsområde går det fint.

Vi kunne vært dovne og klart oss med 5. gir 90 % av tiden, men gleden over motorlyd og kraftutvikling gjør at vi ofte bruker 3. og 4. gir inn og ut av svingene. Det blir en herlig flyt over kjøringen, som ikke bare skyldes motorkraften.

HØY C: Four-C chassis gjør at du kan velge mellom tre ulike innstillinger for understellet.

HØY C: Four-C chassis gjør at du kan velge mellom tre ulike innstillinger for understellet. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Velg kjørefølelsen selv

Vår testbil har et Four-C chassis med valg mellom comfort, sport og advanced, der hver støtdemper kan justeres inntil 500 ganger per sekund. Kombinert med fete Pirelli Scorpion Zero i dimensjon 255/45-20 og hastighetsavhengig styreassistanse, har du solid veigrep.

På svingete veier og med inspirert kjøring, foretrekker vi advanced, det mest sportslige oppsettet. Da krenger XC60 lite og du får den beste kontakten med veien.

Med drøyt 1,8 tonn er ikke bilen blant de mest overvektige SUV-modellene, men går du aktivt inn i svingene, merker du selvsagt at du kjører høyere og tyngre redskap enn en sportslig stasjonsvogn.

Volvos understellsoppsett minner oss i tillegg mer om Jaguar og Lexus, enn BMW og Audi. Komfortinnstillingen gir US-light-følelse, der bilen svever over dårlig asfalt, men fort blir svampete og upresis i svinger.

Sport er en mellomting av de to ytterpunktene, men selv i advanced-innstilling beholder XC60 en brukbar fjæringskomfort, slik at du ikke føler du må bytte innstilling straks et svingete parti er unnagjort.

KLASSE: Volvo er kjent for sine nydelige seter, og i R-versjonen av XC60 finner du noen av de aller beste.

KLASSE: Volvo er kjent for sine nydelige seter, og i R-versjonen av XC60 finner du noen av de aller beste. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Savner seteventilasjon

Vi vet fra før av at lange dagsetapper er en av styrkene til Volvo XC60. Bilen har R-design pakke med tilhørende sportsseter, kombinert med en lekker, om ikke spesielt praktisk fargepalett i lyst skinn, paneler og tepper.

Setene er en historie for seg; de følger opp inntrykket fra drivlinje og understell helt perfekt. Komfort er prioritert, samtidig har du sidestøtte og polstring som holder deg på plass de gangene godfølelsen tar overhånd.

Skal vi være riktig grinebiterske av oss, og det skal man jo til 1,1 million, savner vi seteventilasjon på utstyrslisten. Vi er jo tross alt på tur i nordnorsk sommer, og da er det som kjent alltid 30 varmegrader ute.

KNAPPEFLORA: Interiøret er pent, men i en verden der berøringsskjermer overtar betjeningen, er alle knappene en påminnelse om at XC60 har vært med en stund.

KNAPPEFLORA: Interiøret er pent, men i en verden der berøringsskjermer overtar betjeningen, er alle knappene en påminnelse om at XC60 har vært med en stund. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

I godt selskap

Volvo har vært nesten BMW-flinke til å modernisere XC60, uten at bilen ser ut som en falmende Hollywood-stjerne med stadig økende budsjett til Botox og plastikkirurger.

Etter mindre endringer i 2011, fikk den en vellykket oppgradering i 2013, med strammere utvendig design, et lunere interiør og mer moderne teknikk- og utstyrsløsninger.

Dermed kommer aldri den snikende følelse av at du kjører en bil som tross alt har fått seks år på baken.

Som en stor bonus på komfortsiden er XC60 en av de best støyisolerte bilene vi har testet. Selv med de store hjulene, måler vi beskjedne 66,4 dBA i 100 km/t.

Bare tre biler har gjort det bedre på sommerdekk i våre tester: Jaguar XJ, Lexus LS 600h og VW Touareg. Det kaller vi godt selskap.

På andre områder hevder den seg godt, også målt mot prestisjekandidater som BMW X3 og Audi Q5.

