Volvo XC90

Slik er Volvos nye SUV

Mer luksus, mer satsing på stil og design, og som alltid for en ny Volvo mer sikkerhetsutstyr.

Sist oppdatert

Dette er en bil som er svært viktige for den svensk-kinesiske bilfabrikken. "Verdenslanseringen av XC90 markerer relanseringen av Volvo som merkevare", sier Volvo selv.

De ser med andre ord på denne nybilvisningen som noe langt mer enn et hvilket som helst modellslipp.

Hvorfor? Fordi den store SUV-en er den første bilen fra Volvo som er helt nyutviklet fra bunnen av siden kinesiske Geely kjøpte merket av Ford for noen år siden. Og fordi den skal representere et steg tilbake til Volvos svenske røtter (eller skandinaviske, Volvo virker å bruke det som passer mottakerne best).

Forsmak på Volvo V70

Og fordi de tekniske nyvinningene, med ny plattform og nye motorer, vil bli å finne i alle nye mellomstore til store Volvoer som vil komme de nærmeste årene.

Dermed gir XC90 en forsmak på hvordan for eksempel neste generasjon av norgesfavoritten Volvo V70 vil bli (den er muligens ventet seint neste år, men om dette holder Volvo munnen tett lukket).

Hele 70 milliarder svenske kroner er investert i det som har med disse framtidige modellene å gjøre. Derfor er det ekstremt viktig for Volvo at XC90 - og de som kommer seinere - blir tatt godt imot.

NY GRILL: Feitere grill, større logo og LED-lysenes form vil gå igjen i framtidige Volvo-modeller. Volvo sier at XC90 er 200 kg lettere enn konkurrerende biler. FOTO: Volvo
NY GRILL: Feitere grill, større logo og LED-lysenes form vil gå igjen i framtidige Volvo-modeller. Volvo sier at XC90 er 200 kg lettere enn konkurrerende biler. FOTO: Volvo

Mer luksus

Foto: Stefan Isaksson

XC90 er en bil som skal menge seg med de store SUV-ene. Fornuftskriterier som sju sitteplasser, der de bakre setene løftes og legges sammen elektrisk, er på plass. Selv bakerst skal personer på inntil 170 cm kunne sitte komfortabelt.

Men vel så viktig er det at bilen er "lyxig". Dette er den mest luksuriøse Volvo noensinne, understrekes det, og det er tydelig at Volvo nå ønsker å legge seg på nivå med merker som Mercedes, BMW og Audi.

- Vi tar det ekstremt langt på interiørdesign, sier Volvo-sjef i Norge Øystein Herland.

Blant annet har Volvo tuklet med det som for noen er det aller helligste i en Volvo, nemlig forsetene. Også de er helt nye.

Like enkel som iPad

TORS HAMMER: Volvo snakker mye om at de går tilbake til sine svenske røtter. LED-lysene i fronten skal minne om Tors hammer. FOTO: Volvo
TORS HAMMER: Volvo snakker mye om at de går tilbake til sine svenske røtter. LED-lysene i fronten skal minne om Tors hammer. FOTO: Volvo

På dashbordet har Volvo "lånt" et betjeningsprinsipp Tesla var først ute med. Mens Volvoer til nå har hatt veldig mange taster og brytere, er det nå en stor skjerm i nettbrettstil det handler om. Herfra styres det aller meste, og bilen er koblet opp mot Internett også i de rimelige versjonene.

KRYSTALL: Volvo gimmickpynter den sterkeste utgaven av XC90 med girspak i krystallglass. FOTO: Volvo
KRYSTALL: Volvo gimmickpynter den sterkeste utgaven av XC90 med girspak i krystallglass. FOTO: Volvo

Det lille vi får prøvd på visningen, virker moderne og intuitivt. Det er like enkelt å bruke som en iPad. Med CarPlay-teknologi kan du dessuten få opp mobilskjermen din på dashbordskjermen (ekstrautstyr).

Gimmickpynt har Volvo også funnet plass til. For eksempel er girskifteren i plug-in-modellene i krystallglass fra Orrefors.

Sportslig crossover

Volvos siste konseptbiler har vist at Volvo legger mer sjel i utvendig design enn før. Som vanlig er produksjonsmodellen dempet sammenlignet med konseptbilen.

PRØVESITTET: Vår mann på XC90-presentasjon i Stockholm. Førsteinntrykket er godt.
PRØVESITTET: Vår mann på XC90-presentasjon i Stockholm. Førsteinntrykket er godt.

Kanskje vil noen mene at den er skuffende dempet. Den ser betydelig høyere ut enn den sportslige konseptversjonen, og linjer og buer i karosseriet er mye mindre outrerte.

