Fortsatt er det fotoboksen i Rælingstunnelen som kniper flest fartssyndere.

- Jeg har ikke en entydig forklaring på hvorfor Rælingstunnelen topper igjen, men trafikken til Norges Varemesse er en plausibel forklaring. Messene gjør at tunnelen ganske ofte benyttes av bilister som ikke er kjent med tunnelen og ATK-kameraets plassering, sier Jan M. Guttormsen, politiinspektør i Politidirektoratet.

Selv om Rælingstunnelen topper listen over antall fartsovertredelser er tallet nær halvert sammenlignet med året før. For mens hele 8071 ble tatt for å kjøre for fort i Rælingstunnelen i 2011, ble 4158 bilister knepet i 2012.

En medvirkende årsak er at kameraet har vært mindre aktivt. Mens kameraet kontrollerte nesten 2,2 millioner passeringer i 2011, kontrollerte det litt over 1,4 millioner passeringer i 2012.

- Færre tas og det er positivt. Det viser at ATK-ene virker etter sin hensikt, sier Guttormsen.

Mange av de samme fotoboksene går igjen på listen over hvilke bokser som tar flest fartssyndere. Som Baneheitunnelen i Kristiansand, Åneby i Nittedal, Fløyfjelltunnelen i Bergen og Kirkebakken i Borre kommune.

Men disse er mest effektive

Men ser du på topp 30-listen (nedenfor) er det kanskje flere strekninger med fotobokser du savner. Forklaringen er at de enten er fjernet, som de fire fotoboksene på Natvall og Klinestad på E18 i Sandefjord kommune. De tok mange råkjørere i 2011, men er nå fjernet for godt etter veiutbyggingen.

En annen forklaring er at flere "kjente" fotobokser har vært langt mindre aktive enn fotoboksene på listen, som Vålerengatunnelen, Oslofjordtunnelen, Granfoss retning Fornebu og Operatunnelen.

Det ble bare kontrollert 160 000 biler (begge veier) av "sikringsboksene" i Operatunnelen ifjor.

- Vi har registrert veldig få fartsovertredelser i Operatunnelen i 2012, sier Guttormsen.

=

SNITTMÅLING: Flere veistrekninger er blitt utstyrt med såkalt streknings-ATK som måler snittfarten mellom to punkter, som her på Riksvei 7 mellom Nesbyen og Bromma. FOTO: Martin Jansen

Kameraene i Oslofjordtunnelen - som nå har fått streknings-ATK (gjennomsnittsmåling) - var aktive i rundt 4000 timer i hele 2012. 631 000 biler ble kontrollert den ene retningen, 697 000 den andre. Til sammen ble 2960 råkjørere tatt. Det gir en overtredelsesprosent på 0,22 prosent

Fotoboksen i Vålerenga-tunnelen kontrollerte kun 146 000 biler i fjor, men er til gjengjeld blant landets mest effektive ATK-er. 1000 fartsovertredelser ble registrert noe som gir en overtredelsesprosent på 0,64 prosent.

Effektiv er også Granfoss. 192 000 biler ble kontrollert. Av disse ble 1260 tatt for å kjøre for fort, noe som gir en overtredelsesprosent på 0,66 prosent.

Til sammenligning har Rælingstunnelen en overtredelsesprosent på 0,31 prosent.

Fotoboksene som tar flest - i forhold til antall kontrollerte

Strekning

Antall overtredelser

Antall kontrollerte

Rælingstunnelen mot Lillestrøm

4518

1 437 208

E18 Baneheitunnelen, retn vest, 4613 Kristiansand S

3471

2 143 388

RV 301 Langestrand-nord, 3264 Larvik

3274

1 546 714

Rv 4 Åneby i Nittedal kommune

3170

1 307 458

E6 v/ Ørbekk nord i Eidsvoll kommune

3166

1 566 240

Fv 325 Kirkebakken, 3184 Borre, Horten Kommune

3060

1 851 901

E18 Baneheitunnelen retn øst, 4613 Kristiansand S

2236

3 552 361

E6 v/ Ørbekk syd i Eidsvoll kommune

2006

1 514 181

Revheim 2 fra Stavan

1655

1 212 850

Fv385 v/Strømmen vg.skole, 2010 Strømmen

1638

2 043 923

E39 Fløyfjelltunnelen sydover

1453

1 864 963

Fv 410 Saltrød-øst, 4815 Saltrød, Arendal kommune

1365

1 141 336

Fv381 v/Jenseberget fra Lillestrøm, 2000 Lillestrøm

1289

1 314 922

E 39 Bråstein Nord, sørgående mot Ålgård

1188

1 856 192

Fv 325 Ganddal v/Telefonvegen retning mot Egersund

1140

1 384 103

Fv 325 Åsedalen v/Blidensol retning mot Sandnes

1067

1 447 905

Ev 39 Tøndergård mot Molde sentrum, 6415 Molde

908

1 205 573

Revheim 1 v/kirken

833

2 092 160

Gran syd, 2750 Gran, Gran kommune

814

1 147 792

E 39 Bråstein Sør, nordgående mot Sandnes

693

2 490 986

Fv 606 (Fv 159) Dragveien. Fra E18

657

1 083 959

E8 Tromsøysundtunnelen T2, Tomasjord-Breivika

531

1 154 362

Rv 44 Ree nord v/bensinst. mot Eigersund

489

1 265 773

Langestrand - syd

414

1 310 629

Fv 325 Sandve v/brannst. retning mot Sandnes

387

1 509 769

Lahell v/ Siporexvn

372

1 347 933

Hungeren nordover

363

1 357 529

RV 301 Jordet i Larvik kommune

266

1 208 592

Lahell

259

1 504 147

RV 301 Tenvik i Larvik kommune

230

1 540 165

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!