Kvalitetsfølelsen er solid, plassforholdene gode og med faceliften er også førermiljøet - med ett unntak - av moderne standard:

Den knappetunge betjeningen i midtkonsollen blir nemlig for omstendelig, noe Volvo indirekte innrømmer. I nye Volvo XC 90 er det en i hovedsak skjermbasert betjeningsløsning.

PÅ FJORDEN: Seks fergeturer blir på vår ferd langs Kystriksveien. Den timelange turen mellom Jektvik og Kilboghavn er en av de fineste.

PÅ FJORDEN: Seks fergeturer blir på vår ferd langs Kystriksveien. Den timelange turen mellom Jektvik og Kilboghavn er en av de fineste. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Tar noen omveier

Vi ruller inn i Brønnøysund, kikker på det fantastiske kystlandskapet over broa mot Hatten, før vi lar XC60 få hvile for kvelden. I morgen har vi snaut 90 mil til Oslo og ser allerede frem mot det flotte veistykket til E6 ved Grong.

Derfra er det laaaang transportetappe mellom bobiler, campingvogner, ATM-bokser og laserpistoler. Ellers kanskje ikke:

Vi kan ta av ved Stjørdal, eller ved Støren, eller ved Dovre. Da kan vi velge helt andre og mye morsommere veier. Ja vel, det tar kanskje en time eller to ekstra, men det er vårt største kompliment til Volvo XC60 T6 AWD: Det er sjelden vi kjører en SUV som frister oss til å ta den lange veien hjem.

Konklusjon:

Volvo XC60 T6 AWD er ikke sportslig som en BMW- eller Porsche-SUV. Ikke prangende som en Mercedes eller Audi. I stedet er den diskret, luksuriøs, kompetent, komfortabel og uforskammet rask.

Ja da, ja da - vi vet at bensinmotorer, med masse sylindre, stort volum og turbolader på toppen er like utrydningstruet og museumsklare som Tyrannosaurus Rex.

Men du verden, for Volvo XC60 T6 AWD rydder vi gjerne en fremtidig plass i museet og nyter arten så den lenge den er i live.

T-REX: Kanskje utrydningstruet, men du verden hvordan en kraftig bensinsekser med turbo biter fra seg mens den er i live.

T-REX: Kanskje utrydningstruet, men du verden hvordan en kraftig bensinsekser med turbo biter fra seg mens den er i live. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Spesifikasjoner

Produsent Volvo
Pris 950000

Konklusjon

Vår karakter

Se flere saker fra: Kompakt-SUV-er Se flere saker fra: Vi har testet de 20 mest solgte bilene i Norge
Grønn SUV på lystgass

