Mitsubishi har hatt stor suksess med den ladbare versjonen av Outlander. Siden de første bilene ankom i januar i år er det nå solgt over 1200 eksemplarer av Outlander PHEV i Norge.

Bilen er utstyrt med en batteripakke for fremdrift på 12 kWh, to elektriske motorer på 60 kW hver. Bensinmotoren yter bare 121 hestekrefter, men de to elmotorene bidrar med 82 hestekrefter hver. Kreftene kan ikke legges sammen da de er tilgjengelige deler av turtallsregisteret, men totaleffekten er solide 202 hestekrefter. De to elmotorene er plassert på henholdsvis for- og bakaksel noe som gir firehjulsdrift ved behov.

Fremdriftskilden i Outlander PHEV er med andre ord spennende, en beskrivelse det er vanskelig å bruke om designen på bilen. Men nå kan det bli en endring på akkurat det området.

Litt større en Outlander

På bilutstillingen i Paris viser Mitsubishi frem Concept-S, som viser en langt mer spennende Outlander hva gjelder utseende. I likhet med PHEV-versjonen er den ladbar. Konseptet hinter om hva Mitsubishi har i gjære i tiden fremover, både innen interiør- og eksteriørdesign. Nye ytelser innen firehjulsdrift og fremkommelighet er også ventet.

Concept-S er 4,760 meter lang, 1,840 meter bred og 1,7 meter høy, noe som betyr at det er noe større enn dagens Outlander som har målene 4,66/1,80/1,67 meter.

=

SPENSTIG UTSEENDET: Slik kan Mitsubishi Outlander bli seende ut. FOTO: Mitsubishi

=

NESTE SOMMER: Honda HR-V © FOTO: Max Earey

160 hesters CR-V og HR-V

Honda CR-V får et facelift og kommer samtidig med en ny dieselmotor som erstatter 2.2 i-DTEC. Den nye dieselmotoren blir tilgjengelig på CR-V med firehjulsdrift. Motoren er på 1,6 liter, og yter 160 hk og 350 Nm. Vi har tidligere testet CR-V med 1,6-liter på 120 hk, som er blant de gjerrigste motorene vi har testet.

I kombinasjon med sekstrinns manuell girkasse er CO2-utslippet 160-hesteren oppgitt til 130 g/km. Motoren kan også fås med nitrinns automatgir. Da øker CO2-utslippet til 135 g/km.

Kjent modellnavn tilbake

Markedet for små SUV-er er i kraftig vekst i Europa, og Honda vil ha en del av denne kaka. Bilprodusenten har derfor børstet støv av HR-V-navnet og satt det på en liten forhjulsdrevet SUV som er ventet til sommeren neste år.

HR-V kommer med enten 1,5-liters i-VTEC bensinmotor eller 1,6-liters i-DTEC diesel.

Vist=

FACELIFT: Honda CR-V. Kommer nå også med 160-hesters diesel. © FOTO: Paul Harmer

=

KOMMER: Suzuki Vitara. © FOTO: Max Earey

Henter frem Vitara igjen

Også Suzuki har hentet frem en kjent modellbetegnelse som ble brukt for første gang for 25 år siden, også den gangen på en liten SUV. Nye Vitara er basert på konseptet iV-4 som ble vist frem på Frankfurt-messen i fjor.

Vitara kommer med høy bakkeklaring og forhjulsdrift, men kan fås med Allgrip-firehjulsdrift hentet fra Suzuki SX4 S-Cross. Den blir tilgjengelig med de samme motorene som Suzuki SX4 S-Cross, noe som betyr 1,6-liters bensin eller 1,6-liters DDiS-motor.

Vitara er ventet til Norge i løpet av første kvartal 2015

=

KOMMER: Suzuki Vitara. FOTO: Newspress © Max Earey

=

OFFROADER: Land Rover Discovery Sport. © FOTO: Dom Romney

By og land - hand i hand

Land Rover Discovery Sport erstatter Freelander, som ikke ble en stor slager i Norge. Disco Sport låner åpenbart designelementer fra Range Rover Evoque, men er større og kan fås med sju seter.

Land Rover har laget firehjulstrekkere med høy bakkeklaring siden 1948, og terrengegenskaper er står høyt i kurs. Discovery Sport er intet unntak. Den kommer med Terrain Response-systemet som gjør at bilens oppsett tilpasser seg underlaget, og den kan vade 60 centimeter dypt.

Som første SUV har den fotgjenger-airbag, og autobrems er på plass. Skjermen på dashbordet er åtte tommer stor, og bilen kan fås med head up-display. Den kommer også med hele fire 12V-uttak og seks USB-punkter.

