Kort sagt:

+ Kraftig og kultivert motor

+ Svært gode ytelser

+ Meget god komfort

+ God plass


- Høy pris

- Høyt forbruk

De fleste store SUVer som selges i Norge klarer seg utmerket godt med standardmotor. For de fleste modellene dreier det seg om treliters sekssylindrete turbodieseler med 204 til 265 hk. Den nye Mercedes ML klarer seg sågar med en 2,15-liter i sin basisutgave.

Men det er ikke alltid at standardmotorer er godt nok for alle. Og mange av de store SUV-modellene har ytelsessterke motoralternativer. BMW X6 ActiveHybrid med 485 hk er den aller sterkeste vi har testet, godt fulgt av den 380 hk sterke VW Touareg Hybrid.

Men om den 4,2-liters store V8-diesel en mangler noen hester på å matche de to bensinhybridene i ren effekt, kan den skilte med et voldsomt dreiemoment: 800 Nm er godt og vel tre ganger så mye som i en vanlig kompaktbil.

Kjøreegenskaper: 5

VW Touareg er stor og tung. Likevel imponerer den på glatte vinterveier med å være ukomplisert og morsom. Med 2,3 tonn under baken er det ikke en bil du stuper hodeløst inn i svingene med, men vi er gledelig overrasket over hvor fint bilen styrer inn i svingene og hvor gode tilbakemeldinger du får gjennom rattet.

Med litt engasjert rattbruk og forsiktig bruk av det massive dreiemomentet er det fullt mulig å få bilen til å drifte kontrollert før ESP-systemet synes du blir vel dristig. Det slår inn relativt markert, men vi vil heller ha det slik enn en gigant-SUV som skrenser rundt tilsynelatende uten kontroll.

Vi har tidligere kjørt treliters versjonen av VW Touareg på sommerføre og er godt fornøyd med balansen og kjøresikkerhet også på tørre veier.

VW Touareg V8 TDI 2011=

MUSKELMOTOR: En ordentlig dunderdiesel setter skikkelig fart på VW Touareg V8 TDI © Terje Bjørnsen

TESTDATA

60-100 KM/T, 4. GIR: 4,3

60-100 KM/T, 5. GIR: 5,2

60-100 KM/T, KICKDOWN: 3,5

80-120 KM/T, 4. GIR: 4,3

80-120 KM/T, 5. GIR: 4,9

80-120 KM/T, 6. GIR: 6,4

80-120 KM/T, KICKDOWN: 4,3

STØY TOMGANG, dBA: 43,2

STØY 50 KM/T, dBA: 57,8

STØY 80 KM/T, dBA: 61,6

STØY 100 KM/T, dBA: 64,4

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,94

Motor: 6

Den 4,2-liters V8-dieselen er et imponerende byggverk. Vi har tidligere kjørt den i Audi A8 4,2 TDI, men de 340 hestene og dreiemomentet på 800 Nm gjør nesten større inntrykk i VW Touareg.

V8-buldringen er alltid hørbar opp til 40-50 km/t og setter en nydelig lydkulisse når du gir gass.

Kombinasjonen med åttetrinns automatgir gjør at du får det maksimale ut av drivverket til enhver tid. Det blir rett og slett ikke så mye bedre enn dette.

Ytelser: 6

Det kjennes helt uvirkelig når du slipper alle kreftene fri. En så stor og tung bil bruker gjerne litt tid på å komme i gang.

VW Touareg kjennes ut som en jumbojet med etterbrennere. Her går det som en kule fra start.

Vi har nylig kåret årets raskeste biler blant de 100 bilene vi kjørte på test i 2011, og det er vel ganske betegnende at VW Touareg V8 TDI blander seg inn i tetsjiktet.

Med kjappeste resultat fra 60-100 km/t på 3,5 sekunder og 4,3 sekunder fra 80-120 km/t har du krefter i overflod.

Dermed er den også marginalt raskere enn hybridversjonen som har til sammen 380 hk å rutte med.

I praksis betyr det at kun et lett trykk på høyrefoten slipper ut nok damp til å løse de fleste situasjoner. Det er sjelden full gass føles påkrevet med et slikt kraftverk under panseret.

VW Touareg V8 TDI 2011=

STILIG: VW Touareg slåss med prestisjemerker som BMW og Mercedes, men holder fint stand innvendig. © Terje Bjørnsen

TEKNISKE DATA

MOTOR, CM3: 4134

EFFEKT, HK VED O/MIN: 340/4000

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 800/1750-2750

EGENVEKT, KG: 2297

TILHENGERVEKT, KG: 3500/750

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 480/194/173

BAGASJEROM, LITER: 580-1642

STANDARD DEKKDIMENSJON: 255/55-18 W

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,91

CO2-UTSLIPP, G/KM: 239

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 5,8

TOPPFART, KM/T: 242

PRIS FRA, KR: 1 375 270

PRIS TESTBIL, KR: 1 582 220

Eksteriør: 4

VW Touareg er blitt mer kantete i fasongen enn forgjengeren, men ser harmonisk ut og skjuler sine store dimensjoner bra.

