I nisjenes verden finnes et segment som handler om raskest og dyrest. Bugatti Veyron 16.4 Super Sport ble registrert av Guinness som verdens raskeste serieproduserte bil da den nådde en hastighet på 431 km/t på VW-gruppens testbane i Ehra-Lessien i 2010. Den har også troner på toppen blant de dyreste bilene, som er produsert i mer enn ett eksemplar.

I fjor viste Bugatti frem roadster-versjonen av Super Sport, kalt Grand Sport Vitesse. Den 7,9-liters W16-motoren har et maksimalt dreiemoment på 1500 Nm, rundt 1200 hk og er god for 0-100 km/t på vanvittige 2,6 sekunder. Toppfarten på 410 km/t gjør den firehjulsdrevne bilen til verdens raskeste roadster.

Det har versert rykter om at Volkswagen-eide Bugatti jobber med en enda mer brutal Veyron som vil knuse denne verdensrekorden ettertrykkelig. Det skal Bugatti-ingeniørene få til ved å bruke mer karbon i konstruksjonen og øke antall hestekrefter fra 1200 til ganske imponerende 1600 hk, muligens ved hjelp av hybridteknologi slik Porsche benytter i sin nye superbil 918.

Lavere vekt i kombinasjon med en anseelig mengde krefter skal sette superduper-Veyron i stand til en toppfart over 460 km/t og greie 0-100 km/t på 1,8 sekunder. Ingeniørene må antakelig også jobbe med aerodynamikken og ikke minst finne dekk som kan tåle så ekstreme hastigheter.

Dessuten har Bugatti ikke gitt opp den vanvittige familiebilen 16C Galibier.

=

RÅ ROADSTER: Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse. FOTO: Bugatti

Med 1500 hk

Men tyskere og italienere er ikke alene om å lage ekstremt dyre og raske biler.

Nylig kunne amerikanske Hennessey Performance smykke seg med en Guinness-godkjent verdenskort med superbilen Venom GT. Den har klart 0-300 km/t på 13,63 sekunder, 0,9 sekunder raskere enn Koenigsegg Agera R. Venom GT er utstyrt med en 7,0-liters twinturbo V8-er på 1244 hk, og skal greie 0-370 km/t på 20 sekunder.

Men det er ikke nok: Hennessey har planene klare for en GT2 med 1500 hk.

=

OPPFØLGER: Venom GT2 med 1500 hk. FOTO: Hennessey Performance

Superbil fra Libanon

Nå har enda en produsent av superbiler kommet på banen, sågar med det som ser ut til å bli verdens dyreste bil. Styrtrike arabere har nøyd seg med å kjøpe superbiler fra Tyskland, Italia og USA. Inntil nå.

På Qatar Motor Show i Doha viser W Motors frem LykanHypersport. Den er produsert av libanesiske W Motors i samarbeid med Magna Steyr Italia, Studiotorino, RUF Automobile, Viotti og ID4MOTION.

Bilen skal være utstyrt med en midtplassert sekssylindret boxermotor med twinturbo på 750 hk, utviklet av Porsche-spesialisten RUF. Det makismale dreiemomentet skal være på 1000 Nm og Lykan skal være god for 0-100 km/t på 2,8 sekunder og en toppfart på 390 km/t. Det skal kun produseres et begrenset antall av superbilen som har seter med gullsøm og LED-lys besatt med diamanter. Ikke rart prisen er satt til 3,4 millioner dollar (ca 19 millioner NOK), noe som gjør den til verdens dyreste bil.

Bilen leveres med en matchende Cyrues Klepcy Special Edition- klokke til 200 000 dollar.

- Vi har jobbet seks år med noen av de største navnene i bilindustrien for å lage denne revolusjonerende bilen, sier Ralph Debbas, styreformann og daglig leder i W Motors. Debbas er selv født i Libanon

=

FRA LIBANON: Lykan Hypersport, her utstilt på Qatar Motor Show i Doha. FOTO: Flickr

Verdens dyreste biler

* LykanHypersport - 3,4 millioner dollar

* Bugatti Veyron 16.4 Super Sport - 2,6 millioner dollar

* Ferrari 599XX - 2 millioner dollar

* Pagani Zonda Cinque Roadster - 1 85 millioner dollar

* Zenvo ST1 - 1,8 millioner dollar (dansk bilmerke)

* Koenigsegg Agera R - 1,7 millioner dollar

* Lamborghini Reventon 1,6 millioner dollar

* Aston Martin One-77 - 1,4 millioner dollar

* Maybach Landaulat 1,4 millioner dollar

* Pagani Huayra - 1,3 millioner dollar

* Hennessey Venom GT - 1 million dollar

* SSC Tuatara - 970 000 dollar

* McLaren F1 - 970 000 dollar

* Ferrari Enzo 670 000 dollar

* SSC Ultimate Aero 650 000 dollar

Kilder: Forbes.com og thesupercars.org

=

LYKKE: Lykan er araberverdenens første superbil. FOTO: W Motors

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!