Land Rover har ennå ikke røpet noe om motorer i Disco Sport, men den kan fås med nitrinns automatgir. I Europa er den mest interessante motoren en 2,2-litersdiesel med 190 hk. I Evoque kommer denne motoren også i en versjon med 150 hk.

=

DISCO: Land Rover Discovery Sport erstatter Freelander. © FOTO: Nick Dimbleby

=

KOMMER: Jeep Renegade © FOTO: Jeep

Liten tøffing

Også Jeep vil ha en bit av det stadig voksende markedet for små SUV-er. Og med den vesle Fiat-baserte SUV-en Renegade satser Jeep på å ta markedsandeler. Men i motsetning til flesteparten av de andre modellene i dette segmentet er Renegade en fullblods firehjulstrekker.

Som storebror Jeep Cherokee kommer Renegade i Trailhawk-versjon, med lavserie, terrengprogrammer, høyere bakkeklaring og hill descent-funksjon.

Renegade kommer med hele 16 ulike drivlinjekombinasjoner, og kan i likhet med Cherokee fås med nitrinns automatgir.

=

LITEN SUV: I motsetning til de fleste konkurrentene i mini-SUV-segmentet er Renegade en fullblods firehjulstrekker. FOTO: Jeep

=

CROSSOVER: Fiat 500X. © FOTO: MAXSAROTTO

Crossover i to versjoner

På samme plattform som Jeep Renegade kommer Fiat 500X som er mer en crossover enn en SUV. Den lanseres i to versjoner, en urban utgave og en mer rural (?) utgave. Den betyr antakelig at sistnevnte versjon vil ha mer SUV-stæsj, som lister og skliplater, enn byversjonen.

Når det gjelder overføring er det snakk om tre alternativer, manuell, nitrinns automat eller en twin-clutch sekstrinns automat, altså en dobbelkløtsj omtrent som DSG-kassen til VW. 500X kan fås med trekk på bare forhjulene, firehjulsdrift eller forhjulsdrift med hva Fiat kaller Traction Plus-oppsett.

Både bensin- og dieselmotorer står på programmet. Bensinmotorene har volumer fra 1,4-liter til 2,4-liter - med et hk-spenn fra 120 til 184 hk. I dieselutvalget finner vi 1,3-liters MultiJet II med 95 hk, samt 2,0-liters MultiJet II med 140 hk, i kombinasjon med fem- eller sekstrinn manuelt gir og firehjulstrekk.

Luksuriøs Ford-SUV

På tampen av året er Ford Edge ventet til Norge. Første generasjon av Edge ble lansert i Nord-Amerika i 2007, og er i dag en storselger i sin klasse i Nord-Amerika. Edge oppnådde rekordsalg i 2013 med nesten 150 000 solgte i USA og Canada.

=

X-FAKTOR: Crossoveren Fiat 500X kommer i to versjoner. © FOTO: MAXSAROTTO

=

=

I Europa vil Ford tilby Edge med to versjoner av Fords 2,0-liters Duratorq TDCi dieselmotor:

* En versjon med 180 hk som har et dreiemoment på 400 Nm. Med 6-trinns manuell girkasse er utslippet beregnet til 149 g/km.

* En versjon med 210 hk som har et dreiemoment på 450 Nm. Med 6-trinns PowerShift automat girkasse (med girhendler på rattet) er utslippet beregnet til 159 g/km CO2.

Edge kommer med adaptiv styring som kontinuerlig endrer utvekslingen i styringen i henhold til kjøretøyets hastighet. Det skal gjøre den lettere å manøvrere i byen for eksempel.

Edge kommer også med blant annet aktiv støykansellering og 180-graders kamera foran. Fords aktiv støykansellering-system bruker tre mikrofoner i kupéen som skaper motvirkende lydbølger gjennom høyttalerne som forbedrer den generelle motorlyden og demper støy i kupéen.

Et 180-graders kamerasystem installert i fronten på kjøretøyet skal gjøre det lettere å parkere.

=

EDGE: Ford Edge er ventet til Norge på tampen av året. FOTO: Ford

- Utseendet, komforten og sikkerhetsteknologiene i Ford Edge er fullt på høyde med SUV-modellene i den øverste klassen her i Europa, mener Steve Kimber, administrerende direktør for den norske Ford-importøren.

Les også:

Kvalitetsrapport: De mest pålitelige SUV-ene

Brukt-SUV-en nordmenn helst vil ha

De beste billige bruktbilene med høy kilometerstand

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!