Den er ikke spesielt oppsiktsvekkende eller prangende, men det kan faktisk passe bra for en del av de som kjøper stor SUV.

Interiør: 5

Store SUV-modeller er ikke kjent for å være de mest plasseffektive bilene på markedet. Men med sine relativt rette linjer og store dimensjoner er VW Touareg blant de beste.

Selv med testbilens dominerende soltak i glass er takhøyden tilstrekkelig, mens det er storbildimensjoner over bredde og benplass både foran og bak.

Riktignok taper VW Touareg rundt 20 cm på lengden i bagasjerommet sammenlignet med for eksempel Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro.

Til gjengjeld er den litt høyere under taket og under bagasjeromstrekket enn en typisk stasjonsvogn.

Kvalitetsmessig gir bilen et greit inntrykk og VW har gjort seg flid med at instrumentbord og betjening skal se minst like kostbart ut som i mer prestisjetunge modeller som BMW X5.

VW Touareg V8 TDI 2011=

LUFTFJÆRING: Variabel bakkeklaring og ulike fjæringsoppsett gjør VW Touareg til en allsidig SUV. © Terje Bjørnsen

Komfort: 6

Med luftfjæring på plass har VW Touareg en fenomenal fjæringskomfort. Det gjelder på alt fra rumperistende holkeføre til de mest terroriserende fartsdumper.

Du bare sklir over små og store ujevnheter uten at understellet gjør noe nummer ut av det.

I tillegg er støykomforten utmerket, V8-lyden er som øresmør og i 100 km/t på vinterdekk er støynivået svært beskjedne 64 dBA.

Legg til nydelige sportsseter i vår R-versjon og du kan knapt ha det mer behagelig selv med dårlig norsk veistandard.

Sikkerhet: 4

VW Touareg av denne generasjonen er ikke testet av EuroNCAP men forgjengeren gjorde en bra figur.

Vi tviler ikke på at nye Touareg holder en god sikkerhetsstandard i klassen. I tillegg har den alt viktig sikkerhetsutstyr på plass.

Pris/utstyr: 2

Det er selvsagt en stor bakside med VW Touareg V8 TDI. Med en startpris på 1 380 000 kroner koster den skjorta.

Om du som på testbilen legger på 200 000 kroner i utstyr spiller liksom ikke så stor rolle. På den positive siden får du i alle fall en svært velutstyrt bil til denne prisen.

Avstanden til de to treliters dieselversjonene på 204 og 245 hk blir på godt over halvmillionen og da sier det seg selv at V8-opplevelsen blir svært kostbar.

Du behøver neppe være siviløkonom for å skjønne du trenger en velvoksen bankkonto for å takle verditapet.

VW Touareg V8 TDI 2011=

R-LINE: Sportsseter i skinn sørger for utmerket sittekomfort © Terje Bjørnsen

Miljø: 3

VW oppgir et normforbruk i EU-miksen på 0,91 l/mil og et CO2-utslipp på 239 g/km. Det er relativt ærlige tall, siden vårt testforbruk havner på 0,94 l/mil.

Sett ut fra biltype og ytelser er ikke det ille, men er absolutt på den tørste siden i dagens bilverden.

Forbruket er for øvrig nøyaktig det samme som vi oppnådde med hybridversjonen, og ikke mye dårligere enn de 0,88 l/mil vi brukte med treliters diesel på 245 hk.

Konklusjon: 4

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført.

Hvis du først skal kjøpe deg en dunder-SUV med alt av motor og utstyr, kan du like gjerne velge en VW Touareg V8 TDI i denne pris- og motordivisjonen.

Den kiler deg på alle de rette stedene og lever til de grader opp til forventningene når det gjelder ytelser og veiegenskaper på glatt føre.

Samtidig som du undertegner kontrakten kan du også hive fornuften ut av vinduet. Tross alt er selv ikke slike krefter verdt like mye penger som det koster ekstra i forhold til den allerede spreke trelitersversjonen.

Les mer

Her er alle bilnyhetene i 2012

Ti bruktbilvinnere for vinterføre

Spar 100 000 på denne SUVen

VW Touareg V8 TDI 2011=

LETTKJØRT: Tross høy vekt er VW Touareg presis og forutsigbar på glatt føre. © Terje Bjørnsen

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!