SUV

De 12 beste SUV-ene vi har testet

12 SUV-er som alle har fått karakter fem eller seks i tester gjennomført i løpet de siste 18 månedene.

NOK PLASS: Plassmessig finnes det nå flere SUV-er som i praksis er like rommelige som sammenlignbare stasjonsvogner. Det var ikke alltid tilfelle før. Vi liker Mazdas løsning (bildet) med et tredelt baksete og hendler for å felle ned baksetene i bagasjerommet.
NOK PLASS: Plassmessig finnes det nå flere SUV-er som i praksis er like rommelige som sammenlignbare stasjonsvogner. Det var ikke alltid tilfelle før. Vi liker Mazdas løsning (bildet) med et tredelt baksete og hendler for å felle ned baksetene i bagasjerommet. Foto: FOTO: Petter Handeland
Sist oppdatert

At det snart finnes en SUV for alle er ingen overdrivelse. Det som opprinnelig var store biler med amerikansk opphav, er nå en klasse med biler som i pris favner fra drøyt 200 000 kroner til langt over milionen.

I størrelse varierer de fra rundt det som i praksis er høybygde biler, som for eksempel Mercedes GLA, Nissan Qashqai og Renault Captur, til kolosser med langt over fem meters lengde, som breier seg to meter ut og rager nesten like høyt opp.

Ikke minst finnes de i alle statusnisjer, fra ren fornuft, via det litt påkostede til pur luksus. Det gjør SUV-ene til den desidert mest omfangsrike bilklassen i dag.

Slett ikke alle SUV-er har firehjulsdrift. Ifølge OFV har tre av ti solgte SUV-er drift på kun to hjul. Tohjulsdrift er mest utbredt blant de minste og rimeligste SUV-ene.

Vi Menn Bil Top Gears testresultater at mange av dem er blitt bedre på flere objektive kriterier de siste årene.

- Tidligere hadde SUV-er som regel et betydelig merforbruk sammenlignet med en vanlig familiestasjonsvogn. Nå er forskjellene generelt mye mindre. Plassmessig finnes det nå flere SUV-er som i praksis er like rommelige som sammenlignbare stasjonsvogner. Det var heller ikke normalen for få år siden, sier Terje Bjørnsen, fagredaktør i Vi Menn Bil Top Gear.

De 12 beste

Under følger et utvalg av SUV-er som har fått karakter fem eller seks i tester gjennomført i løpet de siste 18 månedene.

Prisene gjelder for angitte motor/girkasseløsning, uten leveringskostnader. Bilene er sortert fra laveste til høyeste frapris.

BEST: Mazda CX-5 med dieselmotor.
BEST: Mazda CX-5 med dieselmotor. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Mazda CX-5 2,2D 4x4

SUPER 4X4: Subaru Forester. FOTO: Petter Handeland
SUPER 4X4: Subaru Forester. FOTO: Petter Handeland

Vår favoritt-SUV. CX-5 er en moderne crossover med kjøreegenskaper som mange lavere biler. Kraftig motor, og automatgiret til 20 000 kroner ekstra har moderne funksjonsmåte. God totalkomfort. Mye utstyr i de to beste utstyrsnivåene.

Pris fra 373 100 kroner.

Subaru Forester 2,0D

Forester har et svært godt permanent firehjulsdriftssystem og et understell som virker hakket mer robust enn i SUV-er flest. Vi synes utseendet er småtraust, og naviskjermen holder ikke 2014-standard for prisklassen.

Pris fra 380 900 kroner.

Toyota RAV4 2,0 D-4D

Siste generasjon av Toyota RAV4 er en skikkelig familie-SUV. Beinplassen i baksetet er overdådig og bagasjeplassen meget god. Trygge kjøreegenskaper. Bilen har temmelig mye hjulstøy, motoren er aldrende og grov i målet, og firehjulsdriften oppleves som lite aktiv.

Pris fra 323 900 kroner.

Mercedes GLA 220 CDI 4Matic

BEST MOTOR: Da Toyota RAV4 ble tilgjengelig med mindre dieselmotor og firehjulsdrift, ble den et mer fornuftig kjøp.
BEST MOTOR: Da Toyota RAV4 ble tilgjengelig med mindre dieselmotor og firehjulsdrift, ble den et mer fornuftig kjøp. Foto: FOTO: Petter Handeland

SUV-en for deg som egentlig ikke vil ha SUV. Mercedes markedsfører bilen som SUV, men den er knapt nok en SUV. Egentlig. GLA har riktig nok rikelig med SUV-pynt, men den har nemlig ingen ekstra bakkeklaring å snakke om, og den rager knapt nok høyere en en vanlig kompaktbil. Den tar seg dog svært godt ut i bygatene. En designbil som trekker til seg mange blikk. Herlige kjøreegenskaper, gode ytelser, men trang og temmelig dyr til å være en SUV-ifisert kompaktbil.

NESTEN-SUV: Mercedes GLA.
NESTEN-SUV: Mercedes GLA. Foto: FOTO: Petter Handeland

Pris fra 486 000 kroner.

Mitsubishi Outlander PHEV

Den første SUV-en som er en oppladbar hybrid. PHEV står for Plug-in Hybrid Electric Vehicle, og Outlander som ladbar hybrid kan kjøres inntil fem mil på ren eldrift. Elmotoren bidrar til lavt forbruk på kortere turer, og gjør den i tillegg ekstra lettkjørt. Ytelsene er også gode, og det samme gjelder forholdet pris/utstyr.