Audi Q5 hybrid quattro, 2012

Grønn SUV på lystgass
Familie-SUV-en

Test: Audi Q5 2,0 TDI 177 Quattro S tronic, 2013

Familie-SUV-en
Veil. pris: 805000

Jåle-SUV fra BMW

Test: BMW X4 xDrive 30d, 2014

Jåle-SUV fra BMW
Veil. pris: 997440

Den beste SUV-en fra BMW

BMW X3 xDrive 30d 2013

Den beste SUV-en fra BMW
Går stillere med ny motor

Test: BMW X3 xDrive20d aut., 2014

Går stillere med ny motor
Veil. pris: 572200

Henger fortsatt godt med i toppen

BMW X3 xDrive 20d 2013

Henger fortsatt godt med i toppen
Derfor er dette en favoritt-SUV

Test: BMW X3 xDrive20d aut. 190 hk, 2015

Derfor er dette en favoritt-SUV
Veil. pris: 586100

Nå er den fornuftig også

Test: Ford Kuga 2,0 TDCi Powershift

Nå er den fornuftig også
Veil. pris: 403500

Vi fatter ikke hvorfor den er så dyr

Test: Honda CR-V 2,2 i-DTEC aut, 2013

Vi fatter ikke hvorfor den er så dyr
Honda svinger tryllestaven

Test: Honda CR-V 1,6 i-DTEC 160 hk automat, 2015

Honda svinger tryllestaven
Veil. pris: 508 000

Blant de gjerrigste SUV-ene

Test: Honda CR-V 2,2 i-DTEC, 2012

Blant de gjerrigste SUV-ene
Veil. pris: 401000

Ypper til kamp

Test: Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi-R Premium, 2012

Ypper til kamp
Veil. pris: 644550

En SUV utenom det vanlige

Jeep Cherokee 2,0 MJD 170 hk automat, 2014

En SUV utenom det vanlige
Veil. pris: 644000

Tøffere enn du tror

Jeep Renegade 2,0 MJD 140 hk, 2015

Tøffere enn du tror
Veil. pris: 389 900

Utstyrsbombe for familien

Test: Kia Sorento Exclusive 2,2 CRDi aut., 2015

Utstyrsbombe for familien
Veil. pris: 733300

Sikkert SUV-kjøp

Kia Sportage 2,0 CRDi 4WD, 2014

Sikkert SUV-kjøp
Veil. pris: 356900

Duger til alt!

Test: Land Rover Discovery Sport SD4 HSE Luxury, 2015

Duger til alt!
Veil. pris: 846500

Nå kan du få status-SUV til lavere pris

Test: Lexus NX 300h, 2015

Nå kan du få status-SUV til lavere pris
Veil. pris: 670600

Kan spare deg for 250 000 kroner

3000 km med Mazda CX-5 2,2d 175 hk, 2014

Kan spare deg for 250 000 kroner
Veil. pris: 460500

Dette må bli en suksess

Test: Mazda CX-5 2,2d 2012

Dette må bli en suksess
Innfrir på alle viktige punkter

Test: Mazda CX-5 2,5 AWD Optimum, 2015

Innfrir på alle viktige punkter
Veil. pris: 465 000

Dette blir en SUV-slager

Test: Mazda CX-5 2,0 4x4, 2012-modell

Dette blir en SUV-slager
Veil. pris: 351600

Komforten er helt suveren

Test: Mercedes-Benz GLK 220 CDI 4Matic, 2012

Komforten er helt suveren
Veil. pris: 700000

Mercedes treffer midt i jåle-SUV-blinken

Test: Mercedes-Benz 220d 4Matic aut., 2015

Mercedes treffer midt i jåle-SUV-blinken
Veil. pris: 585000

Over 600 har bestilt, vi skjønner dem godt

Test: Mitsubishi Outlander PHEV, 2014

Over 600 har bestilt, vi skjønner dem godt
Veil. pris: 459900

Den beste Mitsubishi Outlander

Mitsubishi Outlander 2,2 DI-D automat, 2013

Den beste Mitsubishi Outlander
Den nye hyttebilen

Mitsubishi Outlander 2,2-150 DI-D, 2012

Den nye hyttebilen
Ur-SUV-en har blitt moderne

Test: Nissan X-Trail 1,6 dCi 130 hk 4WD Tekna, 2014

Ur-SUV-en har blitt moderne
Veil. pris: 400000

Lite bil for pengene

Peugeot 4008 1,8 e-HDi 150 hk, 2012

Lite bil for pengene
Den barskeste familie-SUV-en

Subaru Forester 2,0D, 2013

Den barskeste familie-SUV-en
Her får du rimelig firehjulsdrift

Test: Suzuki Vitara 1,6 DDiS SportTech, 2015

Her får du rimelig firehjulsdrift
Veil. pris: 324900

RAV4 er blitt familie-SUV-en

Toyota RAV4 2,2 D-4D, 2013

RAV4 er blitt familie-SUV-en
Mye billigere, men ikke dårligere

Test: Toyota RAV4 2,0 D-4D 4WD, 2014

Mye billigere, men ikke dårligere
Veil. pris: 369000

En Volvo med overflod av alt

3500 km med Volvo XC60 T6 AWD, 2014

En Volvo med overflod av alt
Veil. pris: 950000

Bilene nordmenn elsker

Test: Mazda CX-5, Peugeot 4008 og VW Tiguan

Bilene nordmenn elsker

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag