Da Volvo XC90 kom på markedet sent i 2002 som 2003-modell, var fortsatt SUV noe for de spesielt interesserte. Bilen var ikke billig, men Volvos brede appell og mer folkelige image gjorde det mer spiselig med diger SUV.

Allerede da Vi Menn Bil testet Volvo XC90 mot de viktigste konkurrentene i januar 2003, var det klart hvilke egenskaper som skulle gjøre bilen til en stor salgssuksess: Det var blant annet det store plasstilbudet som fristet. Volvo XC90 har stor bagasjeplass og svært baksete som femseter.

Slutt på knappemylder

Volvo XC90 er jevnlig blitt pyntet på siden lanseringen i 2002, men på tampen av året kommer en helt ny XC90. Volvo har sluppet de første bildene, som foreløpig kun viser bilen innvendig. Bildene viser et mer minimalistisk interiør sammenlignet med dagens versjon. Blant våre ankepunkter mot Volvo-modellene vi har testet de seneste året har vært mylderet av knapper.

Men nå blir det endring. Dashbordet og midtkonsollen i nye XC90 er nærmest renset for knapper og erstattet av en stor berøringsskjerm, akkurat som illustrert med konseptet Volvo Concept Estate.

XC90 kommer som syvseter og tredje seterad skal ha klasseledende komfort, ifølge Volvo. Det skal være mulig for andre enn små barn å ha det komfortabelt i den bakerste seteraden. Komforten skal være akseptabel for personer som er opptil 170 cm lange.

=

LITE KNAPPER: Nye Volvo XC90. FOTO: Volvo

Klimaanlegg for alle seterader

Nye XC90 kan fås med firesoners klimaanlegg med individuelle innstillinger for alle passasjerene i for- og baksete. Bilen kan også utstyres med et eget klimaanlegg for tredje seterad. Om det blir standard vil avhenge av markedet

- Produksjonen av nye XC90 starter ved årsskifte i Gøteborg, sier Rune Gutteberg, informasjonssjef i Volvo Norge.

- Vi regner med at de første bilene blir klare for Norge tidlig 2015.

Les også:

Test: Ny motor gjør Volvo bedre

Sjekk om bilen din er omfattet av de nye dekkreglene

Her finner du alt vi har skrevet om SUV

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!