Pris fra 434 900 kroner.

Mitsubishi Outlander 2,2 DI-D aut.

Minner om Mazda CX-5s: Gode ytelser, fint automatgir og smekkfull utstyrspakke. Men like er de ikke. Outlander framstår som mer orientert mot familiefornuft og kan fås med inntil sju seter (de to siste er små).

IMPONERER: Vi lar oss imponere over hva Mitsubishi har fått til i Outlander PHEV. En allerede god SUV har blitt enda bedre med den nye drivlinjen, og langt mer økonomisk.
IMPONERER: Vi lar oss imponere over hva Mitsubishi har fått til i Outlander PHEV. En allerede god SUV har blitt enda bedre med den nye drivlinjen, og langt mer økonomisk. Foto: FOTO: Petter Handeland

Pris fra 445.000 kroner (Intense+)

LIKER: Outlander med sterk dieselmotor er heller ikke ueffen.
LIKER: Outlander med sterk dieselmotor er heller ikke ueffen. Foto: FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Nissan Qashqai 1,2 DIG-T

Overbeviser oss mer i rimelig forhjulsdreven versjon, enn som mer kostbar 4WD-modell. Her henger egenskaper og pris bedre sammen. Svært lettkjørt, enkel og praktisk til familiebruk. Bensinmotoren går pent, men kjøp en sterkere motor om du ofte drar på langtur med full bil.

Pris fra 239 000

Volvo XC60 D4 AWD aut.

Stødig som Kebnekaise og komfort som den beste IKEA-stolen, og i tillegg har XC60 D4 AWD aut. god plass. Kan fås med svært omfattende sikkerhetspakke. Gammelmodig automatkasse og brummende motor, men motor og gir er under utskifting.

Pris fra 537 900 kroner.

GODT KJØP: Nissan Qashqai 1,2 DIG-T koster fra hyggelige 239 000 kroner, mens den fullspekkede Teknaversjonen koster fra 293 000 kroner. Da får du mye fornuftig familiebil for pengene
GODT KJØP: Nissan Qashqai 1,2 DIG-T koster fra hyggelige 239 000 kroner, mens den fullspekkede Teknaversjonen koster fra 293 000 kroner. Da får du mye fornuftig familiebil for pengene Foto: FOTO: Martin Jansen

Mercedes GLK 220 CDI 4Matic

HOLDER KOKEN: Volvo XC60.
HOLDER KOKEN: Volvo XC60. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Suveren komfort er den sterkeste siden til Mercedes GLK 220 CDI 4Matic, og kjøreegenskapene, ytelsene og kvalitetsfølelsen følger opp. Den er imidlertid ikke spesielt rommelig, og som vanlig for statusmerkene koster ekstrautstyr mye.

Pris fra 594 900 kroner.

BMW X3 xDrive 30d

Terningkast: 5

Dyrere, men langt bedre motor en dagens toliters diesel. (X3 med ny motor kommer nå). Du får en helt annen kjøre- og kraftopplevelse med sekserdiesel med 211 hk under panseret, uten at prisen går helt av skaftet.

Pris fra 702 600 kroner.

KOMFORTMESTER: Rett og slett nydelig å kjøre, og den skiller seg fra kompakt-SUV-konkurrentene med bedre komfort og en særdeles effektiv drivlinje.
KOMFORTMESTER: Rett og slett nydelig å kjøre, og den skiller seg fra kompakt-SUV-konkurrentene med bedre komfort og en særdeles effektiv drivlinje. Foto: FOTO: Petter Handeland

Porsche Cayenne D

NYDELIG SEKSER: BMW X3 med treliters diesel.
NYDELIG SEKSER: BMW X3 med treliters diesel. Foto: FOTO: Martin Jansen

En stor SUV kan vanskelig bli mer sportslig enn Porsche Cayenne. «Norgesutgaven» er strupt til 211 hk, men det holder godt. Harmonisk drivlinje, men begrenset fjæringskomfort med testbilens 21-tommershjul. Med ekstrautstyr havner totalprisen laaangt over millionen.

Pris fra 946 000 kroner.

Range Rover Sport 3,0 SdV6

En hemningsløs hyllest til dekadansen, særlig om du hiver på noen hundre tusen kroner i ekstrautstyr. Den fremste bilen blant storsleggene har svært gode ytelser og evner å ta seg fram der ingen som selv har betalt for bilen, vil finne på å kjøre. Drar oppmerksomhet som nektar tiltrekker bier.

Pris fra 1 117 900 kroner.

Les også:

Test: Bilene som bruker minst drivstoff

DIESEL: At ikke Porsche Cayenne Diesel drar fra alt og alle spiller mindre rolle. Den går fort nok for de fleste, og på våre veier handler sportslighet i liten grad om rå motorkraft.
DIESEL: At ikke Porsche Cayenne Diesel drar fra alt og alle spiller mindre rolle. Den går fort nok for de fleste, og på våre veier handler sportslighet i liten grad om rå motorkraft. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Test: Speedometeret stemmer nesten aldri

Test: Skal du velge bensin eller diesel

RÅTT: Hvis det først skal synes at du har betalt godt over en million for bilen din, er Range Rover Sport et godtvalg.
RÅTT: Hvis det først skal synes at du har betalt godt over en million for bilen din, er Range Rover Sport et godtvalg. Foto: FOTO: Petter Handeland

Denne saken ble første gang publisert 07/08 2014, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også