Førsteinntrykket for undertegnede er at den tross det mer konservative endelige resultatet har en moderne crossoverstil: Dette er ingen kantete terrenggamp, men en sportslig-elegant bil som sikkert vil passe like godt med skiboks på taket på vei til Hafjell som i villastrøk.

Et nytt designkjennetegn er kjørelys formet som en hammer - Tors hammer, må vite. Bilen skal tross alt bygges på Torslanda-fabrikken, og Volvo er opptatt av å beskrive den som svensk. " Kinesisk" er et ord som sjelden blir nevnt.

Små, men sterke

Som vi har vært inne på, bygges XC90 på en helt ny basis kalt SPA (Scalable Product Architecture). Det kanskje aller viktigste med "arkitekturen", er hvordan den er klargjort for hybriddrift med batterier som kan nettlades. Det er Volvos framtidsvar på kommende utslippskrav.

XC90 vil ikke få større forbrenningsmotor enn 2,0 liter. Det er temmelig lite for en stor-SUV. For å kunne henge på, kanskje til og med dra i fra, konkurrerende biler med sekssylindrede motorer eller mer, blir forbrenningsmotoren støttet av en elmotor. T8, som motorversjonen kalles, får rundt 400 hk, der 80 hk blir skapt av elmotoren. Pris for denne er ikke klar.

KJØRER SELV: XC90 kan fås med ekstrautstyr kalt Que Assist. Da kan skal bilen i praksis kunne kjøre nesten av seg selv opp til 50 km/t, men systemet krever at sjåføren har én hånd på rattet. Radar og kamera sørger for at bilen ""ser"" trafikk og veimarkering. ILLUSTRASJON: Henrik Ottosson
KJØRER SELV: XC90 kan fås med ekstrautstyr kalt Que Assist. Da kan skal bilen i praksis kunne kjøre nesten av seg selv opp til 50 km/t, men systemet krever at sjåføren har én hånd på rattet. Radar og kamera sørger for at bilen ""ser"" trafikk og veimarkering. ILLUSTRASJON: Henrik Ottosson

Volvo har gjort plass for batterier og andre hybridelementer i en "kanal" lavt plassert i midten av bilen. Med disse tunge delene (ca. 200 kg) plassert på denne måten, skal vekten ikke gå ut over kjøreegenskapene. Volvo mener tvert imot å ha skapt en ideell vektfordeling for en stor SUV.

De rimeligste utgavene av XC90 vil ikke få hybriddrift, og i Norge vil mye handle om to versjoner av dieselmotoren på 2,0 liter. Mens det er elmotoren som sørger for firehjulsdrift i hybridutgaven, er det en Haldex 5-kobling som sørger for drift på bakhjulene i versjoner med kun forbrenningsmotor.

En 190-hester vil i billigste utstyrsversjon koste fra 725.000 kroner, mens prisen for 225-hesteren ikke er klar. Med ett unntak.

Nettsalg

De som har det riktig travelt med å bestille seg en ny XC90, kan merke seg datoen 3. september. Klokka 16 denne dagen vil Volvo starte globalt internettsalg av 1927 (Volvo ble grunnlagt i 1927) First Edition-utgaver av XC90.

Her handler det om en fullt utstyrt 225-hester til nøyaktig én million kroner. Reservasjonssummen er 20.000 kroner.

I alt satser Volvo på å selge 1000 XC90-er i Norge i 2015. I så fall blir XC90 den mestselgende blant stor-SUV-ene. Håpet for Volvo i Norge er at mange av dem som eier eller har eid en gammel XC90, skal kjøpe den nye. I alt er det registret over 9400 av den gamle, om en regner med bruktimport og et fåtall ombygde varebiler.

SKJERM: Betjening i iPad-stil er en av de største nyvinningene. Førsteinntrykket er at det virker veldig enkelt å å lære seg. FOTO: Volvo
SKJERM: Betjening i iPad-stil er en av de største nyvinningene. Førsteinntrykket er at det virker veldig enkelt å å lære seg. FOTO: Volvo

Produksjonsstart for XC90 er i uke 5 i 2015, og norgeslanseringen finner sted i i starten av mars.

Vi gjør oppmerksom på at reisen til Stockholm ble betalt av Volvo.

Les også:

De viktigste bilnyhetene denne høsten

Så bra er BMW X5 som bruktbil

Kjører du denne betyr det antakelig at du ikke eier bilen

FIRST EDITION: Her handler det om en fullt utstyrt 225-hester til nøyaktig én million kroner. FOTO: Volvo
FIRST EDITION: Her handler det om en fullt utstyrt 225-hester til nøyaktig én million kroner. FOTO: Volvo

Denne saken ble første gang publisert 26/08 2014, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også