Derfor bygde de denne
Ferrari har gitt 599XX akkurat det vi ønsket oss: Mindre vekt, mer hk og en enorm bakspoiler.

Regler og regler, fru Blom.
Da Ferrari ville skape den ultimate bilen, ga de oss 599XX. Nå kommer 599XX Evolution, en Ferrari som skilter med det aller siste.
Som den forrige Enzo-baserte FXXen, er 599XX egentlig et mobilt laboratorium. En øvelse i avansert aerodynamikk, og med noen ekstremt kompliserte systemer som gjør ting med luftstrømmene som ingenting på fire hjul har gjort før.
Den har for eksempel en "syntetisk jet"-dings som lager høyfrekvente trykkbølger for å optimalisere luftstrømmen bak bilen.
Resultatet er en bil som lager dobbelt så mye bakketrykk som en 599 HGTE gatebil. Ikke dårlig i seg selv.
En ting den originale 599XX ikke hadde, var en svær bakspoiler. Det har Evolution. Vingen er utstyrt med flaps som kan roteres elektronisk nedover for å justere forskjellen i nivået på marktrykket mellom for- og bakakselen. Det gjør bilen i stand til å holde vesentlig høyere fart på rette strekninger og bedre ytelse i svinger (litt som DRS i Formel 1), og gjør
Evolution til en rakett som tar en runde på Fiorano på 1 min 15 sek. Ni sekunder raskere enn en 599 GTO.

Evolution får også en økning av kreftene til 750 hester, blant annet takket være at eksosrørene er plassert på sidene og ikke bak. 599XX Evo har også økt dreiemoment, en ny splitter i fronten, en diffuser bak, og nye Pirelli-dekk. Den er også 35 kg lettere enn før.
Likevel er det ikke bare gode nyheter. Evoluzione-pakka er kun for folk som allerede eier en 599XX, og selv da må de ut med rundt 1,4 millioner kroner (i England) - på toppen av de 9 millionene bilen koster. På toppen av dette må de, som før, holde seg til Ferraris egne banearrangementer hvis de skal more seg med all denne teknikken. Eller ordne bane selv, dersom lommene er velfylte. Og det er de nok, etter all sannsynlighet.
MOTOR

Revidert versjon av 6-liters V12. Ingen katalysator, ingen lyddemper, rake rør på siden øker kraften til 750 hester og dreiemomentet til enorme 700 Nm
AERODYNAMIKK:
Et mobilt aerodynamikk-laboratorium. XX Evo får en ny splitter foran og en diffuser bak, med en større overflate. Ferrari mot fysikken: En-null
VEKT
Den er 35 kg lettere og har nye Pirelli racing-slicks. Eiere som oppgraderer får leke helt på grensene, hva gjelder vektsparing og veigrep
VINGE
F1-vinge i DRS-stil bruker "åpent gap"-teknikk for bedre marktrykk. Gir 440 kg bakketrykk ved 200 km/t med flapsene stengt
Les også:
